کد خبر: ۲۲۵۸۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان سومین همایش منطقه ای بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در استان همدان با حضور معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور،دکتر جاویدی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی دکتر جهان پیما و دکتر رجب از دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور،معاون وزارت بهداشت دکتر علی‌اکبر سیاری ،رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر کشور دکتر محمد‌‌مهدی گویا ، مهندس محمد ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان،دکتر رسولی مدیر کل دامپزشکی استان ،مسولان استانی همدان ،مدیران کل دامپزشکی و معاونین بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، استان های مرکزی،کردستان،قزوین،زنجان،لرستان،ایلام و کرمانشاه برگزار گردید.

در این نشست دکتر جمال الدین جاویدی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است، اظهار داشت: پنج تا شش میلیون راس دام سنگین و ۵۰ تا ۵۵ میلیون راس دام سبک در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه تعداد دام سبک در کشور در 10 سال اخیرکاهش چشمگیری داشته است، ابراز داشت: بیماری های دامی به چند دسته تقسیم بندی می شوند که از آن جمله می توان به بیماریهایی مانند لمپی اسکین اشاره داشت که از بعد اقتصادی زیان آور است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی دسته دوم را بیماری هایی عنوان کرد که از لحاظ بهداشتی زیان آور هستند و گفت: از آن جمله این بیماری ها تب کریمه کنگو است.

دکترجاویدی بیماریهای را که از لحاظ بهداشتی و اقتصادی ضرر رسان هستند را دسته سوم بیماریهای دامی عنوان کرد و گفت: بیماری تب مالت یا بروسلوز و آنفولانزای پرندگان جزو دسته سوم قرار می گیرد.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه دامپزشکی با توجه به اعتبار و منابع و امکاناتی که در دست دارد برای کنترل این بیماری ها برنامه ریزی می کند، افزود : این در حالی است که دامپزشکی با کمبود نیرو مواجه بوده و ۶۰ درصد پست های دامپزشکی خالی است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه حیطه کاری دامپزشکی بسیار گسترده است، بیان کرد: دامپزشکی علاوه بر نظارت بر دام باید بر جوجه ریزی نیز نظارت داشته باشد بطوریکه سالانه یک میلیارد جوجه ریزی در کشور انجام می شود و آنقدر زیاد است که باید به فکر صادرات باشیم.

دکترجاویدی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزارتن تولید ماهی قزل آلا در کشور وجود دارد، بیان داشت: دامپزشکی علاوه بر نظارت بر واحد های پرورش آبزیان باید بر کشتارگاه های دام و زنجیره سرد از تولید تا مصرف نیز نظارت کند.

وی با اشاره به اینکه میزان بیماری های واگیر دامی در سال گذشته نسبت به سال ۹۲ با کاهش ۵۷ درصدی روبرو بود، اظهار کرد: میزان بیماری های واگیر دامی در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته نیز ۲۸ درصد کاهش داشته است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه پیگیری مسئله بیماری بروسلوز به دلیل حیاتی بودن از اولویت های سازمان دامپزشکی است، با تاکید بر اینکه ریشه کنی بیماری تب مالت یا بروسلوز سخت است، گفت: کنترل این بیماری نیاز به هزینه های کلان دارد و معضلی جدی در خاورمیانه و در ایران است.

وی تردد غیر مجاز دام، کنترل نشدن حیات وحش و تهیه لبنیات سنتی را از عوامل شیوع بیماری تب مالت دانست و بیان داشت: شناخت کامل بیماری تب مالت و داشتن طرح های کنترل بیماری و همکاری مرکز مدیریت بیماری کشور با سازمان دامپزشکی از فرصت های مبارزه با بروسلوز است.

