کد خبر: ۲۲۵۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

محورهای اساسی برنامه کنترل بیماری بروسلوز سازمان دامپزشکی که در 4 بخش تدوین شده است، در نشست خبری ویژه آغاز طرح توسعه مبارزه با بروسلوز در جمعیت دام سبک خراسان شمالی تشریح شد.

«دکتر کریم امیری» معاون بیماریهای زئونوز دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های مشترک سازمان دامپزشکی در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی در بجنورد محورهای چهارگانه برنامه کنترل و مبارزه با بروسلوز را واکسیناسیون جمعیت دامی حساس، تست و کشتار دام های آلوده و سپس پرداخت غرامت به دامداران زیان دیده، آموزش مروجان، دامداران و کادر دامپزشکی و در نهایت نیز رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای عنوان کرد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با اجرای این طرح و برنامه ریزی های متعاقب آن بتوان وضعیت آلودگی خراسان شمالی به این بیماری مشترک را طی 5 سال به حداقل رساند، تصریح کرد: در حوزه دامداری های صنعتی در این بخش خیلی خوب عمل شده و می توانیم به مرز ریشه کنی بروسلوز در گاوها برسیم، ولی به علت مشکلات زیادی که در حوزه دام سبک با آن روبرو هستیم، این امر هنوز میسر نیست.

وی یادآور شد: برای کنترل و مبارزه کامل با بروسلوز در کشور سالانه هزار و 300 میلیارد ریال بودجه نیاز است، در حالی که کل اعتبارات اختصاص یافته به سازمان دامپزشکی برای این منظور حدود یک دهم این رقم بوده است.

وی همچنین مهم ترین دلایل عدم موفقیت کامل در این عرصه را محدودیت های اعتباری، جمعیت بالای دام سبک عشایری، استقبال ضعیف دامداران و کارایی و کفایت نسبی واکسن های تولیدشده دانست.

دکتر ماکنعلی نماینده کشورمان در سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) نیز در این نشست خبری، 3 توصیه اصلی سازمان جهانی بهداشت دام برای کنترل بروسلوز را شامل اطلاع رسانی به مردم، پیاده سازی سامانه های جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای اتخاذ تدابیر لازم در جمعیت های انسانی و دامی و در نهایت واکسیناسیون جمعیت حساس خواند.

وی افزود: ایران در زمینه بروسلوز جزو بهترین کشورهای حوزه آسیای میانه تعریف می شود و در حوزه خاورمیانه هم در رده های میانی جای می گیرد و به دلیل پیچیدگی های خاص جمعیت دامی کشور هنوز با ممالک توسعه یافته فاصله داریم.

دکتر احمدی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی هم با اشاره به این که طرح توسعه عملیات مبارزه با این بیماری مشترک از دوشنبه این هفته به طور رسمی آغاز شده است، گفت: استانداری برای اجرای این طرح در سال جاری حدود 3 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته و برای تخصیص اعتبار لازم به منظور توسعه این برنامه در جمعیت دام های سبک و سنگین استان طی سال های آینده هم قول مساعد داده شده است.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
0
0
چرا در سالها گذشته طبق آمار رسمی وزارت بهداشت شاهد کاهش موارد انسانی بوده ولی در سالها 93 و 94 با افزایش آن روبرو شده ایم؟
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
0
0
يكي از مهمترين راههاي پيشگيري از بروسلوز منع مصرف آغوز توسط دامداران مي باشد.راههاي ديگر بعد از اين قرار دارند
نظر شما
ادامه