کد خبر: ۲۲۱۱۵

پرورش ماهی

ماهی آزاد آبهای خزر حال اسیر دیار چشمه ها شده تا نقش این گونه جدید بر آبهای لرستان رنگ بگیرد.

کیارش بیرانوند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس اقدامات صورت گرفته یک گونه جدید ماهی سردآبی در استان لرستان به عنوان ماهی آزاد دریای خزر تولید شد.

وی با بیان اینکه این گونه ماهی سردآبی در یکی از مجتمع های پرورش ماهی در روستای امیر شهرستان الشتر تولید شده است عنوان کرد: این گونه ماهی تنها گونه ماهیان سردآبی بوده که در دریای خزر زندگی می کند.

مدیر کل شیلات لرستان با بیان اینکه این گونه از زیرگونه های ماهی غزل آلای قهوه ای بوده که به آن ماهی آزاد دریای خزر گفته می شود افزود: طی سال گذشته ما اقدام به ورود بیش از هزار و ۱۰۰ قطعه بچه ماهی آزاد دریای خزر با هماهنگی اداره کل دامپزشکی لرستان و همچنین سازمان شیلات ایران به استان کردیم.

بیرانوند با بیان اینکه سازگاری و رشد این گونه ماهی به علت کیفیت دمای آب استان، یکنواختی دمای آب، تعذیه مناسب و همچنین مدیریت صحیح دو برابر رشد ماهیان دریای خزر است گفت: همچنین مقاومت در برابر بیماریها و مزه آن که قابل مقایسه با ماهی غزل آلا به لحاظ کیفیت بالا نیست از جمله ویژگی های این گونه ماهی در استان لرستان است.

وی افزود: ما برنامه داریم با توجه به کیفیت بالای گوشت این نوع ماهی، صرفه اقتصادی و مقاوم بودن آن در مقابل بیماریها این گونه را در استان تکثیر و پرورش دهیم چرا که شرایط استان لرستان شرایط مستعدی برای این اقدام است.

مدیر کل شیلات لرستان با بیان اینکه در لرستان قابلیت تولید بیش از ۵۰ هزار تن ماهی وجود دارد گفت: در حال حاضر بیش از ۴۷۰ مزرعه پرورش ماهی در استان لرستان وجود دارد.

بیرانوند میزان تولید سالانه ماهی در استان لرستان را بیش از ۲۲ هزار تن عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیتهای آبی در استان قابلیت تولید ۵۰ هزار تن ماهی در لرستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان لرستان در بحث تولید انواع آبزیان در بین استان های غیر ساحلی رتبه نخست را دارد افزود: در حال حاضر ۱۳ مرکز تکثیر بچه ماهی با تولید و تکثیر سالانه ۱۷۶ میلیون قطعه در لرستان فعالیت دارند.

بنابراین گزارش استان لرستان از جمله استانهای غیرساحلی است که دارای سه هزار و ۳۹ دهنه چشمه، بیش از سه هزار و ۲۵۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، هزار و ۵۲۷ رشته قنات و دو هزار و ۴۵۰ کیلومتر مسیر رودخانه و آبراهه است که این امکانات استان را دارای قابلیت و چشم انداز تولید ۲۳ هزار تن گوشت ماهی در سال کرده است.

این در حالیست که لرستان رتبه اول تولید ماهیان سردابی را در بین استانهای غیرساحلی از آن خود کرده ولی همچنان این بخش نیازمند توسعه است.

از سوی دیگر وجود این قابلیت در پرورش ماهی در استانی غیرساحلی کمتر مورد توجه قرار گرفته تا صادرات ماهی از لرستان همچنان ظرفیتی دست نخورده باشد.

همچنین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش شیلات و صنایع جانبی این بخش از دیگر مواردی است که در استان لرستان مورد غفلت قرار گرفته است.

پرورش ماهی

 

نظر شما
ادامه