دکتر جاویدی با بیان اینکه در سال جاری ۳۰ میلیون واکسیناسیون تب مالت انجام می شود، گفت: در سال جاری سه میلیون راس گاو شیرده علیه بیماری تب مالت واکسینه می شوندو تاثیرانجام عملیات واکسیناسیون بعد از سه تا چهار سال متوالی درکاهش میزان شیوع بیماری تب مالت موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه می توان از ظرفیت بخش غیر دولتی برای واکسیناسیون دام ها علیه بروسلوز استفاده کرد، بیان داشت: سازمان دامپزشکی کشور تقبل می کند که میزان واکسن مورد نیاز برای دام های استان همدان را تهیه کند و دام های استان را تحت پوشش واکسیناسیون تب مالت قرار دهد اما از مسئولان استان درخواست می شود دستمزد نیروها را بپردازد به طوریکه ۷۰ درصد هزینه را دامپزشکی و ۳۰ درصد را استان تامین کند.

در ادامه دکتر محمود رضا رسولی مدیر کل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه مشکل بیماری تب مالت جهانی بوده و فقط مربوط به ایران نیست، اظهار داشت: 17 کشور در دنیا موفق به ریشه کنی این بیماری شدند و سالانه 500 هزار نفر در دنیا به تب مالت دچار می شوند که 64 درصد کشور ها برای این بیماری برنامه کنترلی دارند.

وی بیان داشت:استان های غربی و شمال غرب مستعد افزایش بیماری تب مالت هستند و همچنین بیماری بروسلوز به راحتی قابل کنترل و یا ریشه کنی نبوده و ضعف همکاری بین بخشی و منطقه ای یکی ازعلل افزایش بیماری تب مالت در منطقه غرب است.

دکتر رسولی با اشاره به اینکه در مورد کنترل بیماری تب مالت در منطقه غرب نباید بطور جزیره ای عمل شود، بیان داشت: علت تشکیل همایش منطقه ای تب مالت افزایش هماهنگی بین بخشی و منطقه ای برای کنترل بیماری است.

وی با بیان اینکه بروسلوز برای کنترل نیاز به بودجه دارد، بیان کرد: پرداخت غرامت به دامداران و اجرای طرح گام به گام بروسلوز از جمله راهکارهای کنترل بیماری تب مالت است.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان واکسیناسیون را تنها وسیله برای کنترل بیماری تب مالت ندانست و گفت: عدم امکان واردات واکسن به کشور و عدم تامین واکسن و تنوع گونه میکروب و میزبان و محدودیت پوش ایمنی واکسن و مشخص نبودن میزان شیوع در دام های سبک و امکان تغییر الگوی بیماری همه از جمله عوامل تاثیر گذار بر شیوع بیماری تب مالت است.

دکتر رسولی امکان تغییر الگوی بیماری، کوچ دام عشایر، یکسان نبودن نحوه و منابع گزارش گیری در استان ها، موقعیت جغرافیای کشور و استان همدان، و عدم وجود سایت های همسان را از دیگر مشکلات در شیوع بیماری تب مالت عنوان کرد و گفت: عدم اطلاع از گونه های بروسلوز در گردش، ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی، استفاده از مواد لبنی غیر پاستوریزه و عدم آموزش لازم پرسنل دامپزشکی و علوم پزشکی و مقاومت باکتری و عدم کنترل تردد دام از دلایل شیوع بیماری است.

وی با بیان اینکه کمبود پرسنل متخخص و نیرو دامپزشکی از دیگر مشکلات است، بیان کرد: طرح کنترل گام به گام بروسلوز در استان همدان تدوین شده است.

در ادامه جلسه دکتر علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت اظهار داشت: امروز استان همدان پرچمدار مقابله با بیماری‌های واگیر بین انسان و دام است و با افتتاح پایگاه سلامت و آزمایشگاه تشخیص مولکولی این استان قابلیت دبیرخانه همایش مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و دام در غرب کشور را دارد.

وی افزود: این دبیرخانه با ریاست استانداری همدان تشکیل می‌شود و به طور یقین با پتانسیل‌های بالایی که در مسئولان این استان وجود دارد، گامی مهم در مقابله و کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام در غرب و شمال غرب کشور برداشته می‌شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: در طول چهار سال گذشته میزان بروز بیماری بروسلوز از 13 هزار نفر به 22 هزار نفر رسیده و این هشداری جدی برای مقابله با این بیماری است.

