کد خبر: ۲۲۴۵۶
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
این سمینار به همت انجمن دانشجویی سرطان‌شناسی دانشگاه‌تهران با همکاری انجمن انکولوژی‌بالینی دامپزشکی و انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران در محل دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شده بود ...

حکیم مهر - «دکتر محمد لطفی زاده» لطف نموده و گزارشی از سمینار «بررسی چالشهای تشخیص و درمان انکولوژی دام های کوچک در ایران» که روز پنجشنبه در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شده بود، به همراه چند نکته درباره آن برایمان ارسال نموده اند که ضمن تشکر صمیمانه از ایشان، شما را به مطالعه آن دعوت می نماییم:

 

بسمه تعالی

 

با اهداء سلام و احترام به مخاطبین محترم و ارجمند حکیم مهر

پنجشنبه یکم مرداد ماه سال جاری سمیناری با محوریت دانشجویان گرانقدر با عنوان (بررسی چالشهای تشخیص و درمان انکولوژی دام های کوچک در ایران) در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

در بخشی از این سمینار، جناب دکتر احد محمدنژاد، متخصص پاتولوژی دامپزشکی و دستیار فلوشیپ تحقیقاتی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران با طرح سؤالاتی از اساتیدی که در پانل حضور داشتند سعی داشت تا چالشهای تشخیص و درمان سرطان در حیوانات کوچک را به بحث بگذارد که البته تا حدود بسیار زیادی هم موفق بود.

اساتید دامپزشک حاضر در این پانل عبارت بودند از : دکتر ساسانی، دکتر توسلی و دکتر مرتضوی (آناتومیکال پاتولوژیست)، دکتر نصیری (کلینیکال پاتولوژیست)، دکتر مشهدی رفیعی و دکتر شیرانی (متخصص داخلی حیوانات کوچک)، دکتر فتاحیان (متخصص جراحی)، دکتر ملازم (متخصص تصویربرداری تشخیصی).

از مهمترین نکاتی که در این پانل مطرح شد:

1 - لزوم یکسان عمل کردن جراحان در برخورد با یک توده

2 - لزوم تعریف یک مدیر (تصمیمگیر) برای طرحریزی درمان موفق

3 - لزوم توجه به چالش تهیه داروهای شیمی درمانی بخصوص با توجه به عدم پشتیبانی بیمهها و جلب همکاری بیمههای تکمیلی

4 - لزوم آموزش درمانگران بالینی (کلینیسین) در خصوص تفسیر نتایج پاتولوژی

5 - نحوه استفاده از امکانات کلینیکال پاتولوژی برای تشخیص سرطان

6 - پیشرفت در تشخیص توده بالای 1 میلی متر در بدن توسط متخصصین تصویربرداری تشخیصی (رادیولوژی - سونوگرافی)

7 - عدم تمایل صاحبان حیوانات به پرداخت هزینه نسبتاً سنگین درمان سرطان

8 - بهره‏دهی تجاری (برد - برد) در صورت تشکیل تیم متشکل از متخصصین مختلف برای درمان سرطان در شهرهای بزرگ بخصوص تهران

9 - بررسی نحوه پیگیری درمان و عود بیماری در مبتلایان درمان شده با شیمی درمانی یا رادیوتراپی

10 - لزوم تربیت دستیاران تخصصی انکولوژیست در بخش دامپزشکی

 

از جمله دیگر بخشهای این سمینار، سخنرانی‏های ذیل بود:

1 - انکولوژی مقایسه‏ای و نقش آن در پیشبرد تحقیقات بیومدیکال و توسعه داروهای ضدسرطان توسط دکتر صمد محمدنژاد، دامپزشک فارماکولوژیست و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات تصویربرداری مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران (این سخنرانی بسیار مورد توجه حاضرین قرار گرفت)

2 - تکنیک های تصویربرداری تشخیصی در لنفوما سگ توسط دکتر محمد ملازم، متخصص رادیولوژی دامپزشکی و عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

3 - چگونگی برخورد با بیمار دارای توده در بالین توسط دکتر سید میلاد واحدی، دستیار تخصصی بیماریهای داخلی دام کوچک دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

4 - تومورمارکرها در انکولوژی دامپزشکی توسط دکتر حنانه گلشاهی، دستیار تخصصی پاتولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

5 - طبقه بندی و درجه بندی تومورهای پستانی سگ توسط دکتر پژمان مرتضوی، متخصص پاتولوژی دامپزشکی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

همچنین در لابلای برنامه‏ها چند شرکت دارویی و فعال در زمینه میکروچیپ توضیحاتی به حاضرین درباره کار و فعالیت خود ارائه نمودند.

 

اما چند نکته درباره این سمینار :

1 - پس از چندین سال که به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران قدم گذاشتم، متأسفانه تغییر آنچنانی بخصوص در برخی گروهها و اساتید ندیدم و شاید بزرگترین تغییر، بازسازی و نوسازی تابلوی معرفی اتاق اساتید دانشکده بود!!!

2 – برگزاری چنین سمینارهایی بخصوص نوع پانل پرسش و پاسخ چالش های تشخیص و درمان انکولوژی دامپزشکی با اجرای دکتر احد محمدنژاد مفید و قابل تقدیر بود. امید که چنین سمینارهایی بیش از پیش طراحی و اجرا شود.

