کد خبر: ۲۲۲۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

از آنجا که بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان به هیچ‌عنوان گوارشی نبوده، بنابراین خوردن گوشت مرغ مخاطره‌آمیز نیست.

نایب‌رئیس کمیته تخصصی بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان گفت: سویه‌های مختلفی از این بیماری در جهان شناسایی شده که برخی از آنها قابلیت انتشار به بدن انسان‌ها و سایر جانوران را دارد.

«دکتر آراسب دباغ‌مقدم» افزود: در صورتی که این سویه قابل انتقال به انسان باشد، دامپزشکان کشور نخستین گروهی هستند که باید مراقبت سلامتی خود باشند، زیرا ویزیت مرغداری‌های آلوده می‌تواند آنها را دچار بیماری کند.

وی خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان بیماری گوارشی نیست و از طریق تنفس منتقل می‌شود، بنابراین در کشتارگاه‌های طیور کسانی که با مرغ زنده سروکار دارند، باید بیشتر از خود مراقبت کنند تا در زمان تخلیه مرغ‌ها با آنها ارتباط تنفسی نداشته باشند.

دباغ‌مقدم ادامه داد: خانم‌های خانوار که مسئول پخت و پز هستند در پایین‌ترین درجه ابتلای احتمالی در حد یک در میلیون قرار دارند و در هیچ‌کجای دنیا نیز مخاطره این بیماری برای این قشر گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: از آنجا که مرغ مراحل مختلف را طی می‌کند تا به دست مصرف‌کننده برسد، بنابراین کمترین مخاطره برای خانم‌های خانه‌دار وجود دارد و اگر گوشت مرغ خوب مغزپخت شده باشد و در دمای 75 درجه سانتی‌گراد پخته شود، هیچ مشکلی از لحاظ ویروس ایجاد نمی‌کند، زیرا این ویروس گوارشی نبوده و از طریق گوشت مرغ پخته‌شده نمی‌تواند منتقل شود.

دباغ‌مقدم یادآور شد: از طریق تنفس و قطرات ریزی که ممکن است مرغ بیمار داشته باشد، این بیماری به افراد سالم سرایت می‌کند.

وی تأکید کرد: مرغ از مرحله جدا شدن سر تا کندن پر و سرد کردن و رسیدن به دست مغازه‌دار و سپس خانه، مراحل مختلفی را طی می‌کند که دیگر اثراتی از بیماری برای آن باقی نمی‌ماند.

خطر تصادف یک خانم خانه‌دار بیشتر از ابتلای وی با پاک کردن مرغ به آنفلوآنزا است

دامپزشک و متخصص بهداشت مواد غذایی اظهار داشت: تنها ممکن است یک در میلیون برای زنان خانه‌دار مخاطره‌آمیز باشد.

دباغ‌مقدم همچنین گفت: حتی گوشت مرغ نیم‌پزشده در غذاهایی همچون جوجه‌کباب نیز نمی‌تواند ویروس را منتقل کند.

وی در ادامه افزود: خطر تصادف یک خانم خانه‌دار زمانی که از خانه خارج می‌شود، خیلی بیشتر از آن است که با پارک کردن مرغ آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان او را بیماری کند.

دباغ‌مقدم خاطرنشان کرد: از آنجا که هیچ مخاطره‌ای در جامعه وجود ندارد، نباید اذهان عمومی را در برخورداری با این بیماری مشوش کنیم، بلکه باید به سازمان دامپزشکی کشور و سایر دست‌اندرکاران کمک کنیم تا در صورت بروز بیماری در هر نقطه‌ای از کشور اطلاع‌رسانی دقیق و جامعی انجام شود تا عملیات معدوم‌سازی به بهترین نحو ممکن به انجام برسد.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
0
0
با تشکر از جناب دکتر آراسب دباغ مقدم. همیشه توضیحات ایشان علمی و بر پایه مستندات است. ممنونم.
متخصص طیور
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
0
0
اول ممنون از جناب متخصص طیور؛ دوم این که یک جا نوشته شده ((خانم خانوار)) که منظور ((خانم خانه دار)) است. سوم هم این که در کمیته های جدید نظام، بنده عضو کمیته ی تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی هستم (اسم کمیته هم تغییر کرده) و سمتی به نام نایب رئیس وجود ندارد؛ ایانا هم احتمالا سمت قبلی بنده را نوشته است. این را خودم زودتر گفتم که فردا دوستان نظام دامپزشکی دوباره تکذیبیه نفرستند که ایشان نایب رئیس نیست!! از دوستان حکیم مهر هم بابت پوشش اخبار مرتبط تشکر می کنم.
نظر شما
ادامه