کد خبر: ۲۲۴۶۲

ستاری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از تاسیس و راه اندازی نخستین مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی در کشور خبر داد.

به‌گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در جمع فن‌آوران و پژوهش‌گران استان کرمان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید به سمت بخش خصوصی سوق یابد و به شرکت‌های دولتی توجه کمتری کنند.

وی افزود: شاید در ابتدا دریافت پول‌های دولتی شیرین‌ باشد، اما ارزش نشستن به انتظار مدیران دولتی را ندارد.

به گفته ستاری، شرکت‌های دانش بنیان باید به سمتی حرکت کنند که خود تبدیل به پیمان‌کار شوند و به مردم ارائه خدمت کنند، نه‌این‌که به دستان شرکت‌های دولتی چشم داشته باشند و خود را معطل تصمیم‌های این سازمان‌ها کنند.

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که بخش خصوصی هم بازار بهتر و هم مشتری‌های بیشتری دارد، اظهار داشت: خدمات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شرکت‌های خصوصی همچنان پابرجاست. صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان وام‌های قابل توجهی ارائه می‌کند؛ اما شرکت‌ها باید به جای اینکه پیمان‌کار دولت باشند، به سمت پیمانکاری بخش خصوصی بروند و با دید تجاری وارد بازار بخش خصوصی شوند.

شرکت‌های فناوری از طریق قانون شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌شوند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه این سفر، از صنایع جانبی مجتمع مس شهید باهنر کرمان بازدید کرد و با اشاره به ایجاد سازوکار تعامل معاونت علمی و فناوری، با شرکت‌های متوسط و بزرگ گفت: توصیه می‌کنم شرکت های فناوری بزرگ بحث دانش‌بنیان شدن را به طور جدی پیگیری کنند.

وی از آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای دانش‌بنیان شدن شرکت‌های بزرگ خبر داد و افزود: علی‌رغم تمام مشکلاتی که در صادرات و مشکلاتی که سال‌های اخیر برای شرکت‌ها پیش آمده که به حوزه وزارت صنعت مربوط است، آمادگی داریم از این شرکت‌ها از طریق قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم.

ستاری با اشاره به این‌که با به کارگیری دانش و فناوری می‌توانیم بازارهای جدید ایجاد کنیم، خلق ثروت کنیم و از امکانات جوانان دانشگاهی استفاده کنیم، اضافه کرد: هرجایی که از عقل، دانش و نوآوری استفاده شود می‌توان تحولی در روند تجارت و تولید محصولات و ایجاد درآمد به وجود آورد، از این رو، آمادگی داریم حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه لزوما شرکت‌ها، خودشان نباید به تحقیق و توسعه بپردازند بلکه می‌توانند از طریق واگذاری و خرید خدمت انجام دهند، ادامه داد: هر قراردادی که شرکت‌ها با دانشگاه یا یک استاد دانشگاه منعقد می کنند، نباید انتظار داشته باشند که محصول تجاری از آن حاصل شود. این قراردادها با دانشگاه‌ها برای تحقیقات پایه بسیار خوب هستند، اما کار تجاری که قابلیت رقابت داشته باشد و بتواند در بازار جهانی فروش داشته باشد محقق نخواهد شد. این موضوع، جزو اشتباهاتی است که در سالیان گذشته در پژوهش داشته ایم و فکر می‌کردیم اگر به عنوان مثال با استاد دانشگاه قرارداد ببندیم، پمپ و کمپرسو ر تجاری برای صنعت نفت تحویل خواهیم گرفت.

نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه بیان کرد: تولید محصول تجاری و رقابت‌پذیر با انعقاد قرارداداهای پایه با دانشگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد، مگر این‌که این قراردادها با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد و مراکز نوآوری دانشگاه‌ها بسته شود. شرکت‌هایی که از دامن دانشگاه ها بیرون می‌‌آیند و توسط اساتید یا دانشجویان شکل گرفته‌اند، می‌توانند کار تجاری کنند چرا که همه ایده‌هایی که روی محصولا جدید وجود دارد، در قالب شرکت‌ها قابل پیگیری است.

