کد خبر: ۲۲۱۴۳

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان میزان کنه‌ها در تابستان افزایش می‌یابند و به دامی که کنه داشته باشد اجازه کشتار داده نمی‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، دکتر سهراب عاقبتی گفت: استان گیلان تنها استانی است که کلیه کشتارگاه‌های سنتی را تعطیل کرده و کشتار دام در سه کشتارگاه صنعتی رشت، لنگرود و تالش صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از مزیت‌های مهم کشتارگاه صنعتی می‌توان به استحصال گوشت در شرایط کاملا بهداشتی و استفاده از پیش سردکن بعد از کشتار دام نام برد.

عاقبتی اعلام کرد:با قرار دادن لاشه به مدت 24 ساعت در پیش سردکن (دمای 0 تا 4 درجه سانتیگراد)به علت کاهش دما وpH در اثر جمود نعشی، شرایطی ایجاد می‌شود که امکان رشد میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا در گوشت از بین می‌رود.

وی در ادامه عنوان کرد: با انجام این عملیات، گوشت از نظر مصرف شرایط کیفی بسیار مطلوبی پیدا کرده و همچنین امکان رشد عوامل بیماری‌زا در آن بسیار کاهش می‌یابد و به همین دلیل مصرف گوشت گرم در مقایسه با گوشت تولید شده با استفاده از سیستم پیش سرد امکان انتقال بیماری‌های بیشتری را برای مصرف‌کننده خواهد داشت.

عاقبتی با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو و انتقال آن از طریق کنه، افزود: ویروس تب کریمه کنگو با پیش سرد کردن گوشت از بین می‌رود و در نتیجه امکان انتقال آن از طریق گوشت خام از میان می‌رود. بیماری تب کریمه کنگو با مصرف گوشت تازه به انسان منتقل می‌شود همچنین این بیماری از طریق ترشحات خون دام آلوده و دست زدن به گوشت دام و کنه و تخم آن به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: افراد در معرض ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو شامل؛ دامداران، کارگران کشتارگاه، دامپزشکان، پزشکان، پرستاران، افرادی که با دام و لاشه تازه آن سر و کار دارند و خانم‌های خانه‌دار هستند که در این زمینه لازم است تا نکات بهداشتی دامپزشکی به دقت رعایت شود.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: به مصرف‌کنندگان گوشت و افرادی که گوشت تازه را قطعه قطعه می‌کنند توصیه می‌شود که برای این کار از دستکش استفاده کنند و گوشت مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت اداره‌کل دامپزشکی استان تهیه کنند.

عاقبتی خاطرنشان کرد: ویروس بیماری تب کریمه کنگو دمای 40 درجه سانتیگراد را به مدت 10 روز تحمل می‌‌کند بنابراین از شهروندان تقاضا می‌شود تا پخت ایمن گوشت که همان دمای 74 درجه سانتیگراد در مغز گوشت است را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان گوشت ممهور به مهر دامپزشکی را می‌توانند با خیال راحت مصرف کنند، ادامه داد: بافت جگر گوسفند یا گاو به صورتی است که خون تازه در آن وجود دارد، بنابراین لازم است که قبل از مصرف جگر حتما به مدت 48 ساعت در پیش‌سردکن و یا یخچال قرار گیرد.

وی افزود: در تمام دنیا برای مطلوب شدن کیفیت گوشت آن را به مدت 24 ساعت در پیش سرد نگهداری می‌کنند که خوشبختانه در کلیه کشتارگاههای صنعتی استان این عمل صورت می‌گیرد.

عاقبتی با بیان اینکه عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو، کنه است، تصریح کرد: دام‌هایی که برای کشتار به کشتارگاه منتقل می‌شوند باید فاقد انگل باشند و به دامی که کنه داشته باشد اجازه کشتار داده نمی‌شود و تمامی این موارد توسط دامپزشک مستقر در کشتارگاه در بازرسی قبل از کشتار بررسی می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان اضافه کرد: برای از بین رفتن کنه هر سال دو بار دام‌ها توسط صاحبانشان با سم‌های مجاز باید سمپاشی شوند و اگر دامداری توان مالی نداشته باشد، دامپزشکی برای کمک به دامدار این کار را به صورت رایگان انجام می‌دهد.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی استان میزان کنه‌ها در تابستان افزایش می‌یابند که بر این اساس لازم است تا دامداران استان در زمینه سم‌پاشی به موقع دقت لازم را به عمل آورند.

عاقبتی خاطرنشان کرد: هرگونه کشتار دام در خارج از کشتارگاه تخلف بهداشتی محسوب شده و مرتکبین برابر ماده 688 قانون مجازات اسلامی به مراجع ذیصلاح معرفی می‌شوند.

 

 

نظر شما
ادامه