3 - یکی از مهمترین نکات مطرح در این همایش عدم تسلط و هماهنگی دامپزشکان بخش خصوصی در موضوع سرطان بود. شاید یکی از مهمترین نکات، عدم آموزش صحیح و اصولی در همان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و البته چه بسا دانشکده های دیگر باشد. وقتی اساتید محترم در این پانل اطلاعات علمی خود را به خوبی بروز می دادند اما (تا جایی که یادم هست) برخی از این عزیزان حتی حاضر به تشریف فرمایی در درمانگاه نبودند و یا به درستی آموزش نمی‏دادند، نباید از شاگردان خود انتظار داشته باشند که در بخش خصوصی علمی عمل نماید!

4 - بارها گفته ام که چهره دامپزشکی به جنبه طبابت آن وابستگی زیادی دارد و به دلیل افراط برخی افراد در موضوع سگ که تصور می کردند از این موضوع دفاع می کنند، اما با اقدامات اشتباه خود و تهاجم بدون پشتوانه علمی و کارشناسی به مباحث دینی سبب انزوای کامل و بیشتر دامپزشکان فعال در زمینه حیوانات خانگی شدند، این چهره مهجور مانده است. حال توسعه فعالیتهای تخصصی و نیز جلوگیری از صدور بی رویه پروانه های سیار می تواند به بازسازی این چهره کمک شایانی نماید.

5 - جلوگیری از دست اندازی افراد غیردامپزشک به این حوزه می تواند کمک زیادی به پیشرفت جنبه بالینی نماید. در همین دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به یاد دارم که مهندس کشاورزی جراحی می کرد و با افتخار هم این کار را انجام می داد و این در حالی بود که اساتید محترم جراحی (لااقل تا جایی که دیده می شد) واکنشی نشان نمی دادند. این سبب می شد که هر کسی به خود اجازه دهد در حیطه طبابت دامپزشکی دخالت کند و این همان چیزی است که به هیچ وجه در پزشکی دیده نمی شود.

6 - تعداد بسیار کم بیماران که دانشجویان دامپزشکی با آن سروکار دارند، از جمله ضعف‏های بسیار بزرگ است. از سویی برخلاف پزشکی هیچ گزارش صبحگاهی مستمر و مداوم و مرور مقالات علمی درباره بیماریها دیده نمی شود (و یا لااقل در زمان دانشجویی ما که اصلاً نبود) و همین سبب می شود که به فرمایش یکی از اساتید محترم در این سمینار دامپزشک بخش خصوصی حتی آپاندیس سگ را هم عمل کند!!!

7 - دعوت از مدیران و طرح چالشها با مدیران تصمیمساز و تصمیمگیر می تواند به پیشرفت دامپزشکی بخصوص در حوزه بالینی کمک کند. دانشجویان عزیز در صورتی که بتوانند و بخواهند با دعوت از مدیران مختلف در سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی می توانند این چالشها را به بحث بگذارند.

8 - استمرار در برگزاری چنین سمینارهایی با موضوعات مختلف حتماً با گسترش کمی و کیفی آن می تواند به پیشبرد حرفه دامپزشکی در امر بالینی کمک نماید.

9 - وقتی در سازمان دامپزشکی کشور هنوز حتی دفتری مخصوص به حیوانات خانگی نداریم و متولی خاصی وجود ندارد (که بخشی از آن به دلیل عدم توجیه فرهنگی این قضیه و بخشی به دلیل افراط برخی دامپزشکان دانشگاهی در موضوع سگ و بخشی دیگر به دلیل درک پایین بعضی مسئولین از اهمیت موضوع طب و اپیدمیولوژی بیماریهای حیوانات خانگی است) فکر کردن به چالش های تشخیص و درمان سرطان قدری جای تأمل دارد.

10 - طراحی نقشه راه طب بالینی دامپزشکی و ایجاد پژوهشکده های تخصصی دامپزشکی (که قبلاً هم عرض کرده ام می توان حداقل نیمی از دانشکده های دامپزشکی را با حفظ هیأت علمی فعلی به پژوهشکده تبدیل کرد) با درگیر شدن سازمان نظام دامپزشکی (کمیته حیوانات خانگی)، جامعه دامپزشکان و سایر تشکل‏ها و انجمن‏های علمی تخصصی نیاز جامعه دامپزشکی است این نه نیاز امروز بلکه نیاز دیروز بوده و بسیار هم دیر شده است. اساتید محترم کاش در این زمینه بیشتر عنایت فرمایند و مدیران محترم هم بیش از پیش به موضوع بهبود اشتغال و ارتقاء جنبه بالینی دامپزشکی اهتمام ورزند.

11 - انتشار رسانه‏ای چنین سمینارها و نشستها در کنار برگزاری و اجرای با کیفیت آن و درگیرکردن خبرنگاران مختلف در این حوزه می تواند در شناساندن ابعاد علمی و بالینی دامپزشکی به جامعه کمک نماید.

12 - در این سمینار که رایگان برگزار می شد، اگر دامپزشکان علاقه داشتند برای دریافت امتیاز بازآموزی از سازمان نظام دامپزشکی باید مبلغ 200 هزار ریال پرداخت می کردند. صرفنظر از زیاد یا کم بودن این مسئله واقعاً جای تأسف دارد که سازمان نظام دامپزشکی به رغم دریافت حق عضویت از اعضای خود در قبال خدمتی که وظیفه دارد پول دریافت نماید!!! امیدوارم مسئولین به این نصیحت دلسوزانه (همانطور که قبلاً هم درباره نشریه نظام دامپزشکی تذکر دادم و البته گوش شنوایی نبود) گوش فرادهند و دست از تجاری سازی ساحت علم بردارند.

