کد خبر: ۲۲۱۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
این کنفرانس با هدف ایجاد همکاری موثر نظام‌های بهداشتی و امنیتی سراسر جهان در کاهش تهدیدات زیستی از 9 تا 11 تیرماه در پاریس برگزار شد ...
oie

دکتر سید شهرام میرزمانی

 

کنفرانس جهانی OIE درباره کاهش تهدیدات زیستی

"ایجاد همکاری موثر نظام های بهداشتی و امنیتی سراسر جهان"

پاریس، فرانسه - 30 ژوئن تا 2 جولای 2015

مقدمه:

عوامل بیماری های حیوانی، از جمله آنهایی که قابل انتقال به انسان هستند، این ظرفیت را دارند به طور تصادفی از آزمایشگاه ها فرار و نشت نماید و یا به عنوان سلاح های زیستی به دلیل پیامدهای گسترده اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی و دسترسی به توانایی های بالقوه آنها استفاده شوند. کشورهایی که تشکیلات دامپزشکی خوبی دارند به بهترین وجه برای شناسایی و پاسخ سریع به تمام طغیان بیماری های حیوانی چه آنهایی که به طور طبیعی رخ می دهند یا چه آنهایی نتیجه انتشار اتفاقی یا عمدی عوامل بیماری زا می باشند، به منظور پیشگیری حوادث زیستی بالقوه عمل می نمایند.

موضوع تهدیدات زیستی در شرایط امروز منطقه به ویژه درگیری کشورهای همسایه با گروه های تکفیری از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا توجه به موضوع تهدیدات زیستی، تدوین سند ملی کاهش تهدیدات زیستی توسط کمیته های پدافند غیر عامل سازمان های نظام دامپزشکی، پزشکی و کشاورزی و منابع طبیعی با هدف تقویت همکاری های چند جانبه، استقرار نظام مراقبت زیستی (Biosurvillence)، تقویت مفهوم سلامت واحد را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین نیاز است این سازمان ها نسبت به جلب همکاری جامعه اطلاعاتی و سازمان های امنیتی کشور برای تقویت سند ملی کاهش تهدیدات زیستی اقدام نمایند.

 

حقایق کلیدی:

- 80 درصد عوامل بیماری زای که به طور بالقوه می توانند با اهداف بیوتروریسمی استفاده شوند منشاء حیوانی دارند.

- 60 درصد از بیماری های عفونی انسانی از عوامل بیماری زای حیوانی تکامل یافته اند.

- 75 درصد بیماری های عفونی نوپدید انسانی دارای منشاء حیوانی هستند.

- سازمان جهانی بهداشت حیوانات در حال کار است تا اطمینان پیدا نماید که جهان ما امن و ایمن از انتشار تصادفی و یا عمدی عوامل بیماری زای حیوانی از جمله عوامل قابل انتقال بین حیوانات و انسان می باشد.

- تشخیص به موقع و اولیه و واکنش سریع به طغیان بیماری های حیوانی توسط شبکه های ملی خدمات دامپزشکی برای تامین امنیت بهداشتی جهان بسیار مهم است.

 

تعاریف:

بحران (Disaster): موقعیت یا حادثه ای که پاسخگویی بدان فراتر از ظرفیت های موجود بوده و برای مدیریت و کنترل آن به درخواست کمک از محل خارج از وقوع بحران نیاز است. که عبارتند از: بحران های طبیعی (Natural)؛ از هم گسیختگی جدی بخشی از جامعه همراه با خسارت های گسترده انسانی، مادی و محیطی فراتر از توان جامعه برای مقابله با آن که می تواند با منشاء زمین شناختی(مانند زلزله و رانش زمین)، آب و هوایی (مانند سیل و توفان)، با منشاء فشار بر آب و هوا(مانند خشکسایی و باران های اسیدی) و با منشاء زیستی(مانند طغیان بیماری های واگیر انسانی، حیوانی و گیاهی)باشد؛ بحران های ناشی از دخالت بشر یا ساخت انسان(Human-Made)؛ مانند جنگ، نزاع و مناقشات داخلی؛ و بحران های با منشاء فنی (Technological) (عمدی و غیر عمدی) مانند حوادث و نشت هسته ای، بیوتروریسم، سقوط هواپیما، آتش سوزی گسترده و انفجارات، تصادفات وسایل نقلیه، غرق کشتی، ریزش بناها و معادن، ورود سموم به شبکه آبرسانی.

تهدید (Threat): مجموعه اقداماتی که اهداف و ارزش های حیاتی یک کشور را با هدف تغییرات اساسی، مورد هجوم قرار می دهد، اطلاق می شود و غالباً هم ریشه خارجی دارد. تهدید از سه بخش اساسی « عامل تهدید» ، « حوزه تهدید » و « موضوع تهدید» تشکیل شده است .

