کد خبر: ۲۲۴۱۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
زمانی که از هر کدام از مسؤولان فنی متخلف در زمینه عدم ارائه گزارش سؤال کردم با یک پاسخ مواجه شدم: اگر تخلف کارفرما را گزارش می‌کردیم، ممکن بود شغل خود را از دست بدهیم ...

تناقض عجیبی که سلامت مردم را تهدید می کند: کارمندانی که باید بر کارفرماهای خود نظارت کنند!

حکیم مهر - «عصر ایران» نوشت:

بعد از انتشار گزارش تولید آبلیموهای غیر بهداشتی توسط شرکت دستچین که در روند تولید آن از مواد شیمیایی و مضر به جای آبلیمو استفاده شده بود، سؤالات زیادی از سوی کاربران و مخاطبان مبنی بر اینکه چگونه می توان در روز روشن کارخانه ای که تمام مجوز های لازم را برای کار دریافت کرده بود به دور از چشم دستگاه های مسؤول اقدام به تولید آبلیموی غیر بهداشتی کند؟ به وجود آمد.

در روند رسیدگی به این پرونده توسط سازمات تعزیرات حکومتی مشخص شد علاوه بر کم کاری برخی از دستگاه ها در زمینه نظارت، عدم ارائه گزارش توسط مسؤول فنی این کارخانه نیز نقش زیادی در پنهان ماندن این تخلف داشته است.

اما مسئول فنی کیست که می تواند چنین نقش مهمی را در هر کارخانه ایفا کند؟

 

مسئول فنی کیست و چه وظیفه ای دارد؟

 مسؤول فنی شخصی است که به عنوان ناظر بهداشتی در کارخانجات تولیدی و یا شرکت هایی که مبادرت به واردات محصولات غدایی و بهداشتی می کنند فعالیت دارد و در صورتی که با تخلفی مواجه شد باید موضوع را به دانشگاه های علوم پزشکی اطلاع دهد.

این مسؤولیت در حالی بر دوش مسؤولان فنی گذاشته می شود که این افراد هیچگونه رابطه استخدامی با دولت نداشته و صرفا از سوی مدیر کارخانه و یا شرکت وارد کننده استخدام و حقوق دریافت می کنند و این همان نکته ای است که باید به آن توجه شود.

 

مسؤول فنی هایی که به جای گزارش تخلف، آن را مخفی کردند!

 مرتضی خدایی رئیس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم پزشکی و بهداشتی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در گفت و گو با عصر ایران حضور مسؤول فنی در شرکت های وارد کننده و کارخانجات تولیدی را الزامی ذکر کرده و می گوید: در حالی که حضور مسؤول فنی در این مکان ها الزامی است اما آنچه که ما در روند رسیدگی به پرونده های متعدد با آن برخورد داشتیم این است که حضور برخی از این افراد فقط یک حضور مجازی بوده و عملا بعضی از مسؤولان فنی به جای نظارت بر روند تولید و یا واردات کالا عملا به عنوان کارمند کار فرما به دنبال کارهای غیر مرتبط با وظیفه خود در شرکت هستند.

وی می افزاید: در پرونده های متعددی با این مسأله مواجه بودم که بعد از اعلام تخلف بهداشتی کارخانه از سوی بازرسان بهداشت پس از احضار مسؤول فنی، وی به جای اینکه خود مدعی تخلف باشد از صاحب شرکت متخلف دفاع کرده و در صدد توجیه تخلف برآمده است.

خدایی می گوید: زمانی که از هر کدام از مسؤولان فنی متخلف در زمینه عدم ارائه گزارش سؤال کردم با یک پاسخ مواجه شدم، همگی این افراد در پاسخ مشترک عنوان کردند که اگر تخلف کارفرما را گزارش می کردیم ممکن بود شغل خود را از دست بدهیم.

 

مسؤول فنی که اجناس تاریخ گذشته را به بازار عرضه کرد

 رئیس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم پزشکی و بهداشتی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در ادامه به یکی از پروندهایی که توسط وی مورد رسیدگی قرار گرفته بود اشاره می کند و می گوید: پرونده ای را داشتم که در آن مسؤول فنی تخلفات متعددی را مرتکب شده بود به طوری که مسؤول فنی همزمان عنوان مدیر فروش شرکت را نیز بر عهده داشت و با همدستی کارفرمای خود کالاهای تاریخ گذشته را به جای معدوم کردن به عنوان کالای سالم و بهداشتی روانه بازار کرده و به فروش هم رسانده بود!

خدایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه راهکار پیشنهادی شما برای جلوگیری از اینگونه تخلفات چیست چنین می گوید: این موضوع نیاز به کار کارشناسی دارد اما واقعیت این است که مسؤولان فنی نباید وابستگی مالی و حقوقی با کارفرما و یا مسؤول شرکت داشته باشند و در این مورد باید تدبیری اندیشیده شود.

