کد خبر: ۲۲۴۶۱

معاون ‌سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تاکنون ۲۶ هزار دام در شهرستان‌های اراک، محلات و دلیجان ‌علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

«دکتر محسن شانقی» در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در اراک، با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه 70 قله اظهار داشت: تاکنون در راستای پیشگیری از شیوع ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک تمامی دام‌های روستاهای اطراف 70 قله واکسینه شدند.

وی افزود: با مشاهده تلفات در جمعیت بزهای وحشی منطقه حفاظت شده 70 قله ضمن بازدید و بررسی بیماری و معاینه 2 راس دام بیمار و در کالبد گشایی از 3 رأس تلفات توسط کارشناسان دامپزشکی علائم نوعی بیماری مشاهده شد که یکی از دلایل شیوع این بیماری جابجایی دام بود که در کالبد شناسی مشخص شد.

شانقی با اشاره به اهمیت اقدامات پیشگیران در این بخش گفت: این اقدامات به منظور کاهش سرایت و شیوع بیماری مانند قرنطینه و جلوگیری از ورود دام به این منطقه انجام شد که آموزش دامداران 9 روستای اطراف این منطقه نیز در راستای کاهش این مهم در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: بیماری طاعون نشخوار کنندگان(ppr) درمان خاصی ندارد و تنها راهکار، واکسیناسیون دام ها به منظور جلوگیری از شیوع و آنتی بیوتیک درمانی برای دام های زنده و مبتلا به ویروس است.

معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: 2 بار بازدید از منطقه حفاظت شده هفتادقله به همراه کارشناسان محیط زیست و بررسی منطقه و چگونگی بروز بیماری و معاینه 2 راس دام بیمار و انجام کالبد گشایی از 3 دام تلف شده از دیگر اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از این بیماری است.

شانقی با اشاره به اینکه نمونه برداری از لاشه‌های تلف شده و ارسال به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی جهت بررسی تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک از مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه بوده گفت: بازدید از روستاها وگله‌های اطراف و بررسی وضعیت آن‌ها از نظر وجود بیماری، تردد دام و ورود دام جدید، شناسایی روستاها وگله‌های اطراف 70 قله و واکسینه کردن 26 هزار رأس دام سبک در شهرستان‌های اراک، محلات و دلیجان علیه ppr این بیماری از اقدامات انجام شده دامپزشکی استان مرکزی است.

وی افزود: شرکت در جلسه مخاطرات زیست محیطی در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کشور و تشریح وضعیت موجود، اعلام استراتژی پیشگیری و کنترل بیماری نشخوارکنندگان کوچک، برنامه‌ریزی به منظور اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و کنترلی در منطقه و قرنطینه 100 درصد منطقه به‌مدت یکماه تاشعاع 5 کیلومتری تاکنون انجام شده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: امحاء بهداشتی لاشه‌های تلف شده، واکسیناسیون دام‌های اهلی اطراف هفتادقله و روستاهای مجاور آن، شستشوی آبشخورها و ضدعفونی آن‌ها و منابع آبی موجود، نمونه‌برداری مجدد از لاشه‌های تلف شده جدید توسط دامپزشکی، پایش منطقه به‌مدت یکماه با همکاری محیط زیست، آهک پاشی اطراف آبشخورها، خروج دام‌های اهلی موجود در منطقه حفاظت شده باهمکاری منابع طبیعی و آموزش دامداران منطقه از دیگر اقدامات انجام شده دامپزشکی استان مرکزی تاکنون بوده است.

 

 

نظر شما
ادامه