کد خبر: ۲۲۲۵۵

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: با وجود کنترل و آزمایش های دامپزشکی تاکنون موردی از بیماری لکه سفید میگو در سایت های پرورشی این استان دیده نشده است.

به گزارش ایرنا، حسین بهمنیاری روز سه شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: درصورت بروز بیماری لکه سفید در سایت های پرورش میگو 50 تا 70 درصد میگوی یک استخر از بین می رود ولی تاکنون چنین اتفاقی درهیچ یک از سایت های پرورش میگوی استان بوشهر رخ نداده است.

وی اضافه کرد: لکه سفید میگو نوعی بیماری نهفته است که با رعایت استانداردهای لازم از تحریک آن باید جلوگیری شود.

بهمنیاری ادامه داد: برخی شایعات پخش شده دز زمینه شیوع بیماری لکه سفید میگو در شماری از سایت های پرورشی این استان تا این زمان صحت ندارد.

وی بیان کرد: در سالجاری تاکنون عملیات ذخیره سازی بچه میگو در 10 سایت پرورشی این استان به مساحت دو هزار و 127 هکتار اجرا شده است.

بهمنیاری با بیان این که 12 مرکز تکثیر بچه میگو در استان بوشهر فعال است، گفت: تاکنون 672 میلیون قطعه بچه میگو در این استان ذخیره سازی و 170 میلیون قطعه دیگر تولید و برای ذخیره سازی آماده است.

وی یادآور شد: همچنین 105میلیون قطعه بچه میگو نیز به استانهای گلستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

بهمنیاری اضافه کرد: پیش بینی می شود امسال یک میلیارد و 350 میلیون قطعه بچه میگو در استان بوشهر ذخیره سازی و 18 هزار تن میگوی پرورشی دراین استان تولید شود.

وی دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به اجرای طرح دریا بست که از امروز در آبهای استان بوشهر شده است گفت: این طرح برای تنفس دریا، مدیریت صید، صید پایدار و برداشت اصولی و منطقی از ذخایر اجرا می شود.

بهمنیاری افزود: به دلیل برداشت بی رویه، استفاده از روشهای صید غیرقانونی از سوی برخی صیادان متخلف و افزایش تلاش صیادی میزان صید در استان بوشهر بشدت کاهش یافته است.

وی بیان کرد: هم اکنون تلاش صیادی دراستان بوشهر 40 درصد بیش از فصل مجاز برداشت آبزیان است.

بهمنیاری با اشاره به درآستانه بودن آغاز فصل صید میگو دراستان بوشهر اظهارکرد: گشت های تحقیقاتی پژوهشکده میگوی کشور دربوشهر راهی دریا شده و تا زمانی که 75 درصد محصول میگو به 12.5کیلوگرم برسد، اجازه صید این آبزی داده نمی شود.

وی اضافه کرد: درگذشته بیش ازچهار تا پنج هزار تن میگو برداشت می شد که هم اکنون به کمتر از 700 تن رسیده و ماهی نیز از 50 هزار تن متوسط برداشت به 47 هزار تن کاهش یافته است.

بهمنیاری درباره وجود برخی کشتی های کشورهای دیگر در دریا برای صید میگو گفت: اینها شایعاتی است که برخی افراد متخلف و زیاده خواه برای تشویش اذهان عمومی مطرح می کنند.

وی اظهارکرد: طرح دریابست به پیشنهاد تعاونی و اتحادیه صیادی استان بوشهر اجرا و استان خوزستان نیز در مناطق مشترک با استان بوشهر نیز طرح دریابست را اجرا کرده است.

بهمنیاری درمورد وجود میگو در بازار با وجود این که هنوز فصل صید میگو شروع نشده است افزود: تاکنون 10 تن میگوی قاچاق در استان بوشهر کشف شده که بیشتر این محموله ها از استان خوزستان وارد این استان می شود.

 

 

نظر شما
ادامه