 

وزارت بهداشت: بر کار مسؤولان فنی نظارت می کنیم

 اظهارات رئیس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم پزشکی و بهداشتی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران مبنی بر نداشتن رابطه استخدامی مسئولان فنی را با امیر حسین بیگلری مدیر حوزه ریاست اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی ، آرایشی و بهداشتی که وظیفه نظارت بر مسئولان فنی شرکت های وارد کننده کالا را بر عهده دارد در میان گذاشتیم.

وی با بیان اینکه بر روند کار این افراد نظارت داریم می گوید: مسؤولان فنی مطابق با شرح وظایف خود مبنی بر نظارت بر کیفیت محصولات وارداتی از زمان ورود تا زمان مصرف گزارش های خود را به ما ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه بالغ بر 2 هزارو 500 شرکت وارد کننده مواد غذایی و بهداشتی در کشور داریم می افزاید: تمامی این شرکتها دارای مسؤول فنی هستند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مسؤولان فنی در این شرکت ها چگونه حقوق و مزایا دریافت می کنندمی گوید: این افراد بر اساس قانون اداره کار با کار فرما قرارداد دارند و حقوق و مزایای خود را از کارفرمای خود دریافت می کنند.

بیگلری در مورد میزان تخلفات مسؤولان فنی در حوزه شرکت های وارد کننده می گوید: تخلفات بسیار ناچیز است و حتی به اندازه عدد انگشتان دست هم نمی رسد.

وی در مورد اینکه بیشترین تخلفات مسؤولان فنی را چه موضوعاتی تشکیل می دهد گفت: بیشترین تخلفات مربوط به عدم حضور این افراد در شرکت است . زیرا مطابق قرار داد آنها باید به صورت دائمی در محل کار خود حضور داشته باشند.

بیگلری در مورد چگونگی نظارت بر مسؤولان فنی که در کارخانجات مشغول فعالیت هستند می گوید: وظیفه نظارت بر این افراد بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی است و اگر تخلفی انجام شود همکاران من در دانشگاه ها با آن برخورد خواهند کرد.

بیگلری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا مسئولان فنی با دولت رابطه استخدامی ندارند و آیا گرفتن حقوق از کسی که باید بر روند کار وی نظارت داشته باشند باعث بروز مشکل نخواهد شد چنین توضیح می دهد: استخدام این افراد از سوی دولت امکان پذیر نیست زیرا مطابق قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف به کوچک سازی خود است و لذا ایجاد سازوکار استخدام این افراد و پرداخت حقوق و نظارت بر حضور و غیاب آنها مخالف با این اصل قانونی است. لذا پیگیر هستیم تا با راه اندازی انجمن صنفی مسؤولان فنی مشکلات و خواسته های آن ها را از این طریق پیگیری کنیم. ما باید در این زمینه جنبه نظارتی خود را فعال تر کنیم که در این موضوع با کمبود نیرو مواجه هستیم.

مطابق اظهارات این مقام مطلع در وزارت بهداشت امکان برقراری رابطه مالی و استخدامی مسؤولان فنی با دولت امکان پذیر نیست و حال این پرسش مطرح می شود که زمانی که یک مسؤول فنی تمامی حقوق ، پاداش و یا اضافه کار خود را باید از صاحب کارخانه و یا شرکتی بگیرد که وظیفه نظارت بر آن را بر عهده دارد چگونه می تواند به وظیفه خود به عنوان نماینده حاکمیت به درستی عمل کند؟!

نظارت بر روند تولید محصولات غذایی و بهداشتی و حتی آرایشی که مستقیما بر سلامت مردم تاثیر گذار است یک اصل مهم از سوی دولت است و بجاست که مسؤولان در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهند تا شاهد تشکیل شدن پرونده ای مانند شرکت دستچین نباشیم که در آن 550 تن آبلیموی غیر بهداشتی تولید شد و 220 تن آن روانه بازار گردید.

در پایان این اظهارات قاضی سازمان تعزیرات حکومتی را یادآور می شویم که گفت:زمانی که از هر مسؤول فنی متخلف پرسیدم چرا تخلف را گزارش نکردی؟ جواب داد: اگر بر خلاف میل صاحب کارخانه فعالیت می کردم از کارم اخراج می شدم... .

هر چند این گزارش به معنای نادیده گرفتن زحمات همه مسوولان فنی نیست ولی به لحاظ مبنایی و منطقی، باید برای این چالش مهم حوزه بهداشت و سلامت چاره ای اندیشید. سلامت مردم، موضوعی نیست که با توجیه و بی اعتنایی از کنارش گذشت.