در پایان برای همه اعضای محترم جامعه شریف دامپزشکی کشور آرزوی سربلندی و موفقیت می‏کنم.

 

دکتر محمد لطفی زاده / دامپزشک و متخصص بهداشت عمومی

 

خبر مرتبط:

سمینار بررسی چالش‌های تشخیص و درمان انکولوژی دام‌های کوچک در ایران؛ 1 مرداد ماه - دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

 

 

انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر وجهي
|
-
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
1
جناب اقاي لطفي زاده مطالب موقر و خالي از يكجانبه نگري!!! حضرتعالي را خواندم
بدون اختيار خاطره كنگره دامپزشكي جامعه دامپزشكان كه در پانل علمي دكتر آل داوود جنابعالي همراه با مسئولين بسيج دانشجويي دانشكده موجبات به هم ريختن آن پانل علمي را فراهم آورديد در ذهنم تداعي گشت و اكنون با خواندن اين مطلب شما در تشخيص خودم كه همان برنامه ريزي شدن حركات و عكس العمل هاي شما و تيم همراهتان بود بيشتر مصمم شدم
از نظر شما فلسفه انجام امور در يك جامعه علمي در مورد مبحث جديدي براي جامعه مذموم ، ناشيانه و بدون فكر است مگر اينكه از سوي شما آغاز گردد و يا اينكه توسط شما و تيمتان طراحي شود
البته اين موضوع را هم اكثر مردم اشراف دارند كه شما و افرادي كه داعيه دار تفكرات شما هستند نياز به زمان براي بلوغ و رسيدن به جايگاه مئخص فكري را داريد تا هدايت جامعه توسط شما توجيه پذير باشد ولي غافل از آن هستيد كه جامعه كاملا در حال تغيير بوده و ديگر در شرايط دهه شصت نيست و افرادي كه شما تلاش براي مديريتشان در دهه شصت داشتيد الان در دهه نود زندگي ميكنند و اين سيكل معيوب همچنان ادامه دارد تا ............................................ و آنوقت است كه مديريت بر مبناي دانش حواهد بود نه بر مبناي ارتباط البته اين را هم عنوان كنم كه منظور از شما نوع تفكر است
ناشناس
|
-
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
0
0
متاسفم.....كارگر در كشتارگاه حقوق 750 تومن ميگيره و دكتر دامپزشك اونجا 900 تومن....همه اتون مقصريد. اينهمه دانشكده دامپزشكي داريم فقط دارين توليد مقاله ميكنيد يك ذره هم براتون مهم نيست رزيدنت و دانشجو دكتراي عمومي پس فردا بايد چه خاكي تو سرش كنه....جايگاه فعلي دامپزشكي نتيجه كار همه شماهاست....آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن آئینه شکستن خطاست
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
متشکرم جناب آقای دکتر لطفی زاده برای نقد منصفانه و دقیق شما
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
از سايت محترم حكيم مهر كه حقيقتا دلسوزانه پيگير مسائل دامپزشكي است عاجزانه خواهشمندم از ميزان درآمد و امنيت شغلي دكتران دامپزشك تگزارشي هيه كنند كه درصد قابل توجهي در زير خط فقرند....درد ما اينه كه كار و درآمد نداريم اونوقت آقايون الان كه بستر فراهم شده بريم وزارت بهداشت ترس اينو دارند اونجا به چشم زيردست بهشون نگاه بشه...اگه وجدان داشته باشند بايد بدونند چقدر دامپزشكان الان مشكلات دارند. اونوقت درباره يك سمينار دارن بحث ميكنند
رزيدنت
ناشناس
|
-
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
این عزیزانی که چنین سمینارهایی رو طراحی میفرمایند کارشان از روی آسودگی خیال می باشد وگرنه اگر مثل مسئولین فنی بی نوا مشغول خدمت بودند، متوجه وضعیت خراب این حرفه شده و تمامی نیروهایشان را در جهت اقناع مسئولین برای اصلاح ساختار دامپزشکی مینمودند. نه اینکه صرفا در سالن اجتماعات زیر کولر نشسته و مشغول بحث های صرفا آکادمیک شوند که بعضا ممکن است در بهترین بیمارستانهای دامپزشکی اروپایی هم این خدمات با این سطوح و کیفیت ارائه نشود.
این دستیاران پاتولوژی و متخصصین قبلی این حوزه چه اقدام مهمی تا به حال انجام داده اند به جز تولید مقاله های به اصطلاح علمی و منافع شخصی؟!
ناشناس
|
-
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
دکتر وجهی استاد ارزشمند ما در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هستند که از رفتار برنامه ریزی شده بسیج دانشجویی انتقاد می کنند؟ عذر می خواهم بسیج دانشجویی دانشگاه تهران جزو تیم شما نیستند؟! شما و جناب آقایان دکتر رستمی، دکتر مخبر، دکتر تاجیک، دکتر دهقان و ... همین اعضای بسیج را با دستور بورس و هیئت علمی نکردید؟ پس الان از کدام علم و محیط علمی دفاع می کنید؟!
ناشناس
|
-
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
به نظر من که در سمینار شرکت داشتم،‏ جز برترین و علمی ترین سمینارهای دامپزشکی بود.‏ افرادی که نیومده نظر میدن،‏ باید بپذیرند که اجرای چنین سمینارهای بشدت علمی و چالشی،‏ توان دامپزشکی رو به موت فعلی را بهبود بخشیده و فرصت های جدید شغلی بوجود خواهد آورد.‏ دکتر لطفی زاده بشدت با مطالب مندرج در این مقاله موافقم و از دست اندرکاران سمینار سپاسگزارم.
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. دوست گرامی با عنوان (دکتر وجهی) که بعید می دانم نسبتی با جناب دکتر وجهی استاد رادیولوژی دانشکده دامپزشکی داشته باشید (با توجه به نوع ادبیات و عدم شناخت زمانی در تطابق تاریخ و سن و سال اینجانب با حوادث!) بنده در بند دوم از اجرای این سمینار تشکر کردم و اتفاقاً بسیار موافق برگزاری چنین سمینارهایی هستم و آن را مفید می دانم و این برداشت اشتباه شماست که فکر می کنید از کار خوب دیگران ناراحت می شویم. ضمناً بنده نه تیم خاصی دارم و هیچ ارتباطی هم با بسیج دانشجویی نداشته ام و در پانل مربوط به مقاله اشتباه جناب آل داود در کنگره دامپزشکی ایشان نقدی بر سخنرانی اشتباه ایشان وارد کردم که به نظرم از ساحت علم دفاع شد و هنوز هم معتقدم آن گونه مقالات (اگر اسم آن را بشود مقاله گذاشت) به انزوای رشته و شاخه طب حیوانات خانگی منجر گردید. من قصد نام بردن نداشتم و در بند 9 اشاره ای کلی کردم و هرچند هدف این نوشته نقد آن پانل نبود و پیش از این توضیح داده شده است اما بدانید که آن پانل نه تنها علمی نبود بلکه توهین به علم هم بود. علاقمندان می توانند برای اطلاع بیشتر به نشانی های زیر مراجعه نمایند :
http://www.hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=1965

