کد خبر: ۲۲۷۳۱

«ساتیش» مسئول ثبت تبارنامه اسب در آسیا به همراه «رونالد دیوولز» مشاور اتحادیه جهانی اسب به ایران آمده تا از نزدیک به روی تدوین کتاب تبارنامه اسب های تروبرد - اسب های کورس- نظارت داشته باشد.

«گفت اگر می خواهید پیش معلم بروید رونالد آنجا نشسته است، اما اگر با مدیر کار دارید من اینجا ایستاده ام.» ساتیش اهل هندوستان بود و مسئول ثبت تبارنامه اسب در آسیا، یعنی مهمترین بخش برای شناخت و سنجش اصالت و نژاد اسب در جهان. او به همراه رونالد دیوولز، مشاور اتحادیه جهانی اسب به ایران آمده تا از نزدیک به روی تدوین کتاب تبارنامه اسب های تروبرد – اسب های کورس-نظارت داشته باشد.

 ثبت جهانی تبارنامه اسب های ایرانی

سالهاست که اسب های ایرانی جدا از مشکلاتی که با عنوان قرنطینه از آنها یاد می شود، با مساله مهم و فنی ثبت تبارنامه هایشان روبرو هستند. هفته پیش بود که مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری و اسبدوانی در گفت و گوی مفصل خود با خبرگزاری فارس از بررسی و تدوین کتاب تبارنامه اسب های تروبرد ایرانی خبر داد. مساله ای که می تواند اسب های تروبرد ایران را وارد میدان های بزرگ که در اطراف کشورمان در دوبی و هندوستان ،کنند. چه آنکه به دلیل قوانین موجود اگر اسب تروبردی در کتاب تبارنامه مشخص نباشد نمی تواند در هیچ مسابقه ای شرکت کند؛ انتشار کتاب تبار نامه گام اول بین المللی شدن اسب تروبرد ایران است. تا زمانی که این کتاب چاپ نشده است مالکان اسب تروبرد نمی توانند در مسابقات بین المللی حضور داشته باشند.

 ثبت جهانی تبارنامه اسب های ایرانی

در سالهای اخیر تلاش شده است که کتاب تبارنامه اسب های تروبرد ایرانی نوشته شود، این در حالی است که برخی از مراکز تولید و پروش اسب در ایران، سیلمی های بسیار خوبی(اسب های نر اصیل و عنوان دار که برای اصلاح نژاد اسب مورد توجه هستند) را وارد کرده اند که از نظر نژادی باعث اصلاح نژاد اسب تروبرد در ایران شده است. در سالهای اخیر از نظر نژادی آمیختگی های بسیاری را میان اسب به وجود آمده است که از کلاس اسب های ایرانی را تهدید کرده، به صورتی که امروزه در برخی از کورس های در گنبد و یزد و تهران اسب های دوخون که از همین آمیختگی ها به وجود آمده حضور دارند. این خود بخش بزرگی از مشکلات تبارنامه اسب های ایرانی است.

 ثبت جهانی تبارنامه اسب های ایرانی

در چنین شرایطی است که گرچه فدراسیون مشکل قرنظیه اسب های کشورمان را تا حدودی حل کرده است و بر همین اساس اسب های ایرانی برای شرکت در مسابقات به خارج از کشور سفر کرده اند اما برای حضور اسب های تروبرد از کشورمان مثلا در کورس دوبی که یکی از معتبرترین کورس های اسبدوانی دنیاست، ثبت تبارنامه اسب های ایرانی ضرورت دارد.

 ثبت جهانی تبارنامه اسب های ایرانی

در ابتدای هفته بود که دو تن از بازرسان اتحادیه جهانی و آسیایی اسب به ایران سفر کردند و در جلسات مختلف کاری از نزدیک تدوین تبارنامه اسب های تروبرد را مورد بررسی قرار دادند. "رونالد دیوولز" فرانسوی مشاور اجرایی تبارنامه در اتحادیه جهانی اسبدوانی و یکی از عوامل اجرایی در موضوع قرنطینه و "ساتیش راما کریسنان" هندی مسئول ثبت تبارنامه اسب های آسیایی در شرایطی دعوت فدراسیون را پذیرفته بودند که کتاب تبارنامه اسب تروبرد ایران تقریبا نهایی شده است و آنها در بعضی از امور می بایست دست به راستی آزمایی می زدند. در این خصوص باشگاه تولید و پرورش اسب رادان که یکی از مدرن ترین مراکز در این زمینه است، انتخاب شده بود.

