کد خبر: ۲۲۷۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: دفتر حیات وحش برای نگهداری از ببر سیبری سالیانه 100 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته است.

به گزارش تابناک، «مجید خرازیان مقدم» مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک با اعلام این خبر گفت: طبق صورتجلسه امضا شده، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، جایگاه پیشنهاد شده توسط دفترحیات وحش را در منطقه حفاظت شده سمسکنده برای نگهداری از ببر سیبری تایید کردند؛ این تایید شرط لازم است ولی کافی نیست و برای انتقال ببر به جایگاه جدید علاوه بر توافقات به عمل آمده، ملاحظاتی وجود دارد که باید برطرف گردد.

این مقام مسئول که سه ماه پیش در جمع فعالان حیات وحش وعده انتقال این ببر به جایگاهی استاندارد را داده بود، با اشاره به اینکه دفتر حیات وحش طی رایزنیهای مداوم موفق شده جایگاهی را برای انتقال ببر سیبری به سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت پیشنهاد بدهد که نه تنها مورد تایید این ارگانها قرارگرفته بلکه با استقبال آنها نیز مواجه شده، گفت: این جایگاه سه سال پیش و در زمان دولت قبل برای نگهداری از ببر احداث شد و در حال حاضر نیز طبق نظر نمایندگان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت از هر نظر برای انتقال ببر مناسب است. البته لازم است قبل از انتقال حیوان، اقدامات اولیه از جمله نصب دوربین برای پایش حیوان، سیستم روشنایی و آبرسانی ، تامین محل نگهداری غذای حیوان و... در سایت پیشنهادی به انجام برسد که برای آن بودجه‌ای از جانب دفتر حیات وحش و معاونت محیط زیست طبیعی سازمان پیش بینی گردیده و اقدامات مورد نظر با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران انجام خواهد شد.

وی افزود: دفتر حیات وحش به رغم کمبود اعتبار و اینکه حفاظت از حیوان مذکور در مقایسه با برنامه های این دفتر برای گونه های جانوری در معرض تهدید کشور از اولویت پایین تری برخوردار می‌باشد، سالانه مبلغی قابل توجه برای نگهداری از این ببر در جایگاه سمسکنده در نظر گرفته و بنابراین برای انتقال ببر به این جایگاه، طبق برنامه ریزی های انجام شده توسط دفتر حیات وحش، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت و متعاقبا با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران این حیوان در پایان شهریور ماه پس از تحمل 5 سال قرنطینه به جایگاه جدید انتقال خواهد یافت.

وی تصریح کرد: بر اساس توافقات به عمل آمده بین دستگاههای ذیربط، مقرر گردید پس از انتقال حیوان به جایگاه جدید، آزمایشات و نمونه برداریهای دوره ای بطور مستمر و هر شش ماه یکبار از حیوان مذکور از جانب سازمان دامپزشکی کشور به عمل خواهد آمد و بر اساس نتایج حاصله نسبت به تعیین تکلیف ببر سیبری تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد؛ بدین معنی که در صورت سالم بودن حیوان، سازمان حفاظت محیط زیست جهت نگهداری و یا واگذاری آن اقدام نماید و در صورتی که کماکان حیوان مشکوک به بیماری باشد تا آخر عمر در جایگاه جدید به زندگی ادامه دهد.

مقدم در پایان با بیان اینکه هدف از انتقال ببر سیبری صرفا فراهم نمودن امکانات زیستی مناسبتر و جلوگیری از معدوم نمودن حیوان است، ابراز امیدواری کرد برای انتقال ببر سیبری به جایگاه سمسکنده طی هفته جاری ملاحظات پیش رو مرتفع گردیده و هماهنگی های لازم برای انتقال حیوان به جایگاه جدید آغاز گردد. جایگاهی که قرار است آسمان آفتابیش پس از 5 سال تاریکی به ببر سیبری خوش آمد بگوید.

این در حالی‌ست که معصومه ابتکار روز گذشته اعلام کرده بود: هم‌اکنون دومین منطقه برای حفاظت از این ببر معرفی شده است ولی ملاحظاتی وجود دارد که انتقال و جابه‌جایی آن را به تاخیر می‌اندازد.

گفتنی است در سال 1389 دو قلاده ببر سیبری برای احیای نسل ببر در میانکاله به کشور وارد شدند. ببر نر در ماههای اولیه بر اثر تغذیه از گوشت الاغ آلوده به مشمشه جان سپرد و ببر ماده از آن زمان تا امروز در اتاقکی کوچک موسوم به قرنطینه بدون بروز علائمی از این بیماری محبوس است.

به دنبال نامه جمعی از فعالان حقوق حیوانات به وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر درخواست حذف گزینه معدوم سازی ببر سیبری و پیشنهاد خونگیری جهت انجام آزمایش مشمشه، مسولین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت در جلسه ای که در اردیبهشت ماه سال جاری در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ضمن حذف گزینه معدوم سازی ببر سیبری، پیشنهاد دادند جایگاهی بدون بازدید عمومی و با رعایت استانداردهای رفاهی لازم برای نگهداری از این ببر توسط سازمان حفاظت محیط زیست در نظر گرفته شود و در این جایگاه حیوان مورد آزمایش مشمشه قرار گیرد تا در صورت مثبت بودن نتیجه، حیوان تا آخر عمر در این جایگاه استاندارد به زندگی ادامه دهد و در صورت منفی بودن نتیجه آزمایش، سازمان حفاظت محیط زیست مطابق صلاحدید خود این ببر را به باغ وحش یا هر مکان مورد نظر دیگر منتقل کند.

 

 

برچسب ها: ببر سیبری،
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
0
0
امیدوارم این پول را صرف ببر کنند نه کارهای شخصی!!!
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
0
يكي نيست پاسخ بدهد پس جايگاه ميانكاله رو براي چي با هزينه بالا اماده كرده بودن در سالهاي گذشته اما الان صحبت از جايگاه سميكنده ميشه ! لااقل يه نفر پاسخگو باشه
نظر شما
ادامه