_____________________________________________________________________________________________

حکیم مهر - آنچه که در این میان حائز اهمیت است، این است که وزارت بهداشت برای حل این معضل از نظر قانونی دچار محدودیت بوده و به اصطلاح دست و پایش بسته است، ولی مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی مشمول ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی بوده و بستر قانونی استقلال مالی مسئولین فنی از کارفرمایان فراهم شده است و تنها علت عدم اجرای این قانون را باید در ضعف عملکرد سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی جستجو کرد.

امیدواریم این دو سازمان با همت بیشتر و عزم جدی‌تر، زمینه اجرای کامل این آیین نامه را هر چه زودتر فراهم آورند تا ضمن بهبود امنیت شغلی مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی، گامی مهم در راستای ارتقاء سلامت غذایی جامعه برداشته شود.

 

خبر مرتبط:

تخلفی دیگر از صاحبین کشتارگاه‌ها و اجحاف در حق سازمان دامپزشکی کشور

پاسخ حکیم مهر به نامه استنکاف کارفرمایان و صاحبین سرمایه از اجرای ماده 19 آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی

کارشکنی کارفرمایان و صاحبین سرمایه در اجرای ماده 19 آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی

«آبلیموهای شیمیایی» و سیاست یک بام و دو هوای وزارت بهداشت!

 

