کد خبر: ۲۲۴۸۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
صرفنظر از ماهیت و علت این حادثه تلخ، اگر چنین اتفاقی برای یکی از همکاران دامپزشک رخ می‌داد، واکنش‌های همکاران و مسئولین دامپزشکی چگونه بود؟! ...
pirzadeh

حکیم مهر - هفته گذشته حادثه دلخراش قتل «دکتر اصغر پیرزاده» متخصص داخلی، فوق تخصص خون و سرطان بالغین، و استادیار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خبرساز شد و همه ما را متاثر کرد.

صرفنظر از ماهیت و علت این حادثه تلخ، آنچه که انگیزه درج این نوشتار را فراهم آورد، واکنش های مسئولین و اعضای جامعه پزشکی کشور به این حادثه بود. اگر چنین اتفاقی برای یکی از همکاران دامپزشک رخ می داد، واکنش های همکاران و مسئولین دامپزشکی چگونه بود؟!

یکی از مهمترین واکنش های مشاهده شده در این خصوص، همدلی، یکدلی و اتحاد پزشکان در قبال این حادثه بود. علی رغم اینکه مقامات قضایی علت قتل را انگیزه های شخصی، غیردرمانی و غیر از رابطه پزشک-بیمار اعلام کرده بودند، در بسیاری از پیام های ارسالی پزشکان در شبکه های مجازی، مطرح کردن بحث زیرمیزی توسط وزیر بهداشت و ساخت سریال «در حاشیه» توسط مهران مدیری به عنوان زمینه ساز وقوع این حادثه به چشم می خورد! بسیاری از پزشکان روز شنبه را عزای عمومی اعلام کرده و اقدام به تعطیلی مطب های خصوصی خویش نمودند.

مسئولین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی هم عکس العمل های سریعی در این خصوص نشان دادند. رئیس سازمان نظام پزشکی با ارسال نامه هایی به دادستان کل کشور، فرمانده نیروی انتظامی و استاندار اردبیل خواهان رسیدگی سریع به این موضوع شد. وزیر بهداشت تیم بازرسی ویژه وزارت بهداشت را به استان اردبیل فرستاد تا از نزدیک پیگیر رسیدگی به این حادثه باشند. مسئولین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در مصاحبه های مختلف با رسانه های جمعی و صدا و سیما خواستار رسیدگی سریع به این موضوع شدند.

اما، اگر این اتفاق برای یک دامپزشک رخ داده بود، آیا چنین همدلی و اتحادی در بین جامعه دامپزشکی کشور دیده می شد؟ آیا مسئولین دامپزشکی با همین سرعت و جدیت پیگیر موضوع می شدند؟ آیا رسانه های کشور با همین شدت به پیگیری موضوع می پرداختند؟ قریب به یقین پاسخ این سوالات منفی است.

همه اینها در حالی است که علی رغم احترام زیاد ما به حرفه مقدس پزشکی و همکاران پزشک متعهد، در سال های اخیر متاسفانه حرفه پزشکی از مسیر اصلی خود خارج شده و بصورت یک تجارت درآمده است، در حدی که گرفتن زیرمیزی از بیماران به یک رویه عادی تبدیل شده و واکنش خود مسئولین وزارت بهداشت را نیز در بر داشته است؛ ولی همکاران شریف دامپزشک و سایر رده های دامپزشکی با کمترین درآمد و امکانات و بدون ادعا در گوشه گوشه این سرزمین مشغول به خدمت هستند.

در سال های اخیر کم نبودند همکارانی که به خاطر حذف دام آلوده و بیمار در کشتارگاه ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند (مثلاً اینجا) و یا در اثر ابتلا به بیماریهای زئونوز سلامتی خود را از دست دادند، ولی در رسانه ها کمتر به آن پرداخته شده است.

البته از این نکته هم نباید غافل شد که متاسفانه همدلی و اتحاد بین دامپزشکان روز به روز در حال کمرنگ تر شدن است (چیزی که در بین پزشکان به وفور مشاهده می شود). رقابت های ناسالم چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به رویه ای عادی در بین دامپزشکان تبدیل شده است که نمونه های فراوان آن را می توان در کامنت های ذیل اخبار همین وب­سایت مشاهده کرد.

چه خوب می بود اگر خدمتگذاری جامعه دامپزشکی و همدلی جامعه پزشکی با هم در ما متبلور می شد!

