کد خبر: ۲۲۱۲۸

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، ادعای برخی از دامداران مبنی بر وجود واکسن تقلبی تب برفکی در این استان را بی دلیل دانست.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد کشتکار روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: واکسن های مورد استفاده برای دام در استان اصفهان ساخته موسسه رازی و شرکت مریال فرانسه است و هریک از واکسن ها گواهی تایید از این مراکز تولیدی را دارند.
وی افزود: به جز محصولات دو مرکز تولیدی یاد شده، واکسن دام از شرکت های دیگر در استان اصفهان توزیع نشده است و چنانچه شهروندان موردی غیر از این سراغ دارند مراتب را به شماره گویای 1512 اداره کل دامپزشکی استان گزارش دهند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه تزریق واکسن تب برفکی به دام در موارد نادر ممکن است موجب حساسیت (آلرژی) دام شود، تصریح کرد: اتفاق یک مورد در 10 هزار طبیعی است.

وی با بیان اینکه برای کنترل عرضه داروهای مربوط به دام، طیور و آبزیان، سامانه دارویی سازمان دامپزشکی راه اندازی شده است، گفت: با وجود این سامانه دارویی و ثبت مشخصات تمام داروهای مجاز، دامداران می توانند در صورت مشاهده داروی تقلبی مراتب را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

کشتکار گفت: در استان اصفهان 13 شرکت پخش داروهای دامی و 121 داروخانه دامپزشکی وجود دارد که از این تعداد 32 داروخانه در شهرستان اصفهان اقدام به توزیع داروهای دام، طیور و آبزیان می کنند.

وی درباره آنفلوآنزای حاد پرندگان نیز گفت: اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با همکاری استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، محیط زیست و نیروی انتظامی اقدامات لازم را برای پیشگیری از این بیماری در اصفهان انجام داده است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان در عین حال توصیه کرد: روستاییان تلاش کنند مرغ های بومی را در محل های سربسته نگهداری و ارتباط آنها با پرندگان آزاد پرواز را قطع کنند.

وی افزود: صاحبان پرنده ها نیز باید محل نگهداری آنها را در زمان های مختلف ضدعفونی و از خرید هرگونه پرنده از بازارهای محلی غیرمجاز و فروشندگان دوره گرد خودداری کنند.

کشتکار همچنین بر رعایت نکات بهداشتی از سوی متصدیان مرغداریها تاکید کرد و گفت: این افراد باید از ورود افراد متفرقه خودداری و خودروهای بارگیری و انتقال طیور را ضدعفونی کنند.

وی اظهارکرد: چنانچه مرغداریها تلفات بیش از 3درصد را مشاهده کردند، مراتب را به اداره کل دامپزشکی استان گزارش دهند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان همچنین درباره بیماری مشمشه که در ماه های گذشته در شمال شهر اصفهان مشاهده شده بود نیز گفت: این بیماری با اقدامات به موقع اداره کل دامپزشکی اصفهان و همکاری اسبداران شمال اصفهان بطور کلی مهار شد.

وی با اشاره به اینکه از یکهزار و 600 راس اسب آزمایش مشمشه بعمل آمده است، افزود: از این تعداد 17 مورد مثبت بود که تمام آنها معدوم شدند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان تعداد تک سم ها در این استان را 15 هزار راس اعلام کرد.

وی تعداد باشگاههای اسب سواری در اصفهان را 10 باشگاه و تعداد مراکز پرورش اسب را سه مرکز اعلام کرد و گفت: در این مراکز یک هزار راس اسب نگهداری می شود.

 

 

نظر شما
ادامه