کد خبر: ۲۲۶۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

روزنامه همشهری در صفحه جامعه نوشت: آبزیان دریایی بدون فلس نیز به لیست خوراکی های قاچاق اضافه شدند و با وجود ممنوعیت عرضه آن، هنوز هم برخی سودجویان می توانند در برخی فروشگاه ها آن را به صورت علنی و یا بعضا مخفیانه بفروشند.

در این گزارش که در شماره روز چهارشنبه چهاردهم مرداد 1394 خورشیدی انتشار یافت، می خوانیم: برخی فروشگاه ها بسته های کنسرو شده خرچنگ را به صورت علنی با قیمت بالایی عرضه می کنند. یکی از این فروشنده ها به همشهری گفت: بیشتر مشتری های ما را اتباع کشورهای خارجی به خصوص چینی ها تشکیل می دهند.

چند ماهی است که وزارت بهداشت نظارت خود را برای عرضه زنده و یا تازه این حیوانات آبزی غیر مجاز، بیشتر کرده و برخی مغازه های ماهی فروشی که این محصولات را عرضه می کردند آن را دیگر نمی فروشند. اما مسئله این است که این محصولات به صورت علنی عرضه نمی شوند و اگر یک آشنایی در این صنف داشته باشید می توانید انواع آن را خریداری کنید! برخی فروشندگان نیز درصورت اعتماد به خریدار از یخچال های پشت دخل، محصول غیرمجاز را بیرون آورده و می فروشند. یکی از ماهی فروشانی که تا پیش از این لابستر می فروخت، گفت: چند ماه پیش وزارت بهداشت عرضه این حیوانات را به دلیل غیربهداشتی بودن ممنوع کرد.

این در حالی است که مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو چندی پیش اعلام کرد که محصولات دریایی ای که از سازمان غذا و دارو و مرکز تحقیقات حلال مجوز ندارند، فاقد حق توزیع و عرضه در کشور هستند. این مرکز از مردم خواست درصورت مشاهده عرضه انواع غذاهای دریایی کنسروی و غیرکنسروی از نرم تنان، سرپایان، خرچنگ ها و سایر جانوران دریایی در مراکز خرید به معاونت های غذا و داروی دانشگاه های سراسر کشور اطلاع رسانی کنند.

به گفته دکتر مهدی فهیمی، متخصص و پژوهشگر طب سنتی، فروش پودر خرچنگ در عطاری ها به نوعی کلاهبرداری تبدیل شده است. او گفت: یک بیمار مبتلا به سرطان به من مراجعه کرده بود که می گفت 3 قاشق پودر خرچنگ را به قیمت 400هزار تومان به او فروخته اند. این عین کلاشی است. پودر خرچنگ که شامل همه اجزای خرچنگ است می تواند برای بیمار مشکلات دیگری ایجاد کند.

این پژوهشگر طب سنتی افزود: اگرچه برای خرچنگ در منابع علمی طب سنتی خواصی درنظر گرفته شده است اما تجویز و مصرف آن مستلزم نظر کارشناس و متخصص است. دارویی که از این حیوان به دست می آید فقط در شرایط آزمایشگاهی و با مقدارمشخص قابل استفاده است. احتمالا وزارت بهداشت به دلیل مسمومیت جیوه که جذب پوست این نوع حیوانات آبزی می شود، عرضه آن را ممنوع کرده است. وزارت بهداشت باید بر طب سنتی نظارت داشته باشد ولی متأسفانه از این بخش غافل شده است.

دکتر بهروز جنت، رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو در گفت وگو با همشهری گفت: در مورد نرم تنان ازجمله صدف یا حلزون نیز بررسی ها نشان داده است که این حیوانات آبزی دارای مواد آلرژی زا و سمی هستند که شناخته شده نیست ولی اثرات خود را در بدن انسان در سال های بعد می گذارد. بعضی از این حیوانات به حدی آلرژی زا هستند که می توانند منجر به فوت فرد مصرف کننده شوند.

دکتر جنت با تأکید براینکه مصرف این مواد برای همه افراد مضر است اظهار کرد: مشاهده شده که در برخی مناطق ساحلی در کشور هایی که مصرف این حیوانات مجاز است، بیماری های مشترکی شایع شده است. نوع غذایی که در این مناطق خورده می شود در ایجاد بیماری مؤثر است.

وی در واکنش به این مسئله که بسیاری از فروشنده ها مدعی فروش این مواد به خارجی ها هستند گفت: ما در هیچ کجا فروشگاهی برای عرضه محصولات به خارجی ها به صورت جداگانه نداریم. در مواقعی برخی هتل ها و سفارتخانه ها و یا شرکت های خارجی که به عنوان پیمانکار در پروژه ها کار می کنند می توانند محموله هایی را با کسب اجازه و با شرایط خاص وارد کشور کنند. چیزی که فروشنده های این محصولات گفته اند در حد توجیه بی پایه و اساس است.

بهروز جنت در مورد نظارت بر عرضه این محصولات اظهار کرد: نظارت بر این فروشگاه ها توسط چند بخش در وزارت بهداشت، بازرسان اصناف و دانشگاه های علوم پزشکی انجام می شود. همچنین با گزارشات مردمی این نظارت ها دقت بیشتری خواهد داشت. مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا بیشتر روی حلال بودن مواد تشکیل دهنده محصولاتی است که وارد کشور می شود. با وجود تعدد مراکزی که باید بر عرضه این آبزیان نظارت داشته باشند، هنوز این محصولات در سطح شهر عرضه می شود. حال باید دید این نظارت پس از چند ماه به کجا خواهد رسید.

 

 

برچسب ها: آبزیان، حرام،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشك
|
-
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
0
0
با سلام متاسفانه در اكثر شهرها فروش اجزاي حرام دوباره رايج شده است از جمله كوسه ماهي ، دنبلان وطيور ودامي كه نظارت شرعي بر كشتار آنها نمي شود.
نظر شما
ادامه