کد خبر: ۲۲۵۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: باید بودجه و اعتبارت لازم برای خرید واکسن تب مالت به صورت ملی دیده شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، «دکتر محمود رضا رسولی» ظهر چهارشنبه در سومین همایش منطقه ای بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان اظهار داشت: امروز بیماری برسلوز (تب مالت) به مشکلی جهانی تبدیل شده و تنها 17 کشور در دنیا توانسته با این بیماری مقابله کند.

وی با بیان اینکه 500 هزار نفر در دنیا به بیماری برسلوز مبتلا هستند افزود: آمار این بیماری در آسیا و منطقه خاورمیانه با توجه به شرایطی که در کشورهای عراق و سوریه است بسیار بالا است.

رسولی تصریح کرد: وضعیتی از آمار این بیماری در کشورهای چین و پاکستان در دسترس نیست و در آسیا 56 درصد از کشورها برنامه کنترل و مقابله با این بیماری را دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به وضعیت بیماری برسلوز در کشور گفت: در سال‌های گذشته شاهد افزایش این بیماری در کشور بودیم به طوری که در سال گذشته 200 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند.

رسولی افزود: امروز شاهد افزایش و بروز این بیماری به ویژه در استانهای غربی و شمال غرب کشور به دلیل دام‌های کوچ رو هستیم که این مناطق بیشترین آماربیماری در سطح کشور را دارند.

وی با بیان اینکه کنترل و ریشه‌کنی این بیماری به راحتی امکان پذیر نیست اظهار داشت: یکی از مسایل مهم در کنترل بیماری تب مالت همکاری بخشی و منطقه ای است.

رسولی با بیان داشت: در مقابله با این بیماری جزیره‌ای عمل کردن اثر بخش نیست و باید استان‌های غرب و شمال غرب کشور نقشه راهی برای مقابله با این بیماری تهیه و تدوین کنند و بر اساس آن عمل کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تاکید کرد: کنترل بیماری برسلوز بودجه محور است و کمبود منابع مالی مانع انجام برنامه مقابله با این بیماری می‌شود.

رسولی افزود: باید بودجه و اعتبارت لازم برای خرید واکسن به صورت ملی دیده شود.

وی با بیان اینکه تنها تولید کننده واکسن علیه بیماری تب مالت شرکت دارویی رازی است گفت: تولید واکسن در کشور بسیار مطلوب است اما ظرفیت درتولید واکسیناسیون تب مالت بسیار محدود است.

وی تصریج کرد: عدم امکانات و شرایط تحریم در سالهای گذشته موجب شد نتوانیم واردات واکسن تب مالت داشته باشیم و امیدواریم با توفیقات در زمینه توافق با کشور های اروپایی واکسن های با کیفیت وارد کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: اگر واکسن به انداره، بهنگام و با کیفیت در دسترس نباشد در مبارزه با این بیماری پیچیده با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم.

رسولی همچنین آموزش و اطلاع رسانی را مهمترین راهکار مقابله با این بیماری دانست و افزود: باید نیروهای دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی با اطلاع رسانی و آموزش به دامداران و عشایر درصدد مقابله با این بیماری باشند.

وی بیان کرد: عدم همکاری دامداران در کشتار دام آلوده نیز از دیگر عوامل شیوع بیماری تب مالت است که پرداخت به موقع خسارت به دامداران می تواند عاملی مهم در کاهش شیوع و گسترش این بیماری باشد.

 

برچسب ها: رسولی، تب مالت،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر ص
|
-
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
لطفا طوطی وار یک موضوع را تکرار نکنید
در بیش از 150 کشور دنیا برنامه کنترلی برای بروسلوز وجود دارد و اتفاقا یکی از کشورها که برنامه کنترلی برای بروسلوز به معنای واقعی ندارد دامپزشکی ایران است
نظر شما
ادامه