کد خبر: ۲۲۴۸۰

پس از آنکه سیرک پرشین تعهدش به توقف حیوان آزاری را شکست و بار دیگر در نمایش هایش از حیوانات بهره برد و پلمب شد، به نظر می‌رسید که تلاش های فراوان برای توقف حیوان آزاری در سیرک ها آن گونه که باید و شاید جواب نداده و هر آن احتمال بازگشت اوضاع به روال سابق وجود دارد.

به گزارش «تابناک»، به کارگیری حیوانات در سیرک بدون حیوان پرشین، آن هم تنها دو ماه پس از آنکه این سیرک با همکاری "کارگروه حذف حیوانات از سیرک‌ها" پلمب شده بود، سبب بدبینی علاقمندان محیط زیست شده؛ بدبینی‌ای که با افتتاح فله‌ای سیرکهای بدون حیوان در کشور تقویت می‌شود چراکه به تازگی شاهد عهدشکنی و تخطی آشکار یک سیرک از این مصوبات بوده‌اند.

شادی مدرس، نماینده کارگروه حذف حیوانات از سیرکها با اشاره به اینکه از فروردین ماه سال 93 این کارگروه فعالیت خود را با جدیت تمام برای پایان حیوان آزاری در مجموعه‌هایی به نام سیرک دنبال کرده، گفت: زمانی که تبلیغات برای سیرکها در رسانه ها غوغا می‌کرد و کمتر کسی از آنچه پشت پرده سیرک‌ها بر حیوانات می‌گذرد با خبر بود، از تجمعات اعتراضی در برابر سازمان گرفته تا ارسال نامه سرگشاده به رییس جمهور و رسانه‌ای کردن پشت پرده این نمایش های به ظاهر مفرح و حیوان آزاری در این مجموعه‌ها گرفته تا مذاکره با دو سیرک بزرگ کشور یعنی سیرک عقاب و قهرمانی، از هیچ تلاشی جهت رسیدن به هدفمان که برچیده شدن بساط این نوع حیوان آزاری در کشور و ثبت نام ایران در فهرست کشورهای بدون سیرک حیوانات بود، دریغ نکردیم.

وی افزود: سرانجام ناامید از پایان آزار حیوانات توسط سیرکداران و معرکه‌گیران با ارسال نامه‌ای -به همراه مستند حیوان آزاری در سیرک‌های ایران- به فراکسیون محیط زیست مجلس که نامه دکتر تابش، رئیس این کمیسیون به سازمان محیط زیست را به دنبال داشت، نتایج خوبی به دست آوردیم و سازمان محیط زیست وعده داد از سال 95 برای اجرای برنامه با حیوانات برای هیچ مجموعه ای مجوز صادر نخواهد شد.

این فعال حقوق حیوانات با ابراز رضایت از وضعیت فعلی سیرکها در کشور گفت: امروز سیرک عقاب پس از حذف خرس، میمون، کروکودیل و مارها و فسخ قرارداد با سیرک پرتغال که دارای شیردریایی و کوسه بود، در یکی از پارک‌های کرج اجرای برنامه را تنها با 5 قلاده ببر بنگال و اسب پونی آغاز می‌کند و سیرک قهرمانی در مرحله اول کاهش حیوانات، از 184 حیوان غیراهلی از جمله 30 شیر آفریقایی که سال گذشته به نمایش گذاشته بود، اکنون تنها 9 شیر، 3 خرس، 2 میمون و یک تمساح دارد. این دو سیرک که پیشگامان استفاده از حیوانات برای نمایش در کشورمان بوده‌اند طبق تعهد محضری که به سازمان حفاظت محیط زیست داده‌اند موظفند تا پایان سال جاری تمامی حیوانات را تدریجا از نمایش‌هایشان حذف کنند.

مدرس با ابراز نگرانی از روند رو به رشد پدیده‌ای به نام سیرک بدون حیوان در کشور گفت: سیرک بدون حیوان، عبارتی که امید می‌رفت به حذف حیوانات از سیرکهای قدیمی منجر شود، نه تنها تا به امروز کمکی به حذف حیوانات از این مجموعه ها نکرده، بلکه سیرک‌بازان و معرکه گیران ورشکسته را به سمت افتتاح سیرکهای به اصطلاح بدون حیوان سوق داده است؛ سیرک‌هایی که از علاقمندان حیات وحش طلب حمایت می‌کنند و نگران کننده هستند.

وی افزود: آنچه جای نگرانی باقی می‌گذارد اینجاست که چرا این سیرک‌های بدون حیوان با باغ وحش ارم و باغ وحش قزوین قرارداد بسته‌اند؟ آیا مماشات حیوان آزاران سابق با باغ وحش داران، بی ارتباط با حیوانات است یا می‌بایست نگران بود که این سیرک‌های بدون حیوان هم مانند سیرک بدون حیوان پرشین که دو ماه پس از افتتاح، حیوان آزاری را از سر گرفت و پلمب شد، بار دیگر به حیوان آزاری آلوده نشوند و کار ناصحیحِ سابق خود را از سر نگیرند؟

این نگرانی ها در حالی‌ بیان می‌شود که امیرحسین داداشی، رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست، در این رابطه به خبرنگار «تابناک» اطمینان می‌دهد: از این پس برای هیچ سیرک جدیدی برای اجرای نمایش با حیوانات مجوز صادر نخواهد شد و سیرک‌های عقاب و قهرمانی هم با توجه به سابقه طولانی استفاده از حیوانات و سرمایه‌گذاری بیشتر روی حیوانات با در اختیار داشتن فرصتی چند ماهه موظفند طبق تعهد محضری که به سازمان داده‌اند حیوانات خود را تا سال 95 از نمایش‌هاشان حذف کنند.

 

 

برچسب ها: سیرک، باغ وحش،
نظر شما
ادامه