کد خبر: ۲۲۱۱۴

«دکتر کاوه اسدالهی» دکتری تخصصی بیماری های پرندگان، در پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) نوشت:

 

واقعیت بیماری آنفلوانزا (influenza) چیست؟

 

واژه آنفلوانزا از تب نزله ای شدید، اپیدمیک و شدیدا مسری در انسان که عامل آن ویروسی می باشد، گرفته شده است.

تفاوت آنفلوانزا با سرماخوردگی

بیش از 100 سویه ویروسی عامل ایجاد سرماخوردگی هستند ویروس راینوویروس” از خانواده “پیکورناویروس ها” عامل اصلی سرماخوردگی است. همچنین ویروس های دیگری نیز مثل کوروناویروس، آدنوویروس، ویروس پاراآنفلوآنزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی، ممکن است باعث سرماخوردگی شوند. عفونت های باکتریایی نیز ممکن است به سرماخوردگی اضافه شوند که در این صورت علائم بیماری شدیدتر و دوره آن طولانی تر خواهد بود. در این مواقع ممکن است عفونت سینوس ها (سینوزیت)، گلو (فارنژیت) یا گوش (اتیت) را درگیر کند. اما آنفولانزا توسط ویروس های خانواده ” ارتومیکسو ویریدهایجاد می شود که به سه گروه (A,B,C) تقسیم می شوند.

همچنین به طور معمول نشانه‌های آنفولانزا شدید‌تر است و بیمار اغلب نسبت به سرماخوردگی زمان بیشتری از کار باز می‌ماند. نشانه‌هایی مانند تب، کوفتگی و درد در بدن، سر درد، خستگی، از دست دادن اشتها، سرفه‌ی خشک و گلوی دردناک یا خشک، تهوع، استفراغ و اسهال مربوط به آنفلوانزا می باشد.

آنفولانزای فصلی

هر 3 تیپ A، B و C ولی عمدتا A و Bمی تواند باعث این نوع از آنفلوانزا گردد.

واکسیناسیون آنفلوانزای فصلی به گروه های زیر توصیه می گردد.

سالمندان، ساکنین آسایشگاهها و کارکنان آن مراکز، کارکنان حرفه های پزشکی و بهداشتی، کودکان زیر 6 سال (بیش از 5 ماه)، مراقبین افراد پرخطر و اعضای خانواده آنها، مبتلایان به بیماریهای ناتوان کننده (ریوی-قلبی-کلیوی-دیابت) و تضعیف کننده سیستم ایمنی، زنان حامله خصوصا در سه ماهه دوم و سوم، مصرف کنندگان داروهای کورتیکواستروئید به مدت طولانی و افرادی که تحت درمان شیمی درمانی قرار دارند .

تیپ هایB و C عمدتا محدود به انسان بوده و بر خلاف نوع A به تحت تیپ های مختلف تقسیم نمی شوند. از این بین تیپB می تواند باعث اپیدمی های انسانی گردد و به همین دلیل در واکسن های آنفولانزا پلی والان فصلی از این تیپ استفاده می گردد ولی قادر به ایجاد پاندمی نمی باشد.

تیپ C حتی باعث اپیدمی های انسانی نیز نمی گردد و تنها سبب بیماری ملایمی در انسان می گردد.

آنفولانزای نوع A هم می تواند باعث اپیدمی و هم پاندمی های انسانی گردد، و علاوه بر انسان می تواند پرندگان، خوک، اسب و همینطور پستانداران دریایی را نیز مبتلا کند، گرچه امروزه شواهدی بدست آمده که نشان می دهد می تواند طیف گسترده تری از حیوانات را نیز مبتلا کند.

آنفولانزای نوع A بر مبنای 2 پروتئین ساختاری در سطح آن به تحت تیپ های مختلفی تقسیم می گردد. این پروتئین ها هماگلوتینین (HA) ونورآمینیداز (NA) نامیده می شوند و بر این مبنا تا کنون 16 نوع متفاوت هماگلوتنین و 9 نوع متفاوت نورآمینیداز شناسایی شده است. به همین دلیل تحت گونه¬های مختلفی از آنفلوانزای تیپ A وجود دارد و احتمال وجود و یا بوجود آمدن تحت تیپ های جدید می باشد.

در رابطه با ویروس انفولانزا دو نوع تغییر آنتی ژنیک شناخته شده

نظر شما
ادامه