 

خبر مرتبط:

کارشناسان دامپزشکی اهواز در حین انجام ماموریت مورد حمله قرار گرفتند

 

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
سلام
اگر تا امروز این همدلی و هم پوشانی در جامعه ی دامپزشکی کمرنگ بوده ،حالا اما می توان با تغییر در خودمان این رویه را نیز اصلاح کنیم .
اما در این بین ، علل برخی از تخریب از سوی برخی از همکاران را هم باید مشخص و چاره اندیشی نمود . شاید مهمترین آن بحث دانشکده ها و تناسب دانش آموختگان دامپزشکی و بازار کار باشد .
که بارها چه در شبکه های مجازی و چه در جلسات و همایش ها تسط برخی از اساید بیان شده است .
یا موضوع و طرح این مسئله به گوش مقام مسول محترم نرسیده و یا اینکه مسئولان مربوطه شاید منفعت را در چیز دیگری دنبال می کنند
حداقل در مورد بخش خصوصی ، سازمان نظام دامپزشکی باید بطور مستقیم پاسخگو باشد که متاسفانه تاکنون در این مشکل و موارد مشابه هیچ اقدامی انجام نگرفته است.
اما چیزی که در این چند سال اخیر به وضوح دیده شده ، عدم نیاز کشور به دکتر دامپزشک می باشد .
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
پزشک متخصص= درآمد بالا
درآمد بالا= اقتدار
آنگاه:
پزشک متخصص= اقتدار
اما
دامپزشک متخصص= درآمد پایین
درآمد پایین= نداشتن اقتدار
آنگاه:
دامپزشک متخصص= نداشتن اقتدار
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
خداخيرتان بده...انشاالله بريم وزارت بهداشت حل ميشه بعضي از مشكلات
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
به همه اینها اضافه کنید تنگ نظری بخش دولتی نسبت به بخش خصوصی در دامپزشکان. در همین بحث زیر میزی تا بحال شش نفر پزشک محکوم شده اند که کاملا مشخص است تعداد خیلی بیشتر از این حرفهاست در صورتی که بخش دولتی دامپزشکی حتی چشم ندارد که بخش خصوصی به حق و حقوق خود برسند بدیهی است در این فضا مردم نیز کوچکترین ارزشی به دامپزشکان قایل نخواهد بود و حداکثر تلقی آنها دکتر گاو باشد
dvm
|
-
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
چه موضوع جالبی رو مطرح کردید.اتفاقا من هم داشتم به این موضوع فکر می کردم که اگه این مساله برای یک دامپزشک اتفاق می افتاد آیا وزیر جهاد کشاورزی یا رییس سازمان دامپزشکی اصلا عکس العملی نشون می دادند ؟؟!من که فکر نمی کنم.ولی واقعا وزیر بهداشت با پیگیری موضوع در واقع ارزش پزشک رو بالا برد و من فقط می تونم بگم خوش به حالشون و تاسف برای خودمون.
مدیر مسئول حکیم مهر
|
-
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
با سلام و احترام،
مطالعه مقاله زیر هم می تواند برای بینندگان محترم حکیم مهر جالب باشد:
تأملی جامعه‌ شناختی در قتل یک پزشک،
http://alef.ir/vdcb0sb5frhbwgp.uiur.html?285063
مسول فنی
|
-
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
0
0
باسلام:وقتی ریس سازمان نظام دامپزشکی را ................. انتخاب میکنه انتخابات سازمان نظام دامپزشکی 2 ساله عقب افتاده کسی صداش درنمیاد ریس سازمان نظام دامپزشکی به عنوان یک تشکل صنفی وقتی به دیدار استاندار یک استان میره ............................ هیچ صحبتی ازمطالبت همکارهای خودش نمیکنه واجرای ماده 19راپشت گوش می اندازد اونوقت شما توقع نداشته باشیدکسی برای دامپزشک توی این کشور ارزش قایل بشه از آقای ریس نظام تقاضامیکنم اگرغیر از این هست بیایدو شفاف سازی بکند.
دکتر.ح.ر دامپزشک
|
-
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
0
0
واقعا برای این آدم های تحت عنوان دامپزشک ( از کاردان تا متخصص دامپزشکی ) تاسف می خورم که اصلا هوادار هم نیستند و فقط به هم لطمه وارد می کنند
تو پزشکی هم به هم لطمه وارد می کنند هم صنفای مختلفشون هوادار هم دیگه هستند
مهم نیست
|
-
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
0
0
همکاران چزا بی انصافی می کنید. مدیران دامپزشکی همگی مقتدر و قوی اند و اگز خدای ناکرده اتفاقی برای هر دامپزشکی بیفتد به ............................ میدهند .اقتدار از این بیشتر.بی انصاف نباشید
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۶
0
0
علت وضع مالی ضعیف دوستان دامپزشک باعث شده که نتوانند جز خودشان به کسی دیگر توجه کنند
مطمئنن اگر دوستان پزشک مانند ما اهالی دامپزشکی درآمد داشتند گوشت همدیگر را هم میخوردند!!!!!!!!!
قلي پور
|
-
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
0
0
دردم نهفته به زطبيبان مدعي ***باشد كه از خزانه غيبم دوا كنند///حافظ دوام وصل ميسر نمي شود ***شاهان كم التفات به حال گدا كنند.
دکتر ح.ق
|
-
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
0
0
باز شما پزشک رو با دامپزشک مقایسه کردید؟؟ بس کنید دیگه ...و اصولا هیچ دامپزشکی در راه خدمتش کشته نمیشود و نخواهد شد چون روش مقید کردن رو خوب بلدیم.
ناشناس
|
-
|
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
0
0
بحث مسیله اقتصادیه...اگه وضع مالیه دام÷زشک هم مثل ÷زشک بود این جور حرف ها هم کم بود.
نظر شما
ادامه