http://www.hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=3095

http://hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=1983
موفق باشید
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
بنده واجهي هستم نه وجهي و اشتباه تايپي مي باشد
اقاي لطفي زاده بهتر است در مباحثي كه سر رشته و تحصيلي در آن نداريد دخالتي نكنيد مبحث نجاست سگ امري ديني مي باشد كه همه ما كه اعتقاد به دين مبين اسلام داريم آن را رعايت مي كنيم و هيچ شكي در اين خصوص نيست ولي اينكه جنابعالي به عنوان دامپزشك اجازه ورود به اين بحث را به خود بدهيد و به ديگر دامپزشكان ندهيد بدعت تازه اي است
در خصوص ارتباط شما با بسيج دانشجويي هم كسي اين مطلب را به شما نسبت نداد و همچنين شاكله اصلي بسيج دانشجويي از اين مباحث و سخنان مبراست و از نتايج تلاشهاي تك تك بسيجيان اين كشور همه ٨٠ ميليون نفر جامعه بهره مندند و خداوند هيچ گاه اين مملكت را از بركت وجود بسيجيان واقعي اين كشور محروم نكند
ولي اينكه شما و افرادي كه مثل شما تفكر ميكنند بخواهند از آب گل آلود ماهي بگيريد پذيرفتني نيست
آقاي محترم بنا به صراحت ديني و دستور مراجع تقليد نجاست سگ ابدي است و شخص مسلمان مي بايست قوانين ديني را در اين خصوص رعايت نمايد حال چگونه است كه شما در نوشته هايتان يكي به نعل ميكوبيد و يكي به ميخ قصد اشاعه نگهداري حيوانات خانگي كه سگ هم جزو آنهاست را داريد و از طرفي در كنگره ها و ملا عام آنرا نفي ميكنيد
چگونه شده شما كه واحدهاي دام كوچك خود را زير نظر دكتر آل داوود پاس كرده ايد و دكتر شده ايد به خودتان اجازه مي دهيد تا عنوان دكتر را از جلوي اسم استاد سابق خود برداريد
مبحث مطرح شده توسط دكتر آل داوود در آن كنگره عليرغم اينكه ما موافق باشيم يا مخالف محل جار و جنجال و شخصي سازي نبود و بهتر بود تا از مجاري فقهي و علمي آن دنبال ميشد نه از جانب شما مگر شما نماينده مراجع تقليد ما هستيد
دست از سردرگم بودن برداريد و عناوين خلق الساعه خود را كنار بگذاريد از دامپزشك عاشق حيوانات كه حيوانات خانگي را درمان مينمود تا دامپزشك متخصص بهداشت عمومي تا مركز پژوهشهاي مجازي و همانند دامپزشك عادي به حرفه تان بپردازيد و بحث فقه و دين را به عهده متخصصين آن بگذاريد تا همانگونه كه مراجع محترممان تاكنون جامعه را به سلامتي از تنگناها عبور داده اند اكنون نيز ايشان پاسخگوي اين مهم باشند
دكتر واجهي
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
با سپاس از دکتر لطفی زاده،
دکتر وجهی عزیز که 100 درصد استاد معروف دامپزشکی نیستند، بدانند دکتر لطفی زاده خودشان متولد دهه 60 هستند!!
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
یک سمینار با شکل و محتوای جدیدی در دامپزشکی اجرا شد،‏ افرادی از علوم پزشکی تهران و اساتید مجرب بحث های جدیدی کردن،‏ دکتر لطفی زاده مطلب بسیار خوبی نوشت اما برخی ها با حرفای کهنه دارن به حاشیه میکشونن! هم از دکتر ال داوود تشکر میکنم که چنین سمیناری را ترتیب داد و هم از دکتر لطفی زاده تشکر میکنم که منضفانه نقد کرد.
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
بسمه تعالی. با سلام و احترام مجدد. دوباره عرض می کنم که به شدت با برگزاری این سمینار و نظایر آن موافقم و از دست اندرکاران هم باز تشکر میکنم. خوب است که دوستمان به لزوم تقید به احکام اسلامی اشاره کردند. در مورد عدم ورود به مباحث تخصصی دینی توسط کسانی که تحصیلات یا سررشته در این امور ندارند موافقم و اتفاقا این اشکال به برخی که به نام دین و علم حقیقت را وارونه جلوه می دهند وارد است. در مورد حیوانات خانگی بنده تاکنون در صدد اشاعه نگهداری نبوده ام بلکه به طور واضح دو قید مسئولیت پذیری و نگهداری را در کنار هم مطرح کرده و در مورد سگ به عنوان موردی استثنایی بحث نگهداری را از نجاست همواره جدا کرده ام و این دقیقا مطابق با مباحث فقهی هم هست. در مورد تحصیلات هم که فرموده اید (که البته خلق الساعه نیست) بنده از خودم چیزی ننوشتم و صرفاً در حوزه دین نظر مراجع محترم و احکام اسلامی (که در دسترس همگان است) را بیان نمودم هرچند که مطالعات و تحصیلاتی ناچیز در این زمینه (غیر از حرفه اصلی ام که دامپزشکی است و به آن افتخار می کنم) داشته و دارم. ضمناً انتظارم این است که درباره همه موارد و بخصوص عنوان سمینار چالش های تشخیص و درمان انکولوژی هم نقد صورت می گرفت و نظراتی منتشر می شد تا به پیشبرد بحث کمک کند.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
سال پیش یکی از بستگان نزدیکم که سرطان داشت به تومور بورد انستیتو کانسر معرفی شد و خودم در آنجا بودم و دیدم چگونه متخصان مختلف نظر تخصصی میدان.‏ با دیدن ‏6پانل چالش ها به یاد اونروز افتادم و به برگزار کنندگان تبریک میگم که دامپزشکان را با مدلی جدید آشنا کردن.‏ دامپزشکانی که به وزارت بهداشت رفتند با مسائل جدید آشنا شده اند.‏ کاش واقعا دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت میرفت و شاهد ارتقاء علمی در آن میشدیم.
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