خطر (Hazard): شرایطی است که دارای ظرفیت ایجاد آسیب و بیماری به افراد، تاسیسات و تجهیزات، از بین بردن مواد یا کاهش کارآیی در انجام یک اقدام از پیش تعیین شده را داشته باشد.

تهدید بهداشتی (Health threat): هر اقدام و فعالیتی که علیه تضعیف وضعیت بهداشت عمومی جامعه از جمله آسیب به زیر ساخت های بهداشتی مانند تاسیسات آب شرب، جمع آوری، تصفیه و دفع بهداشتی پسماندهای مایع، جامد و عفونی، آلوده سازی محیط، آب و مواد غذایی با سموم و مواد شیمیایی، زیستی، پرتوئی، هسته ای و انفجارات (CBRNe) و بروز و شیوع بیماری های واگیر در جمعیت تحت پوشش و غیره بصورت طبیعی و دست ساز عمدی ویا غیر عمدی انجام شود.

رویداد بهداشتی (Health event): اتفاق یا واقعه ای است که منجر به یک بحران شود و یا ظرفیت ایجاد یک بحران بهداشتی را داشته باشد.

تهدیدات زیستی (Bio-threats): عوامل زیستی، ارگانیسم ها و سموم آنها هستند که می توانند انسان، حیوانات و گیاهان کشته یا ناتوان نمایند. یک رویداد زیستی انتشار طبیعی، تصادفی و عمدی ارگانیسم ها و سایر مواد زیستی و سموم آنها است که می تواند جمعیت های انسانی، حیوانی و گیاهی را بیماری نمایند.

ایمنی زیستی (Biosafety): ایمنی زیستی آزمایشگاهی اصول، فن آوری ها، و شیوه های مهار آلودگی شرح می دهد که اجرای آنها از مواجهه غیر عمدی با عوامل زیستی و سموم، و یا انتشار تصادفی آنها جلوگیری می نماید.

امنیت زیستی (Biosecurity): امنیت زیستی آزمایشگاهی کنترل بر روی مواد زیستی در آزمایشگاه ها را توصیف می نماید، که به منظور جلوگیری از هدر رفتن، سرقت، سوء استفاده، دسترسی های غیر مجاز، یا انتشار غیر مجاز عمدی آنها انجام می شود.

اقدامات ایمنی زیستی و امنیت زیستی پیش نیاز کار و یا ذخیره سازی عوامل بیماری زا در آزمایشگاه ها می باشد. کتابچه راهنمای OIE از آزمون های تشخیصی و واکسن ها برای حیوانات خشکی زی (2014) استاندارد مدیریت خطرات زیستی و راهنماهای برای ایمنی زیستی و مهار زیستی ارائه داده است.

 

کنفرانس جهانی OIE درباره کاهش تهدیدات زیستی

باید اذعان داشت این کنفرانس نقش مهمی دارد که خدمات بهداشتی و نظام های مراقبت بهداشتی در کاهش تهدیدات زیستی با ایجاد ساختار انعطاف پذیر در برابر بیماری های حیوانات و بیماری ها قابل انتقال بین انسان و حیوانات ایفا می نمایند، سازمان جهانی بهداشت حیوانات، با همکاری نزدیک با سازمان جهانی بهداشت

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
0
با توجه به احساس مسئولیت و قبول زحمت ترجمه، احتمالا لحاظ کردن این موارد هم راه گشا است:
https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=cf59484b7c40a751824ac2f266ced3b6&tab=core&_cview=0

The US Department of Defense (DoD) initiated the Cooperative Biological Engagement Program (CBEP) in the Middle East North Africa (MENA) region through the Defense Threat Reduction Agency (DTRA)
The objective of this RFI is to identify interested sources capable of performing a One Health E-Surveillance Initative (OHSI) in the MENA region

http://www.cdham.org/cooperative-biological-engagement-program-pakistan

http://www.dtra.mil/

http://globalbiodefense.com/2014/05/05/army-seeks-farsi-english-translation-of-iraqi-chemical-warfare-book/
http://globalbiodefense.com/2014/01/08/u-s-navy-helps-train-iraqi-scientists-on-outbreak-surveillance/