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
dvm
|
-
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
0
0
ضعف دامپزشکی ما رو بیچاره کرد.منزجر کنندس این وضعیت.
دامپزشک
|
-
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
وقتی که زمان انتخابات ..... فرا میرسد ، مدیران این صنایع با دست و دلبازی چندین ستاد برای چند کاندید مطرح باز میکنند و خدمات ارایه میدهند و بعد که یکی از اون آقایون انتخاب شدن ، در سایه اونها ، حتی مدیر کل دامپزشکی و مدیران علوم پزشکی هم چیزی نمی توانند بگویند ، چه برسه به مسئول بهداشتی. در همه جای دنیا ، مسئول بهداشتی کارمند دولت است و مدیران و کارکنان کنترل کیفی از سوی صاحبان صنایع منصوب میشن.این موضوع باید از مجلس حل بشه و من و شما کار چندان مفیدی نمی توانیم بکنیم
دکتر.ح.ر دامپزشک
|
-
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
آخه
با این وظعیت پشتیبانی اداره نظارت از متصدی واحد ( کارفرما ) در برابر مسئول فنی
که هر وقت متصدی با یک مسئول فنی سر هر مسئله ای از مسائل بهداشتی واحدش گرفته تا حقوق خود مسئول فنی راحت برای کارفرما راه تعویض مسئول فنی را باز می گذارند
به مسئول فنی می گن متصدی شما را نمی خواد و ما هم نمی توانیم اجبارش کنیم که حتما با شما کار کنه
چرا مسئول فنی باید برای رعایت مسائله بهداشتی
و افتخارات بعضی از افرادی که تو اداره کل و نظام به هر طریقی پشت میز نشستند
باید موقعیت شغلی و نون شب خودش و خانوادش را به خطر بندازه
انجمن صنفی مسئولین بهداشتی و ناظرین بهداشتی استان آذربایجان غربی
|
-
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
بسمه تعالی
وقت آن رسیده است که دولت و مجلس برای حل مشکلات مسئولین بهداشتی حرکتی کرده و بستر مناسب را جهت اعمال نظارت بهداشتی توسط مسئولین بهداشتی مهیا کنند. امنیت غذایی مردم در گرو استقلال مسئولین بهداشتی میباشد. سخنی که مسئولین بهداشتی قریب به 15 سال است که فریاد میکنند. سازمان دامپزشکی میبایست از پتانسیل بیش از 1200 مسئول بهداشتی در کشور که در واحدهایی نظیر کشتارگاهها، مراکز بسته بندی گوشت، سردخانه های نگهداری فراورده های خام دامی، مراکز جمع آوری شیر و... مشغول فعالیت اند، استفاده کند. سلامت مردم مهمترین موضوعیست که در بند 6 سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بدان تاکید شده است.انجمن های صنفی مسئولین بهداشتی بارها پیشنهاد های خود را در جهت حل این معضل ارائه کرده اند که متاسفانه تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
داستان فضیل عیاض را شنیده ایم. او قبل از اینکه از عارفان بزرگی شود راهزن بود!!! وبه راهزنی از قافله ها می پرداخت.
شبی قرار بود به قافله ای که عازم سفر حج بود حمله کنند. فضیل قافله را زیر نظر گرفته بود که به یکباره شنید که یکی از مسافران قافله آیاتی از قرآن را میخواند. کمی گوش فرا داد: آیاتی که آن مسافر حج تلاوت میکرد بدین مضمون بود: .....آیا وقت آن نرسیده است که به سوی من باز گردید!!!!!.....
فضیل دگرگون شد و از افرادش جدا شد. تا مدتها کسی قضیل را ندید تا اینکه او یکی از مردان خدا شد و داستانش در تذکره الاولیای عطار نقل شد...
حال ای کسانی که در سمتی هستید که میتوانید برای تامین سلامت غذای مردم این مرز و بوم کاری بکنید. میتوانید در راستای حل مشکل مسئولین بهداشتی کاری بکنید...
آیا وقت آن نرسیده است که..................
دکتر هاشمی
|
-
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
هر چند سازمان دامپزشکی دستورالعمل اجرایی ماده 19 را به تشکل های کارفرمایی ابلاغ کرده است ولی عملا این تشکلها از اجرای آن خودداری می کنند. آنچه که در حال حاضر اهمیت دارد نظارت بیشتر سازمان دامپزشکی بر اجرای صحیح این دستورالعمل و برخورد قاطع با متخلفان است وگرنه ابلاغ خشک و خالی دستورالعمل بدون ضمانت اجرایی فایده ای ندارد و کارفرماها همچنان از اجرای آن امتناع خواهند کرد
مسئول فنی بهداشتی
|
-
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
مشکل کاملا واضحه
اقتصاد مقدم بر سلامت است
و این مشکل روزی شروع شد که گفتند دامپزشکی در خدمت اقتصاد!
وقتی صاحبان سرمایه ، صاحبان قدرت هستند و هیچ ارزشی برای بهتر شدن و عالی بودن قائل نیستن ، تعدادی مسئول فنی که به واقع ، توی کشور ما مظلوم و مقهور هستند ، اثری هرروز کم رنگ تر بر امنیت غذائی از سفره تا مزرعه ، خواهند داشت.
ما روزی رو به پیشرفت حرکت خواهیم کرد که علاوه بر اتحاد و به روز شدن مسئولین فنی ، ترتیبی اتخاذ کنیم که قضاوت بهداشتی هر مسئول فنی در هر سطحی برابر حکم قضائی باشه و سرپیچی از اون مشمول شدیدترین جریمه های تعذیری ، حتی حبس شود.
کشور ما در حال توسعه هست و باید بهای این توسعه پرداخت شود تا سلامت و امنیت غذا جایگاهش را پیدا کند.
مسئول فنی بهداشتی
|
-
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
درضمن انتخاب عکس مناسب با فعالیت همکاران دامپزشک نیست
مسئولیت ما عمدتا در حیطه فرآورده های خام دامی است
انجمن صنفی مسئولین و ناظرین بهداشتی استان آذربایجان غربی
|
-
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
0
بسمه تعالی
آقای دکتر هاشمی
درست است، که سازمان دامپزشکی دستورالعمل اجرایی ماده ۱۹ را ابلاغ نموده است، ولی تا وقتی که ادارات کل قراردادهای مستقیم میان مسئولین بهداشتی و کارفرما را قبول کرده و ملاک صدور پروانه مسئول بهداشتی قرار میدهند، ماده ۱۹ اجراء نخواهد شد. گذشته از اینکه هر از چند گاهی نامه ی جدیدی میرسد و دستمایه اختلاف میان ادارات کل و شورای نظام دامپزشکی استانها میشود!
امیدواریم سازمان دامپزشکی کشور یک بار برای همیشه این مشکل چندین ساله را همچون نمایندگی محترم ولی فقیه در سازمان در خصوص ناظرین شرعی ؛ حل کند و به این بحثها پایان دهد
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
0
0
بسمه تعالی

مسؤول فنی مسؤول واحد کنترل کیفیت واحد تولیدی هست نه کارمند سازمان دامپزشکی و سازمان دامپزشکی باید کار خودش را انجام دهد
انجمن صنفی مسئولین بهداشتی استان آذربایجان غربی
|
-
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
0
بسمه تعالی
اظهارنظر کننده محترم
اگر مسئول فنی، مسئول واحد کنترل کیفیت واحد تولیدی باشد، فقط در مقابل کارفرما پاسخگوست. حال آنکه در آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی مسئولیتی فراتر از آن برای مسئول بهداشتی مقرر شده است و به عنوان نماینده سازمان محسوب میشود. قضیه مسئول بهداشتی یادآور مثل معروف شتر مرغ است!
زمانیکه صحبت از حمایت از مسئول بهداشتی می شود، میگویند مسئول کنترل کیفیت واحد تولیدی و زمانی که صحبت از تخلفی در واحد تولیدی میشود، مسئول بهداشتی میشود نماینده سازمان دامپزشکی ومسئول تخلفات واحد تولیدی....

نظر شما
ادامه