من تو سمینار بودم. از پرسش های علمی و پاسخ های شفاف و دقیق اساتید لذت بردم. آدم یاد کنگره های پزشکی می افتاد. سخنرانی انکولوژی مقایسه ای هم فوق العاده بود. لطفا تداوم داشته باشه تا ما رزیدنت ها مطالب جدید را یاد بگیریم.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
باسلام خدمت همکاران فعال سایت حکیم مهر،
درخصوص اخذ مبلغ 200 هزار ریالی جهت امتیاز بازاموزی لازم بذکر است شفاف سازی شود که آیا این مبلغ توسط سازمان نظام و نماینده این سازمان اخذ شده یا توسط برگزار کننده!!!
آیا ابلاغیه ای در خصوص اخذ مبلغ 200 هزار ریال به دانشکده ابلاغ شده یا نه!!
مطابق موافقت نامه امتیاز صرفا درصورت اخذ مبلغ ثبت نام از اعضا، 20%حق سازمان دریافت میشود
ناشناس
|
-
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
چرا همه چی تو تهران است؟ کنگره های شهرستان ها همه اش بروسلا و کیست هیداتیک است و سخنرانانش که همان اساتید خودمان هستند، تو سمینار مطالبی را میگویند که تو جزوه های کلاسیمون همه اش وجود داره!در کلاس پاتولوژی اساتید چند تا لام نشونمون دادند که همه اش تب برفکی و کوکسیدیوز روده طیور بود در حالیکه یک چهارم حجم کتابهای مرجع پاتولوژی دامپزشکی مربوط به تومورها است. کاش برای دامپزشکان شهرستانی هم این سمینارها برگزار بشه. مرادی
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
بسمه تعالی
با سلام و احترام
ضمن تشکر از سایت وزین حکیم مهر و جناب آقای دکتر لطفی زاده جهت تهیه گزارش و پرداخت به سمینار بررسی چالش‌های تشخیص و درمان انکولوژی دام‌های کوچک ایران .
در پاسخ به سوال همکار محترم راجع به پرداخت هزینه بازآموزی باید عرض شود همان گونه که مستحضراید و در اطلاع رسانی ها نیز اعلام گردید، سمینار مذکور به صورت رایگان با همکاری انجمن علمی- دانشجویی سرطان شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و مرکز تحقیقات مدل های سرطان انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار گردید و هزینه برگزاری آن ، با حمایت مالی اسپانسرهای محترم حاضر در سمینار صورت پذیرفت. با رایزنی های صورت گرفته توسط استاد گرانقدر جناب آقای دکتر آل داود با نماینده محترم سازمان نظام دامپزشکی جهت تخصیص امتیاز بازآموزی به افرادی که واجد شرایط دریافت امتیاز هستند و تمایل به اخذ آن دارند و با توجه به آنکه خود سمینار به صورت رایگان برگزار می گردید، لذا به پیشنهاد نماینده مذکور مقرر گردید مبلغ 200000 هزار ریال از افراد متقاضی اخذ گردد. کلیه این مبالغ به همراه فرم های ثبت نامی این همکاران محترم، در اختیار نماینده سازمان نظام دامپزشکی قرار خواهد گرفت که با توجه به انجام بررسی های لازم توسط ایشان، امتیاز بازآموزی به افراد واجد شرایط تعلق خواهد گرفت. لازم به ذکر است درصورتی که در بررسی صورت گرفته توسط نماینده سازمان، برخی افراد فاقد شرایط جهت اتخاذ این امتیاز شناسایی گردند با توجه به اینکه راههای ارتباطی با این عزیزان در فرم های ثبت نامی موجود است ضمن اطلاع رسانی به این افراد، مبالغ اخذ شده به ایشان عودت خواهد یافت. در پایان آرزوی سربلندی و سرافرازی روزافزون برای جامعه بزرگ دامپزشکی کشور دارم.
با احترام
دکتر حنانه گلشاهی
دبیرانجمن علمی دانشجویی سرطان شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
برخی از ما هر روز الکی پول خرج میکنیم و به حساب هم نمیاریم اما آنقدر زورمون میاد که همین پول را خرج خرید کتاب و شرکت در کنگره و سمینار بکنیم! این سمیناری که من توش شرکت کردم خیلی مطلب جدید یاد گرفتم تازه ناهار و شیرینی رایگان خوردم اما برخی ها فوری میگویند پول ها چی شد؟؟ من دانشجو نمیتوانستم امتیاز بازآموزی بگیرم اما پولی هم نبود که اینگونه به دکتر آل داوود و به مسئول انجمن سرطان دانشکده بگوییم پول چی شد؟ واقعا برای چنین افراد بدبین عمیقا متاسفم و دعا میکنم سر موضوعات اساسی دامپزشکی دلواپس بشوند نه سر 20 هزار تومان ناقابل.
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام مجدد به همگان. ضمن تشکر از توضیح سرکار خانم دکتر گلشاهی و ابراز سپاس از زحمتی که در برگزاری سمینار متقبل شدند مجدداً یک نکته را تأکید می کنم که کار سازمان نظام دامپزشکی در اخذ هزینه در قبال امتیاز بازآموزی کار درستی نیست و همانطور که بالا هم در بند آخر عرض کرده ام سازمان نظام دامپزشکی وقتی حق عضویت از اعضاء می گیرد شایسته نیست که برای چنین مواردی (آنهم وقتی همایش رایگان برگزار شده است) پول بگیرد. بیست هزار تومان مبلغ زیادی نیست اما وجهه و شأن سازمان نظام دامپزشکی باید اجل از این رفتار باشد. موفق باشید
ناشناس
|
-
|
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
وقتی من دانشجو نمیتوانم در این سمینار امتیاز بازآموزی بگیرم خوب بود حداقل نمایشگاه کتابی هرچند مختصر از کتابهای کاربردی و بنام و به روز در کنار سمینار برگزار میکردید تا سمینار مفیدتر از آنچه که بود جلوه میکرد. من و دوستانم از شهرستان آمده بودیم و راستش فکر میکردیم در این سمینار بتونیم حداقل فرهنگ مصباح رو پیدا کنیم. وقتی نبود مجبور شدیم پرسان پرسان به خ انقلاب برای تهیه اش بریم که متاسفانه باز هم موفق نشدیم. غیر از این مورد کسری و نقصان قابل توجهی به چشم نخورد. انشاللله تکرار شود.
ناشناس
|
-
|
۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0



