کد خبر: ۲۲۵۵۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
«دکتر محمد‌‌مهدی گویا» ‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزود: واکسن‌هایی که در این مدت استفاده شده واکسن‌هایی با کیفیت مناسب نبوده است/ کسانی‌که لبنیات سنتی را تبلیغ می‌کنند، خائنند ...
gooya

حکیم مهر - رئیس مرکز مدیریت بیماری ‌‌‌‌‌‌‌‌های واگیر کشور گفت: سازمان دامپزشکی نیازمند حمایت و تامین بودجه برای مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و با این مقدار بودجه سازمان دامپزشکی به طور قطع آسیب‌پذیر است.

«دکتر محمد‌‌مهدی گویا» ‌‌‌‌‌‌‌‌‌پیش از ظهر چهارشنبه در همایش منطقه‌ای بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان اظهار داشت: بروسلوز یا تب مالت یکی از مهمترین بیماری‌های مزمن و حادی است که تشخیص و درمان آن بسیار دشوار و پیچیده است و گاهی اوقات این بیماری تا پس از مرگ نیز قابل تشخیص نیست.

وی افزود: همچنان که تشخیص این بیماری سخت و دشوار است کنترل آن نیز به مراتب سخت تر و پرهزینه تراز تشخیص آن است و اگر بگوییم این بیماری تنها با واکسن قابل پیشگیری است، راه را اشتباه رفته ایم چرا که عوامل مختلفی در پیشگیری از این بیماری لازم است.

وی عنوان کرد: کنترل بیماری برسلوز نیازمند همکاری دستگاه های مختلف از جمله سازمان دامپزشکی، مرکز بهداشت، استانداری ها و بخش خصوصی فعال است و این دستگاه ها باید با یکدیگر همکاری داشته نه اینکه در برابر برنامه ها و مشکلات و مسایل این بیماری مقابله کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر کشور گفت: بررسی‌های دو سال گذشته وزارت بهداشت و علوم پزشکی مشخص کرده که وضعیت این بیماری در منطقه غرب و شمال غرب کشور بدتر شده و از سال 88 تا 92 بخشی از بروز و شیوع این بیماری به واکسیناسیون مربوط می‌شود.

گویا تصریح کرد: واکسن‌هایی که در این مدت زمان استفاده شده واکسن هایی با کیفیت مناسب نبوده و همچنین واکسن در زمان مناسب به دست مصرف کننده نرسیده است.

وی افزود: بررسی های دقیق در بروز این بیماری مشخص کرد که نخستین گام در کنترل بیماری برسلوز واکسن خوب و به موقع و فراگیر است و همواره تعداد واکسن‌ها کمتر از نیاز کشور در طول سالهای اخیر بوده است.

گویا اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات ما در بروز بیماری تب مالت مشکلاتی است که در کشتارگاه‌ها وجود دارد و باید برای مقابله با این معضل کشتارگاه‌های صنعتی را حمایت کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر کشور گفت: امروز بشترین مشکل در بروز و شیوع بیماری برسلوز کشتارگاه‌های سنتی است چرا که دقت و نظارت کافی بر کشتار دام در این مراکز وجود ندارد و امروز سلامت انسانها دستخوش کسب درآمد برخی شده که باید مانع این عمل شویم.

گویا اظهار داشت: امروز نیاز است استانداری ها حمایت جدی از گشتار‌گاه‌های صنعتی کنند و در راستای آموزش به عموم مردم به ویژه روستاییان و عشایر اقدام جدی کنند.

وی افزود: آنگونه که باید فرهنگ سازی در اقشار روستایی و عشایر در نگهداری و پرورش دام‌ها نشده و روستاییان و عشایر به شیوه سنتی یکصد سال قبل عمل می‌کنند.

وی بیان کرد: دامداری‌ها در روستاها از بی کیفیت ترین دامداری‌ها و آغل‌ها هستند و روستاییان و عشایر برای دوشیدن شیراز دستکش استفاده نمی‌کنند که همین امر مهمترین عامل درشیوع بیماری تب مالت در بین انسان و حیوان است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر کشور گفت: در زمینه آموزش بخصوص در مناطق غرب و شمال غرب کشور بسیار ضعیف هستیم و از سوی دیگر باید نظارتی جدی بر محصولات لبنی داشته باشیم.