 ثبت جهانی تبارنامه اسب های ایرانی

ایران پتانسیل بالایی دارد

ساتیش، اهل هندوستان است و یکی از بازرسانی که از اتحادیه آسیایی به ایران آمده بود. او از نزدیک و با دقت و وسواس زیادی با دستگاه میکروچیپ روی بهترین سیلمی هایی که در باشگاه رادان هستند،به دنبال کد بین المللی بود. یکی از روش های شناسایی اسب ها، همین میکروچیپ گذاری است که به نوعی شناسنامه پنهان اسب هاست. برخی از سیلمی هایی که ساتیش آنها را از روی گذرنامه بین المللی شان بازدید می کرد، تحسین او را به همراه داشت. این گذرنامه ها در واقع همانند شناسنامه یا همان پاسپورت اسب هاست که در کنار کد بین المللی که با میکروچیپ گذاری شناخته می شوند،علامت ها و نشانه های مخصوص مثل رنگ در پیشانی و بدن اسب را مشخص می کنند. وقتی سامر دولدرمز ، اسبی با 6 قهرمانی و برنده بیش از یک میلیون دلار جایزه را آوردند، این کارشناس هندی از روی شناسنامه فهمید که در آمریکا متولد شده است. دستی به صورت اسب کشید و لب بالایی اسب را به یکباره بالا داد و دندان هایش معلوم شد. او به کارشناسان تبارنامه فدراسیون و همچنین حمید رادان مالک این اسب نشان داد که بالای لثه اسب را تتو کرده اند. خالکوبی که شماره هایی را مخصوص به سامر داده بود. او گفت که معمولا اسب های آمریکایی را با چنین تتوهایی نشانه گذاری می کنند.

 ثبت جهانی تبارنامه اسب های ایرانی

از ساتیش پرسیدیم وضعیت اسب های تروبرد ایرانی چگونه است و آیا می توان امیدوار بود که از نظر تبارنامه نیز ثبت جهانی شوند، او گفت: « من بسیار خوشحالم که در ایران هستم و از نزدیک امکانات شما را می بینم. ما به دعوت فدراسیون سوارکاری و اسبدوانی به ایران آمده ایم که روند تدوین تبارنامه را به صورت سیستماتیک و مدرن مورد بازرسی قرار دهیم. برای این کار شما مشکل خاصی ندارید اما باید مرحله به مرحله کار را پیش ببرید و در یک روند درست و منطقی تبارنامه شما ثبت خواهد شد. در این راه ایران را دارای پتانسیل بالایی دیدم،مخصوصا اینکه کسانی که برای ثبت تبارنامه کار می کنند از انگیزه زیادی نیز برخوردار هستند.» این کارشناس جهانی و زبده تبارنامه با اشاره به بازدید از مرکز تولید و پرورش اسب رادان ادامه داد:«امروز در یکی از مراکز مجهز پرورش اسب حضور داشتیم و از نزدیک کار آنها را دیدیم. مرکز مجهز و خوبی بود ضمن اینکه افرادی کافی و امکانات خوبی هم داشتند. برخی از اسب های تروبرد این مرکز دارای کلاس جهانی بودند و می توانند در کورس هایی مثل دوبی نیز بدوند.»