سلام
از گزارش خبری تهیه شده توسط دکتر لطفی زاده درباره سمینار بررسی چالش های تشخیص و درمان انکولوژی دام کوچک در ایران و گشودن دریچه ای برای ارائه نظرات و نقدهای منصفانه همکاران در ذیل این خبر تشکر می نمایم.
از آنجایی که در این سمینار به دلایلی حضور داشتم برداشت ها و نقطه نظرات خود را از موضوع سمینار و مشکلات و مسائل پیش روی دامپزشکی در همکاری جامعه پزشکی و دامپزشکی که یکی از اهداف این سمینار بوده است را در زیر بیان می نمایم.
1-ابتدا از برگزار کنندگان سمینار، اساتید، سخنرانان و عوامل اجرایی، همکاران دامپزشک و احتمالا پزشک و شرکت های دارویی و دامپزشکی شرکت کننده در سمینار به واسطه تلاش خوب و موثر و مشارکت فعال و بیان مطالب علمی و به روز تشکر می نمایم.
2-آقای دکتر صمد محمدنژاد(متخصص فارماکولوژی دامپزشکی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات تصویربرداری ملکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران)، در سخنرانی خود مطالبی جامع و کامل و به روزی در ارتباط با نقش دامپزشکان و حیوانات در تحقیقات پزشکی، شباهت ژنتیکی نزدیک انسان و سگ با روش گراف ویستا و استفاده از سگ به عنوان مدل حیوانی مناسب در تحقیقات پزشکی و تولید داروهای انسانی ضد سرطان به عنوان محور صحبت کردند. ایشان به موضوعاتی از جمله طب واحد، همکاری بین پزشکان و دامپزشکان، سرطان شناسی مقایسه ای، افزایش بروز و شیوع سرطان در انسان و حیوانات و مقایسه بین شایع ترین سرطان ها بین انسان و سگ در برخی از کشورها از جمله امریکا، ژاپن و ایران، تاریخچه استفاده از سگ در تحقیقات سرطان شناسی مقایسه ای به ویژه تولید داروهای ضدسرطان در مراحل یک و دو کارآزمایی بالینی، هزینه اثربخش بودن استفاده از سگ در این پژوهش ها، معرفی برنامه انکولوژی مقایسه ای(COP) توسط موسسه ملی سرطان امریکا(NCI) با ارجاع سگ های مبتلا به سرطان به پروژه COTC توسط بیمارستان ها و درمانگاه های دامپزشکی وارائه منافع دو سویه برای پزشکی از جمله کوتاه شدن و مقرون به صرفه شدن فرایند تولید داروهای ضد سرطان و دامپزشکی از جمله درمان سگ های مبتلا به سرطان و افزایش امید به زندگی، بقاء و کیفیت زندگی آنها پرداختند.
3-نکات حائز اهمیت و قابل برداشت از این سخنرانی را می توان مواردی زیر برشمرد: اینکه لازم است؛
الف- در دانشگاه پزشکی و دامپزشکی با ایجاد رشته های فوق تخصصی یا فلوشیپ مقایسه ای در حوزه های مشترک پاراکلینیکی و کلینیکی شرایط را برای افزایش همکاری بین پزشکان و دامپزشکان در طرح های پژوهشی بین رشته ای فراهم آورد و مفهوم سلامت یا طب واحد(One Health یا One Medicine) را در کشور توسعه بخشید.
ب- علاوه بر اداره نظارت بر بهداشت و بیماری های حیوانات کوچک برای مراقبت، پایش و کنترل بیماری های سگ و گربه سایر حیوانات خانگی، اداره نظارت بر کاربرد حیوانات آزمایشگاهی در تحقیقات حوزه های پزشکی، دامپزشکی، کشاورزی و علوم ورزشی و غیره برای نظارت بر استفاده از مدل های حیوانی در تحقیقات بایسته است در سازمان دامپزشکی تاسیس گردد.
پ- وزارت بهداشت در سازمان غذا و دارو همانند FDA نسبت تاسیس مرکز تحقیقات دامپزشکی در بخش های دام بزرگ، حیوانات کوچک و آزمایشگاهی، پرندگان، آبزیان و زنبورعسل برای انجام پژوهش های بنیادی برروی داروها، مواد شیمیایی، فلزات سنگین و مواد غذایی قبل از استفاده در انسان اقدام نماید.
ت- کمیسیون مشترکی بین پزشکی و دامپزشکی توسط وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی برای بررسی مباحث و موضوعات مشترک و همکاری های دوجانبه تشکیل و سازماندهی شود.
ث-با توجه به اشکال مطرح شده(مگر می شود انسان و دام بیماری مشترکی داشته باشند؟) توسط برخی از مراجع درباره استفاده از حیوانات در تحقیقات پزشکی و قائل بودن به تفاوت طب حیوان و انسان و از سوی دیگر موضوع سگ از منظر فقهی لازم است باتوجه به شباهت های ژنتیکی انسان و سگ ، شواهد علمی محکم و مستند در قالب یک مطالعه سیستماتیک برای دفاتر مراجع تهیه و ارسال شود تا شرایط برای توسعه و گسترش پژوهش های علمی به ویژه در حوزه تولید داروهای انسانی با استفاده از سگ به عنوان مدل حیوانی مناسب از نظر فقهی مورد بررسی لازم قرار گیرد.
4- تشکیل انجمن انکولوژی بالینی دامپزشکی را به فال نیک می گیریم. فقط از موسسین این انجمن که در حال پیگیری کسب مجوزهای لازم آن می باشند درخواست دارم که از ابتدا به نحوی برنامه ریزی نمایند تا دچار افات گریبانگیر بسیاری از انجمن های علمی در کشور نشود!
