کد خبر: ۲۲۵۹۷

وزیر غذا و کشاورزی استرالیا و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کانبرا بر تقویت همکاری ها دو جانبه در بخش تجارت گوشت و صادرات گوسفند از استرالیا به کشورمان تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، آمار وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد طی سال های گذشته وابستگی ایران به واردات گوشت قرمز 10 درصد بوده که با بهبود وضعیت تولید داخل این میزان به حدود 6 درصد رسیده است.

تارنمای استرالیایی 'فارم ویکلی' روز شنبه با اشاره به دیدار 'کین باستون' وزیر غذا و کشاورزی استرالیا و 'عبدالحسین وهاجی' سفیر ایران در کانبرا، نوشت که تجارت استرالیا و ایران در بخش صادرات گوسفند تقویت می شود.

وزیر استرالیایی پس از این دیدار تاکید کرد که ایران خواستار انجام این تجارت است.

براساس آماری که این نشریه ارائه کرده است، ایران پیشتر یکی از بزرگترین واردکنندگان گوسفند از استرالیا بود و سالانه حدود سه میلیون راس گوسفند وارد می کرد، اما از حدود چهار دهه پیش این بازار متوقف شد.

این نشریه با اشاره به جمعیت 50 میلیونی ایران در دهه های گذشته که واردات گوسفند از استرالیا انجام می شد، نوشت: اکنون جمعیت ایران به 80 میلیون رسیده است و ظرفیت سالیانه صادرات یک میلیون گوسفند زنده به ایران وجود دارد.

وزیر غذا و کشاورزی استرالیا، گفت، اگر بتوان بازار از دست رفته ایران را بار دیگر احیا کرد، بازار مهمی برای استرالیا محسوب می شود.

این وزیر استرالیایی همچنین از تمایل خود برای سفر به ایران خبر داد.

در حال حاضر حدود 14 میلیون راس گوسفند در استرالیا پرورش داده می شود و این کشور در تلاش است براساس تقاضاهای دریافتی تعداد این گوسفندان پرورشی را افزایش دهد.

استرالیا در سال 1992 حدود 32 میلیون راس گوسفند در اختیار داشت.

مزارع پرورش و نگهداری گوسفند در استرالیا از بزرگترین صنایع این کشورند. این مزارع بیشتر در نواحی جنوب شرقی و غربی استرالیا واقع شده اند.

براساس برخی آمارها، میزان واقعی تولید سالانه گوشت قرمز در کشور حدود 800 هزار تن و میزان نیاز به واردات کمتر از 100 هزار تن است که بر این اساس میزان نیاز کشور به گوشت قرمز سالانه 900 هزار تن و میزان مصرف سرانه 12 کیلوگرم است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در هشت ماهه سال گذشته در مجموع 60 هزار تن گوشت قرمز شامل گوشت گاو، گوساله و گوسفند وارد کشور شده است و در ازای آن 308 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است.

 

 

نظر شما
ادامه