وی شناسایی، طبقه‌بندی و ایجاد راهکارهای مناسب و آموزش به مردم به ویژه روستاییان را مهمترین راهکار مقابله با بیماری‌های شایع انسان و دام از جمله تب مالت دانست.

وی فراوانی واکسن، حمایت از کشتارگاه‌ها و جلوگیری از استفاده از لبنیات سنتی را از دیگر راه‌های مقابله با بیماری تب مالت عنوان کرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ایجاد راهکارهای جدید برای مقابله با این بیماری را ضروری دانست و افزود: ما نباید برای مقابله با بیماری بروسلوز تنها متکی به حمایت‌های دولت باشیم و فکر کنیم که باید دولت واکسن را تهیه کند، افراد را استخدام و بر مجموعه نظارت داشته باشد، زیرا مقابله با این بیماری نیازمند تفکر و ارایه راهکارهای نوین است.

در پایان بعد از بحث و بررسی اعضای شرکت کننده در جلسه در رابطه با راهکارهای مبارزه با بیماری های بروسلوز و آنفلووانزای فوق حاد پرندگان و شرکت اعضا در نشست های تخصصی در جمع بندی جلسه،مهندس محمد ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان اظهار داشت: بحث احساس امنیت و امید به آینده کشور و اینکه دولت می‌تواند سلامت مردم را به نحو مطلوبی رقم زند از دیگر آیتم‌هایی است که مورد رضایت مردم است.

مهندس الهی تبار در ادامه با اشاره به شیوع بیماری‌های واگیر انسان و دام اظهار داشت: بحث وجود بیماری‌های مشترک انسان و دام از قدیمی‌ترین مباحث کارگروه سلامت استان همدان بوده است و براساس آمارهای ارایه شده با جزیره‌ای عمل کردن نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب در این زمینه دست یابیم.

مهندس الهی تبار تاکید کرد: رویکرد مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام باید منطقه‌ای باشد و این موضوع باید با حضور مسئولان و دست اندرکاران استان‌های مرزی مورد بحث و

برچسب ها: بروسلوز، سیاری،
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید شهرام میرزمانی
|
-
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
0
امیدوارم مثل خبر مصرف الکل آن را تکذیب نکند
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
0
بالاخره همانند سیل استان های تهران و البرز اینقدر پاس کاری کنید تا دستگاه های نظارتی نفهمند مقصر افزایش موارد بروسلوز انسانی مربوط به کوتاهی کدام دستگاه است. انگاری که قبلا مشکلات اعتباری و کمبود نیرو نبوده که شاهد کاهش موارد ابتلا بوده ایم. بقول معروف: خوبه والله یکی سر می بره و اون یکی هم پر می کنه
ناشناس
|
-
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
0
میدانیم که در کشور صاحب نظران خوبی در زمینه بروسلوز داریم مثل دکتر ذوقی و .....، از طرفی واکسن و آنتی ژن های خوبی هم تولید شده و خوشبختانه از این نظر به خارج از کشور نیازی نداریم و تحریم ها هم تاثیری نداشته . همچنین با استفاده از همین مواد و واکسن ها در سنوات گذشته براساس آمارهای وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی شاهد کاهش موارد یروز بیماری بوده ایم و همیشه سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت روی این موارد کاهش مانور میکرده است. بنظر شما الان فکر میکنید مشکل کجاست؟ آیا آمارهای قبلی اشتباه و غلط بوده؟ یا اشتباهات مدیریتی باعث بروز بیماری در ماههای اخیر شده است؟ راستی چرا وقتی آمارها میل به مثبت دارد همه را مربوط به عملکرد حوزه خودمان میدانیم ولی تا مشکلی پیش می آید دنبال عوامل بیرونی آن میگردیم و انگشت اتهام بسمت کمبود اعتبارات، نیروی انسانی و .......نشانه میرود.
نظر شما
ادامه