5-در ادامه آقای دکتر احد محمدنژاد(متخصص پاتولوژی دامپزشکی و دستیار فلوشیپ تحقیقات سرطان مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران) با طرح مباحثی از جمله تغییر الگوی بیماری ها و گذار اپیدمیولوژیک بیماری های عفونی به بیماری های غیر واگیر و دژنراتیو و ظهور بیماری های نوپدید و بازپدید، ارائه آمار و اطلاعات بار بیماری ها به ویژه سرطان در ایران (وجود 300 هزار بیمار سرطانی ، 85 هزار مورد بیمار جدید و 35 هزار فوت ناشی از سرطان در سال گذشته) و هزینه بالای درمان سرطان 20 تا 90 میلیون ریال برای هر نفر و هزینه کل سالانه 5/2 میلیارد دلاری درمان سرطان در کشور نشست علمی پرسش و پاسخ چالش های تشخیص و درمان انکولوزی دامپزشکی در ایران را با طرحی نو و بدیع آغاز کردند که بسیار قبل تامل است و می توان موارد زیر را در مورد آن بیان کرد:
الف-همانطور که گفته شد روش ارائه و مدیریت نشست جالب و در نوع خود بدیع و خلاق بود، تعدادی از اساتید رشته های مختلف دامپزشکی از کلینیکی و پاراکلینیکی از جمله متخصصین داخلی و جراحی دام کوچک و رادیولوژی و پاتولوژی دامپزشکی در پشت میز اعضای نشست دربالای سن به عنوان تیم چند رشته ای(MDT) انکولوژی بالینی دامپزشکی و دکتر محمدنژاد در پشت تریبون با ارائه سئوالاتی از پیش طراحی شده در ارتباط با نحوه برخورد با یک مورد سگ مبتلا به سرطان در حوزه های مختلف و با نظم مدون اساتید نشست را مورد سئوال قرار می داد و آنها هم هرکدام در حوزه تخصصی خود نحوه برخورد و مدیریت سگ مبتلا به سرطان را در مراحل مختلف تشخیص تا درمان مورد بررسی قرار می دادند.
ب-نکته حائز اهمیت این است که برخلاف اهداف سمینار و موارد مطرح شده در سخنرانی دکتر صمد محمدنژاد در ارتباط با طب واحد و همکاری پزشکان و دامپزشکان تفکیک دو تیم مجزای چند رشته ای انکولوژی پزشکی و دامپزشکی توسط دکتر احد محمدنژاد مورد ایراد است. بنظر می رسد برای تقویت همکاری های بین رشته ای و چند رشته ای باید در هریک از تیم های انکولوژی پزشکی یک نفر متخصص بالینی، جراحی و یا پاتولوژی دامپزشکی و در تیم انکولوژی دامپزشکی یک نفر متخصص انکولوژی ، جراح ویا پاتولوژی پزشکی لازم است عضو و حضور داشته باشد، تا بتواند دانش و مهارت هر تیم به تیم دیگر انتقال پیدا نماید.
پ-علی رغم اینکه نحوه اجرای حین نشست خیلی خوب بود اما به واسطه عدم هماهنگی های بین اعضا تیم انکولوژی دامپزشکی با هم و با مدیر نشست و ندانستن سئوالات از پیش طرح شده توسط اعضای نشست از قبل و عدم کسب نقطه نظرات اعضای نشست درباره نوع سئوالات و ترتیب آنها شاید جمع بندی خوبی از این نشست نتوان ارائه کرد، به جزء درک برخی از ناهماهنگی ها و بی برنامه گی ها در آموزش دامپزشکی ، نداشتن دستورکار مدون در نحوه برخورد با بیماری های خاص در دامپزشکی توسط سازمان دامپزشکی، نداشتن مرکزی برای ثبت اطلاعات و بار بیماری های دامپزشکی به ویژه در دام کوچک و شاید صف بندی علمی مدیر نشست با اعضای آن و نشاندان برخی نقاط ضعف در آموزش دامپزشکی و غیره.
ت-در نهایت همانند همه نشست های علمی این نشست نیز به علت ذیق وقت بدون نتیجه گیری و جمع بندی و دریافت نقطه نظرات حضار داخل سالن و بحث و تبادل نظر بین کلیه ذینفعان و مخاطبان به پایان رسید و موکول شد به انتهای جلسه بعد از ظهر که تعداد زیادی از اعضای نشست و مخاطبین رفته بودند، دیگر علاقه ای برای بحث پیرامون موضع برای هیچ کس باقی نمانده بود.
6- در بخش سخنرانی های علمی بعدازظهر سمینار هریک از سخنرانان مطالب خوب و به روزی را ارائه دادند که قابل تقدیر می باشد و برای من قابل استفاده بوده است.
7-اما وقتی اطلاعیه سمینار را در حکیم مهر دیدم علی رغم اینکه به عنوان یک دامپزشک حدود بیست سال است کار بالینی انجام نمی دهم و در حوزه طب پیشگیری و بهداشت نظامی فعالیت می نمایم چرا علاقمند شدم در این سمینار شرکت نمایم. پاسخ آن به اهمیت حرکت هماهنگ به سمت و سوی استقرار نظام سلامت واحد یا طب واحد، تقویت همکاری دامپزشکان و پزشکان در حوزه های آموزش های و پژوهش های بنیادی و کاربردی مقایسه ای از جمله پاتولوژی، آناتومی، میکروبیولوژی، طب سوزنی، علوم آزمایشگاهی، پزشکی قانونی، هایپربارتراپی، تغذیه، و غیره، ساماندهی اختلافات فنی و اجرایی در برخی از موارد مانند بهداشت موادغذایی و بیماری های زئونوز و نوپدید و بازپدید و ایجاد ساختارهای جدید مشترک دولتی، خصوصی و مردم نهاد با همکاری پزشکان و دامپزشکان بر می گردد. و در نهایت بیان برخی از حوزه های مشترک همکاری دامپزشکی نظامی و غیر نظامی در بخش های آموزشی و پژوهشی از جمله استفاده از روش درمان با اکسیژن پرفشار(Hyperbaric therapy) که در فرصتی دیگر در مورد آن صحبت خواهد شد. انشاء الله
- سید شهرام میرزمانی