رییس بنیاد ملی نخبگان، انگیزه را عامل مهم نوآوری و خلاقیت دانست و گفت: افزودن افراد به بخش تحقیق و توسعه بعد از مدتی شرکت را با تعداد زیادی کارمند استخدام شده مواجه می‌کند که نمی‌توان از آن‌ها انتظار نوآوری داشت. نوآوری برای جوانانی قابل دسترسی است که روزی 18 ساعت در شرکت‌های خودشان مشغول فعالیت هستند. هر اقدامی برای این‌که از دانش در فرآیند تولید بهره گرفته شود تا به کاهش هزینه‌ها، محصول بهتر و صادرات منجر شود، در معاونت علمی و و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار می‌گیرد.

ستاری با بیان اینکه آمادگی داریم آزمایشگاه‌های شرکت‌ها را به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی متصل کنیم، ابراز داشت: این شبکه امکانات خوبی در حوزه تعمیرات، قطعات یدکی و ارائه کار در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد و به افزایش بهره‌وری آزمایشگاه‌ها کمک می کند. شبکه آزمایشگاهی حدودا 3000 دستگاه عضو دارد و با شتاب بسیار زیادی رو به توسعه است و زمینه بسیار خوبی دارد تا دانشگاهیان، محققان و پژوهشگران هر استان برای تست های آزمایشگاهی، از امکانات و ظرفیت موجود استفاده کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: در سیکل جدید فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های بزرگ را برای ورود به عرصه دانش‌‌بنیان ترغیب می‌کنیم. ما از همه فعالیت‌های دانشی در چارچوب‌های خاص خود حمایت می‌کنیم و باید بپذیریم اقتصاد دانش‌بنیان در هر چارچوبی محقق نمی‌شود بلکه در ساختار و چارچوب خاص خود قابل دست‌یابی است.

تاسیس و راه اندازی نخستین مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی در کشور

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در بخش دیگری از سفر خود به استان کرمان، از بخش های مختلف دانشگاه علوم پزشکی استان بازدید کرد و از حمایت این معاونت برای تاسیس و راه اندازی نخستین مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی کشور در استان کرمان خبر داد.

رییس ستاد توسعه فناوری سلول های فناوری کشور با بیان اینکه این مرکز با همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی کرمان، شهید باهنر کرمان و شرکت های دانش بنیان استان راه اندازی خواهد شد، ابراز کرد: پرورش انواع حیوانات آزمایشگاهی از حیوانات کوچک تا بزرگ، از جمله برنامه های این مرکز خواهد بود. همچنین خدمات تحقیقاتی به کلیه دانشگاه های کشور برای انجام تحقیقات بر روی حیوانات قبل از فاز مطالعات انسانی، در این مرکز ارائه خواهد شد.

ستاری افزود: این مرکز در حوزه‌های مختلف شامل سلول‌های بنیادی، پزشکی بازساختی، محصولات دارویی و علوم اعصاب شناختی، خدمات می‌دهد.

ستاری درباره نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تاسیس و راه اندازی نخستین مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی کشور اظهار کرد: این معاونت به شرکت های دانش بنیان برای راه اندازی این مرکز تسهیلات ویژه ارائه خواهد کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز کشور در ادامه، بر فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان به عنوان لازمه تحقق این برنامه اشاره کرد و افزود: فرهنگ و آموزش نفتی به ما دیکته می‌کند دانشجویانی تربیت کنیم اما نسبت به اشتغال و آینده این افراد مسئولیتی نداشته باشیم. در پژوهش هم همین‌طور است. در پژوهش نفتی و پژوهشی که پایه آن اقتصاد نفتی است، ما می‌خواهیم در هر زمینه ای کار کنیم. بعد مشخص نیست که مشتری این پژوهش کیست. حتی اگر این پژوهش مرز دانش باشد و تجاری سازی در آن مطرح نباشد.

ستاری، با تاکید بر مشتری‌ داشتن پژوهش، گفت: نمی توانیم در فکرمان به عنوان یک استاد دانشگاه یک پروژه را تحویل بگیریم و بگوییم دولت هم پول آن را بدهد و در آخر هم مشخص نباشد صاحب این تحقیق و پژوهش چه کسی است، به کجا می رسد و قرار است از آن چه استفاده‌ای شود.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، به اهمیت کاربردی و مشتری محور بودن پژوهش‌های دانشگاهی اشاره کرد و افزود: من خوشحالم که این جهت‌گیری در دانشگاه در حال شکل‌گیری است. در حین حال باید دانشگاه ضمن حرکت به سمت حل مشکلات استان، حل مشکلات مردم و چگونگی ایجاد اشتغال، به سمت این باشد که فارغ التحصیلان دانشگاهی را آموزش دهیم که کارمند دولت نباشند.