گویا افزود: وظیفه همه افراد است که از استفاده از لبنیات پاستوریزه دفاع کنیم و کسانی که لبنیات سنتی را تبلیغ می کنند به همه خیانت می کنند.

وی همچنین نظارت جدی بر دامپروری های سنتی را ضروری دانست و افزود: بیمه اجباری دامپروری‌ها و پرداخت به موقع خسارت به دامداران می تواند مانع کشتارو نقل و انتقال دام‌های بیمار به دیگر شهرها برای جلوگیری از خسارت به دامداران شود.

وی تاکید کرد: آماربیماری تب مالت در انسان چهار برابر آن چیزی است که ثبت می کنیم چرا که بیماری برسلوز یک بیماری موزی و مزمن است و عشایر با این بیماری خو کرده اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر کشور گفت: در بسیاری از موارد این بیماری در ظاهر عاملی ایجاد نمی‌کند اما بسیاری از اعضای حیاتی بدن همچون قلب، مغز و کلیه‌های انسان را از بین می برد.

گویا با بیان اینکه تشخیص بیماری و آزمایشات آن بسیار سخت است و آمار این بیماری از 12 هزار نفر به 22 هزار نفر رسیده است و هم اکنون 80 هزار نفر مبتلا به این بیماری هستند.

 