در واقع تا زمانی که نگاه ما به واقع One health نباشد و دلایل اصلی شکل گیری این order را ندادیم ما خودمان بخشی از مشکل ایم و راه حل های لوکال داخل مرزهای کشورمان به شرط اینکه به بهترین شکل پیاده شوند تاثیری در اصل داستان ندارد در وان هلث مرز های کشورها جایی ندارد الان در سال 2015، Asian one health در حال پیاده سازی است پس چیزی به اسم One Iran. One health دیگه تاریخ مصرف اش به پایان رسیده، سال 2012 وزارت بهداشت DrPH one health را تصویب کرده ولی اگر بنا باشد تنها دانشجویان ایرانی را آموزش بدهد باز هم به خطا رفته اند مهم این نیست که ما چه اسمی برای این همکاری بین المللی می گذاریم چه سازمان همکاری شانگهای G8،... در هر صورت در هر قالبی کشورهای عضو در بخش سلامت همکاری کنند ذیل وان هلث است چون چیزی غیر از وان هلث وجود ندارد، پس عرض من این است که معدود دامپزشکانی که سالهاست درباره سلامت واحد و توجه به آن مطلب می نویسند تا وقتی راه کار عملی و مشخص خارج از مرزهای خودمان نداشته باشیم نمی تونیم داخل مرزهای ایران نقش مفید داشته باشیم این طبیعت وان هلث است، و برای ما ایرانی ها که عادت به همکاری بین الملل نداریم به دلایل متعدد که خود شما بهتر واقف اید مشکل اصلی خود ما هستیم که خودمان را به عنوان global citizen نمی تونیم ببینیم. با احترام دکتر برادران سید
ناشناس
|
-
|
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
0


من به شخصه ترجیح می دهم کمتر اظهار نظر کنم ولی اگر دقت بفرمایید یک کلید واژه ای مدتی است بین مسئولین رواج پیدا کرده به اسم سلامت یکپارچه و جامع، از طرح تحول نظام سلامت که متعاقب ابلاغ سیاست های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری شروع شده و تا برنامه ششم توسعه که به استقرار نظام مراقبت جامع و یکپارچه اشاره شده، صحبت های نمایندگان مجلس که با هدف استقرار سلامت یکپارچه درخواست ادغام سریع سازمان دامپزشکی در وزارت بهداشت را دارند و مثال های متعدد دیگر... ببینید وقتی ما می خواهیم در راستای وان هلث اقدام کنیم اولین حرکت این است که این اسم در اقصی نقاط جهان one health هست پس ترجمه و معادل پیدا کردن، ما را از این حرکت جهانی خارج می کند ولی به نظرتان چرا ما دنبال معادل سازی هستیم؟! نظام سلامت کوبا را اگر مطالعه بفرمایید یکی از نقاط قوت اصلی این کشور است و طی بیش از نیم قرن بدون اتکا به آمریکا و ..و با وجود تحریم های متعدد پابرجا و کاملا موثر بوده، بیش از اینکه اعلام شود روابط آمریکا با کوبا از سر گرفته خواهد شد، کنفرانس OH در کوبا برگزار شده بود و همکاری کوبا با دیگر کشورها در استقرار one health surveillance بررسی و تصمیم گیری شده بود، خوب تا زمانی که سایت های ما مالامال از مطالبی است که راکفلر و فریماسونری را دجال آخرزمان می داند چه طور ممکن است ما بخواهیم بخشی از one world باشیم؟ این باعث می شود که در حرکت اول مسئولین ما که آگاه به موضوع و ضرورت امنیت ملی می شوند اول از همه ملاحظات انقلاب اسلامی را در نظر بگیرند و الا در هیچ یک از تاریخ یک قرن اخیر مباحث one world، one health و Planetary health غیر ممکن است شما حرکتی را ببینید که بدون رهبری راکفلر و نیروهای نظامی ناتو باشد من از شما خواهش می کنم رزومه Professor Gregory Gray را که اولین رشته های تحصیلی one health را در دنیا در سه مقطع راه اندازی نمودند ببینید، آیا شما در مجموعه تحت امر خودتان این توانایی را می بینید که با توجه به سابقه فعالیت مشابه با ایشان، لیدر وان هلث در ایران و کشورهای منطقه باشید؟ این سوال مهمی است آقای دکتر، به ندرت اگر افرادی مثل شما این زحمت را می کشند که منابع را مطالعه بفرمایند و دیگران را آگاه، در مسیر راه اندازی و به کار گیری به حدی با حواشی و محدودیت مواجه می شوید که در نهایت مثل DrPH سلامت یکپارچه وزارت بهداشت خواهد شد، پس در ابتدای امر شورای عالی امنیت ملی باید تصمیم بگیرد که ایران بخشی از One world One health باشد یا نه ما به همین شیوه فعلی ادامه دهیم و در نهایت بعد از ده سال یک تیمی مثل تیم مذاکرات کنونی به دنبال رفع پرونده زیستی باشد شما زحمت بکشید و این کلید واژه ها را در گوگل دنبال کنید biological weapons iran

سید شهرام میرزمانی
|
-
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
0
0
سلام
از ارائه اطلاعات تکمیلی توسط همکاران سپاسگذاری می نمایم
نظر شما
ادامه