کد خبر: ۲۲۴۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

پژوهشگران مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه محقق اردبیلی با استفاده از آنتی ژن‌های اختصاصی موفق به ساخت کیت‌های تشخیص نوعی انگل بیماری زا شدند که از طریق سگ و دام به انسان منتقل می‌شود.

«دکتر عزیز افسر»، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با اشاره به افزایش نگهداری سگ در منازل، گفت: انگل اکینوکوکوس گرانولوس (Echinococcus Granulosus) در سگ‌ها موجب بروز کیست در بدن انسان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این انگل علاوه بر سگ از طریق بز، گاو و گوسفند به انسان منتقل می‌شود، اظهار داشت: زمانی که تخم این انگل از طریق این حیوانات دفع می‌شود، از طریق علوفه از حیوانی به حیوان دیگر منتقل خواهد شد.

افسر، ادامه داد: این انگل از طریق گوشت و سبزیجات آلوده به انسان منتقل خواهد شد و درمان بیماری‌های ایجاد شده از سوی این انگل دشوار است.

مجری طرح با اشاره به عملکرد این انگل در بدن انسان، خاطر نشان کرد: این انگل به اعضای مختلف بدن از جمله ریه و کبد وارد شده و پس از گذشت زمانی موجب کیست خواهد شد.

وی، روش درمان این کیست‌ها را عمل جراحی دانست و گفت:‌ علی رغم هشدار نهادهای بهداشتی افراد زیادی به این انگل آلوده هستند.

افسر از اجرای تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و اضافه کرد: در این مطالعات موفق به طراحی و ساخت کیت‌های تشحیصی برای این انگل شدیم.

این محقق با تاکید بر اینکه با استفاده از آنتی ژن‌های اختصاصی می‌توان از این کیت برای انسان و حیوان استفاده کرد، توضیح داد: در این مطالعات با استفاده از آنتی ژن B‌ کیت تشخیصی انگل اکینوکوکوس گرانولوس برای انسان عرضه کردیم.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
خیلی متاسف هستم . میشه به این جمله بالا دوباره دقت کنین ««وی با تاکید بر اینکه این انگل علاوه بر سگ از طریق بز، گاو و گوسفند به انسان منتقل می‌شود...»»
از این آقای محقق تقاضا دارم که توضیح بدن ، این انگل چگونه از گاو و گوسفند به انسان سرایت می کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعاً متاسف شدم
دامپزشک
|
-
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
زمانی که تخم این انگل از طریق این حیوانات دفع می‌شود، از طریق علوفه از حیوانی به حیوان دیگر منتقل خواهد شد !!!!!!!
ایشون چه مدرکی داشتند؟؟؟! ...
نظر شما
ادامه