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا طراحی
|
-
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
0
0
در همه دنیا تنها روش کنترل بروسلوز تست همه گله مشکوک است که مثبت ها فورا به کشتارگاه رفته و مابقی گله واکسیناسیون شوند و غرامت دامدار تمام و کمال پرداخت شود تا دامدارها برای همکاری رغبت داشته باشند ولی متاسفانه در ایران غرامت پرداخت نمی شود یا مبلغ غرامتی که احیانا پرداخت شود جبران خسارت دامدار را نمیکند...! الان من به عنوان دامپزشک موندم با گله مشکوک به بروسلوز چه بکنم!؟ هر موقع به دامدار توصیه کردم دامهای مثبت و از گله حذف کن نه تنها حرف من و گوش نمیکنه بلکه علم دامپزشکی من و زیر سوال برده و مستقیم از مطب خارج و دیگه به من مراجعه نمیکند و اگر در مقابل گله مشکوک سکوت کنم وجدانم قبول نمی کنه...! و متاسفانه این جور مسائل صرفا با قوه قهری قابل انجام نیست که بخواهیم در یک منطقه اندمیک صرفا با زور و نیروی اداره دامپزشکی و پلیس و... دامهای یک دامدار بیچاره رو کشتار کنیم! و تا زمانی که عزم این کار در مسولین نباشد متاسفانه این بیماری با ما خواهد بود و رفته رفته وضع بدتر میشود...!! دکتر علیرضا طراحی
دکتر زمانی -دامپزشک دولتی
|
-
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
0
0
متاسفانه سازمان دامپزشکی با وجود نیروی انسانی توانا بلحاظ تشکیلاتی و مالی ومدیریتی تاکنون بسیار کند وضعیف عمل کرده است گویا این سازمان با وجود مسئولیتها ی جدید همانند 20-30 سال پیش شکل سنتی مبارزه با بیماریهای سل وبروسلوز را ادامه داده است در تامین و پرداخت فوری غرامت ناتوان است در مبارزه با سایر بیماریها پروتکل اجرایی ضعیف دارد نیاز است مرجع بالا دستی (کمیته فنی بیرون از سازمان جهت ارزیابی )بر عملکرد آن نظارت نماید و یا مدیریت جدید عظم جدی برای حل چالشهای روبرو داشته باشد امیدواریم موفق باشند
دکتر.ح.ر دامپزشک
|
-
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
من نمی خوام بگم بودجه بخش دولتی دامپزشکی خوب و کافیه
ولی وفتی که مسئول فنی تو کشتارگاه به صورت شب کار داره 31 روزه ماهی با 1/5 یا 2 میلیون حتی کمتر کار نظارتی انجام می ده و بخش دولتی دامپزشکی پشت مسئول فنی تو کشتارگاه نیست و از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر پشت میز می شینند و توی کار مسئول فنی سنگ می اندازند پیگیر قرارداد و وصول حقوقش نیستند
چرا انتظار افزایش اعتبار داشته باشند این افزایش اعتبار حلال نیست
بخش دولتی واقعا مگه کار می کنه !!!!!!!!!!!!!!!
مرتض
|
-
|
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
سلام
حکیم محترم خواهش دیگه این نظر بذار کارمند های دولتی چه مشکل دارند سر وقت حقوق و مزایا دریافت میکند هرچند کم هم باشه ولی سر وقته و به فکر مسئولین فنی بهداشتی نیست تازه به قول دوستمون سنگ اندازی هم میکنند آخرین خبرها رسیده حاکی از اینه سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور با اصناف مربوط به دامپزشکی جلسه گذاشتن و از سال آینده جهت به ظاهر حمایت از مسئولین فنی و به ظاهر اجرای ماده 19 اقدام به اشاعه قرارداد چهار جانبه کردن همان قرارداد مستقیم فقط اسمش عوض شده تحت عنوان قرارداد چهار جانبه پس دیگه جای هیچ حرف نیست فقط متاسفم رشته دامپزشکی خوندیم
ناشناس
|
-
|
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
0
0
براساس چه مطالعه ای اظهار نظر فرموده اند که مشکل در کیفیت واکسن است؟ جز اظهار نظر های غیر مسئولانه چیز دیگری نمی بینیم!!!
صالح
|
-
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
0
0
جناب آقای دکتر.ح.ر دامپزشک
حقوق کارکنان دولتی ، از چارت شامل چارت خاصی هست و افزایش اعتبارات دولتی موجب افزایش حقوق کارکنان نمی گردد بلکه باعث افزایش جذب نیرو یا افزایش عقد قراردادهای خرید خدمت از بخش خصوصی و یا ... میگردد. این موضوع حرام را که عنوان کرده اید ، حرف صحیحی نیست و دعا کنید که اعتبارات دامپزشکی افزایش یابد.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
0
0
وزارت بهداشت از حفره های مدیریتی در سازمان دامپزشکی و همچنین وزارت جهاد کشاورزی برای پوشش نواقص خود و توجیه نقص در عملکرد، استفاده خوبی کرد.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
0
0
جناب دكتر مشكل واكسن داخلي ما آنهم فقط واكسن گوسفندي كم بودن مدت انقضاء ان است كه بيش از سي سال كشور با همين واكسن مديريت شده ، كمبود واكسن هم در سالهاي ياد شده نبوده چنان كه جناب عالي و بعضي دوستان ديگر مدعي هستند بلكه بر اساس ميزان در خواست ساليانه سازمان دامپزشكي ميزان واكسن مورد نياز توليد مي شود ،آنچه از آن به عنوان كمبود واكسن متاسفانه مسئولين فراموشكار ما ياد مي كنند. بر اساس درخواست كتبي خودشان بر توقف آنهم تنها توليد واكسن كاهش جرم يافته گوسفندي در آن دو سال گذشته است. ولي اگر در اثر تغييرات مديريتي كه ايجاد كرده اند الان با مشكل كمبود واكسن مواجهند چرا به زمين و زمان حواله مي كنند و دنبال اصلاح بي تدبيريهاي بوجود آورده نيستند.مگر در بودجه و كيفيت واكسن مشكل تازه اي مشاهده كرده اند !!!؟چرا حاشيه پردازي مي فرماييد.شما كه انسان شجاع و دلسوزي هستيد به شنيده هاتان فقط اكتفا نفرماييد.بيشتر بررسي نماييد.
زیدآبادی
|
-
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
0
به عمل حرف برآید به سخن دانی نیست. وزارت بهداشت باید در عمل کمک کند تا بخشی از بودجه سلامت به دامپزشکی اختصاص یابد.
خادمی-دامپزشکی دولتی البرز
|
-
|
۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
0
از مسئول محترم سایت که فرصتی برای فعالین دامپزشکی ایجاد کرده تا هرکسی دیدگاهش را بیان دارد بسیار متشکرم ایکاش مسائل و معضلات دامپزشکی بحث شود استفاده وبهره برداری شود و بهترین نظرات گره گشا اعلام و تقدیر شودبرخی اوقات که وقت کنم به سایت شما مراجعه میکنم ناگفته هایی را در مطالب عزیزان کاربر دیدم که برزاویه نگاهم مفید بوده است
نظر شما
ادامه