 تبارنامه اسب های ایرانی ثبت جهانی می شود!(+عکس)

رونالد دیوولز فرانسوی و ساتیش ایر هندی در سه روزی که در ایران اقامت داشتند به اصفهان و تهران سفر کردند. در اصفهان جدا از بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی های نصف جهان در یک دوره مسابقه اسبدوانی نیز حضور داشتند. در تهران اما قضیه فرق داشت و جلسات کاری فشرده در مورد ثبت تبارنامه اسب های تروبرد برگزار می شد. دکتر فرید بردبار دبیر کمیته تبارنامه فدراسیون و از کارشناسان قدیمی اسبدوانی در ایران که همراه آنها بود در مورد این جلسات می گوید:« ما جلسات خوب و مثبتی برگزار گردیم. نکته مهم این بود که دیوولز و ساتیش که به ایران آمده بودند، فکر نمی کردند که در ایران چنین امکانانی باشد؛ مخصوصا اینکه با حضور در مزرعه اسب رادان مشاهده کردند که اسبدوانی ایران از امکانات خوبی و مدرنی نیز برخوردار است و با مسائل این رشته آشناست» این کارشناس اسب ایرانی تاکید می کرد که«در این جلسات مقرر شد که با سیستم و چارت مشخصی برای ثبت اسب های تروبرد تشکیل شود،ضوابط و مقرراتی که در این زمینه نوشته شده بود، ارائه شد ، در نوع برگزاری و امتیاز دهی مسابقات سیستم می بایست تغییر کند و با آنچه امروز در استاندارهای جهانی برگزار می شود، تطبیق یابد و البته مساله قرنطیه می بایست با کمک سازمان امور دام کشوری به دلیل جایگاهی که دارد،مورد توجه قرار گیرد به صورتی که به طور کامل موانع از پیش رو خروج اسب تروبرد در کشور برداشته شود.»

رونالد دیوولز سالهاست که در زمینه های قرنطینه و حمل و نقل اسب و البته تبارنامه فعال است . این پیرمردی کم حرف فرانسوی برای چندمین بار است که به ایران می آید، ساتیش اما برای اولین بار بود که به تهران و اصفهان می رفت؛آنها در ابتدای ورود به باشگاه رادان بسیار فنی و دقیق به همه چیز نگاه می کردند،انگار که برای بارزسی سرزده وارد شده بودند اما رفته رفته فضا صمیمی تر و دوستانه تر شد و آنها در محیطی که به سر می بردند خوشحال بودند. وقتی کره و مادیان را برای بازدید می آوردند به دست ها و پاهایشان نگاه می کردند و در مورد نوع آنتومی بدنشان با هم حرف می زدند. گاهی شگفت زده می شدند و گاهی از دیدن اسبی شادمان.

حمید رادان از مالکان بزرگ اسب های تروبرد در ایران است؛اسب هایی که قهرمانی هایشان در ده سال اخیر ، از 100 گذشته است. او در حالی میزبان این دو کارشناس زبده بود که باشگاهش یکی از مدرن ترین مراکز پرورش و تولید اسب تروبرد در ایران است. وی همین نکته را به رونالد دیوولز فرانسوی و ساتیش ایر هندی گفت که نماینده مالکان اسب تروبرد ایران است. وی در این دیدار از پتانسیل های بالای پرورش اسب تروبرد در ایران و علاقمندی هایی ایرانی ها به آن گفت. از برگزاری مسابقات پرشور در شهرهای مختلف ایران به خصوص کورس شهرگنبد و اینکه در چند سال اخیر مالکان اسب های تروبرد برای پرورش و تکثیر این نوع اسب ها در جهت کیفی تر شدن حرکت می کنند. او اظهار امیدواری کرد که با حضور این دو کارشناس بین المللی تولیدات اسب تروبرد ایرانی وارد میدان های کورس جهانی شود و موانع برای ثبت تبارنامه اسب های ایرانی برداشته شود.

***

صنعت پرورش اسب در ایران روزگاری در اوج قرار داشت و حالا برای بازگشت به میدان های جهانی باید در کورس حل مشکلات خودش شرکت کند. گام های بلندی برداشته شده و حالا اما ثبت جهانی اسب های ایرانی یکی از آخرین مراحل آن است.در کنار این مساله اما باید نوع مسابقاتی که برگزار می شود را تغییر داد و به استاندارهای جهانی رسید.

 

 

نظر شما
ادامه