ستاری با اشاره به لزوم تغییر نگرش نسبت به اشتغال تصریح کرد: استخدام فقط کارمندی و پشت میز نشینی نیست. فارغ‌التحصیلان خودشان می‌توانند کارآفرین باشند و باید از پتانسیل جوانی آن‌ها در اقتصاد استفاده شود. عموم مدیرانی که در این شرکت‌های دانش‌بنیان موفق فعال هستند سنین زیر 30 سال دارند.

وی درباره ظرفیت‌ها و امکانات تسهیلاتی برای حمایت از گسترش اقتصاد دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله حمایت‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، باشگاه سرآمدان علمی، ایجاد سامانه جذب متخصصین خارجی و حمایت از ایجاد مراکز رشد دانشگاهی گفت: بستر بسیار خوبی برای حمایت از استادان و فارغ‌التحصیلان برتر، در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری فراهم شده است و دانشگاه‌ها با تعامل بهتر می توانند از این امکانات استفاده کنند.

ستاری با تاکید بر این‌که دانشگاه‌ها نسبت به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خود مسئول هستند افزود: این‌که تا دانشجو از پایان‌نامه دفاع کرد کارت دانشجویی او بی‌اعتبار شود درست نیست. دانشگاه‌ها باید بین 2 تا 5 سال بعد از فارغ التحصیلی در مراکز رشد و نوآوری، از این افراد حمایت کنند تا فارغ‌التحصیلان بتوانند در شرکت‌هایشان فعالیت داشته باشند. ضمن این‌که دانشگاه هم می‌تواند در درآمد این شرکت‌ها سهیم باشد.

وی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری از ایجاد «مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی»، در قالب یک کار تجاری دانش‌بنیان گفت: این کار کاملا یک زمینه مناسب تجاری دارد که در قالب معافیت‌های مالیاتی و گمرکی آمادگی داریم از شکل‌گیری این پروژه حمایت کنیم. اما باید توجه داشته باشیم که این کار با پول بلاعوض دولتی محقق نمی‌شود. از آنجا که در منطقه این برنامه صاحب ظرفیت بکر تجاری‌سازی است، با راه اندازی آن، سود بسیاری نصیب دانشگاه خواهد کرد.

نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این‌که دانشگاه در اقتصاد دانش بنیان بخشی از اقتصاد است افزود: دانشگاه درصدی از درآمدش را از محل فروش فناوری و انعقاد قرادادهای ارتباط با صنعت و شرکت‌ها حاصل کند. در دانشگاه‌های پیشرفته مثل استنفورد و ام آی تی، حداکثر درآمدی که از محل شهریه و کمک های مردمی در این دانشگاه ها هست 15درصد است و بیش از 85 درصد از بودجه از محل فروش فناوری، پژوهش و قراردادهای ارتباط با صنعت و شرکت ها تامین می شود.

ستاری با بیان اینکه پول بادآورده دولتی در همه عرصه‌ها از جمله صنعت اعتیاد آور است، افزود: این پول اگر در سیستم دولتی هم وارد شود حتی مدیران دولتی معتاد به پول حاصل از نفت می‌شوند و بدون این پول، قدرتی نخواهند داشت.

وی همچنین گفت: کشور نیز به این پول اعتیاد پیدا کرده است اما این پول مایه مباهات نیست. از این رو، با ایجاد بستر جدید در معاونت علمی سعی کردیم این فرهنگ نادرست را اصلاح کنیم و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان را پایه‌ریزی کنیم.

ستاری با بیان اینکه پرداختن پول بلاعوض با ارائه تسهیلات برای تجاری‌سازی کاملا متفاوت است، گفت: آمادگی داریم در این زمینه فعالیت کنیم. این موضوع هم برای من جزو اولویت هاست. بحث انیمال فارم در بخش خصوصی برای ما یک اولویت اصلی است و در معاونت علمی آمادگی همکاری داریم.

 

نظر شما
ادامه