کد خبر: ۲۲۴۳۹

یکی از راهکارهای کنترل و مهار بیماری PPR در منطقه هفتادقله اراک کاهش ارتباطات بین حیات‌وحش به منظور جلوگیری از سرایت بیماری است.

«دکتر محسن شانقی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی - در خصوص آخرین وضعیت بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه هفتادقله اراک اظهار کرد: واکسیناسیون دام‌های منطقه همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام‌های روستاهای محلات، دلیجان و خمین که همجوار با منطقه هفتادقله هستند به اتمام رسیده است، افزود: طبق آخرین آمار تاکنون بیش از 52 هزار دام واکسینه شده‌اند و مابقی دام‌ها نیز تا پایان این هفته واکسینه می‌شوند.

شانقی تصریح کرد: قرنطینه منطقه تا شعاع 10 کیلومتر همچنان ادامه دارد و با همکاری منابع‌طبیعی و محیط‌زیست به هیچ عنوان ورود دام و گردشگر به منطقه انجام نمی‌گیرد. دفن لاشه حیوانات نیز به صورت کاملا بهداشتی انجام می‌شود، اما نکته قابل تامل تماس گونه‌های حیات‌وحش با یکدیگر است که مانع کنترل کامل بیماری شده است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از مواد جدید برای ضدعفونی کردن آبشخورها و اطراف آن به دلیل ماندگاری بالا در طبیعت نقش موثری در کاهش تلفات و کنترل بیماری دارد، گفت: این مواد ضدعفونی‌کننده باعث از بین رفتن ویروس می‌شوند، اما لازم است که تماس حیات‌وحش با یکدیگر را کنترل و کاهش داد، به دلیل اینکه با ابتلای یک حیوان و تماس آن با گله حیات‌وحش شاهد سرایت و تسری بیماری در منطقه هستیم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به جلسه برگزار شده با رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در خصوص هفتادقله گفت: در این جلسه تاکید بسیاری بر کاهش ارتباط حیات‌وحش با یکدیگر صورت گرفت. حتی پیشنهاداتی در خصوص آب و غذا دادن به صورت دستی به حیوانات و کاهش ارتباطات آنها ارائه شد که باید راهکار عملیاتیآن اخذ شود، در غیراین صورت مهار بیماری کار ساده‌ای نخواهد بود.

تاکنون 311 راس کل و بز و قوچ و میش به دلیل شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در این منطقه از بین رفته‌اند.

 

 

نظر شما
ادامه