سید شهرام میرزمانی
|
-
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
در متن هزینه سالانه درمان سرطام 20 تا 90 میلیون تومان و هزینه سالانه درمان سرطان دو و نیم میلیون میلیارد دلار صحیح است
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
اگر جای برنامه ریزان سمینار موفق انکولوژی بودم،‏ پنل چالش ها را بعد از ظهر هم ادامه میدادم.‏ واقعا در دامپزشکی اجرایی به سبک نوینی بود و خوشبختانه گرداننده پانل اشراف کامل به مقوله سرطان داشته و به نظر میرسید حتی از اساتید هر بخش هم بهتر به مسئله اشراف دارد.‏ دست مریزاد مجریان سمینار و لطفا ادامه دار باشد.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
0
0
خواهر من رادیولوژیست پزشکی و فلو ماموگرافی است.‏ بهش گفتم نوشته تو دامپزشکی توده های یک میلی با سونو و رادیولوژی کشف میشه،‏ خواهرم گفت چنین چیزی امکان نداره.‏ لطفا توضیح بدید منظور یک سانتی بوده؟
الهام اعتمادی
|
United States of America
|
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
0
0
با سلام
لطفا یک متخصص آنکولوژی خوب مخصوص حیوانات خانگی معرفی کنید. سپاس
نظر شما
ادامه