کد خبر: ۲۲۷۳۸
تعداد نظرات: ۵ نظر

گوشت چرخ کرده

خبرگزاری تسنیم نوشت:

یک کارشناس امور دام در واکنش به طرح پایش دامپزشکی بر عرضه گوشت‌های چرخ کرده گفت: هر قسمتی از لاشه دام مانند آلایش، قسمت‌هایی از روده، بند ناف، بیضه که باید دور ریخته شود، در مواردی با رنگ آمیزی به فروش می‌رسد.

یک مثل قدیمی با این مضمون وجود دارد که گنجشک رنگ شده را به جای قناری می فروشند، اما اخیراً اخباری در خصوص رنگ آمیزی ضایعات گوشت و فروش آن به جای گوشت قرمز مطرح می‌شود.

اهمیت موضوع به حدی است که سازمان دامپزشکی کشور با صدور مطلبی در پایگاه اطلاع رسانی خود خبر از آغاز "طرح پایش تولید گوشت چرخ‌کرده در سطح واحد‌های بسته بندی فرآورده‌های خام دامی" می‌دهد.

در این مطلب آمده است که برای تضمین کیفیت، سلامت گوشت چرخ کرده و جلوگیری از تخلفات احتمالی این طرح با نمونه‌های اخذ شده از واحد‌های مذکور برای بررسی وجود رنگدانه و تعیین نوع گونه گوشت مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

سازمان دامپزشکی با بیان اینکه این طرح هر سه ماه یکبار بصورت غیر محسوس در سطح واحد‌های بسته بندی استان تهران اجرا می‌شود آورده است: پس از اخذ نتایج آزمایشگاهی، درصورت احراز هرگونه تخلف و یا تقلب در محصولات تولیدی مورد آزمایش، برابر ماده 4 آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی مصوب 1350 مجلس با واحدهای متخلف برخورد قاطع قانونی صورت خواهد پذیرفت.

یک کارشناس امور دام در این باره به تسنیم گفت: رقابت‌های پنهانی در تمام حوزه‌های واردات، برنج، میوه و گوشت وجود دارد و برخی افراد تنها با در نظر گرفتن سود خود اقدام به واردات می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در مواردی مشاهده شده است که گوشت‌های بی کیفیت از هند به کشور وارد می‌شود که با وجود این که خطر برای انسان ندارند اما از کیفیت پایینی برخوردار‌ند.

این کارشناس امور دام ادامه داد: گوشتی که از هند وارد می‌شود از لحاظ بهداشتی و بیماری‌ها وضعیت نامناسب و بیماری قابل انتقالی برای انسان ندارد، اما دارای کیفیت مطلوبی نیز نیست.

وی اظهار داشت: در دنیای تجارت امروز، راه‌کارهای کثیفی برای درآمد زایی بیشتر به وجود آمده است و به طور معمول با زد و بند با عوامل داخلی، تولیداتی بی کیفیت را به کشور‌ها صادر می‌کنند.

این مقام آگاه تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل اجرایی ماده 19 نظام دامپزشکی کشور در خصوص مسئولین فنی، دامپزشکانی باید در کشتارگاه‌ها حضور داشته و بر‌ بهداشت کشتار نظارت کنند، اما در مواردی بدون نظارت آنها به گوشت چرخ کرده رنگ اضافه می‌شود و با رنگ آمیزی و استفاده از قسمت‌های بی کیفیت گوشت، مردم را فریب می‌دهند.

این دامپزشک اظهار داشت: این رنگ مسموم نیست، اما غش در معامله به حساب می‌آید که باید جلوی آن گرفته شود. مشکلاتی وجود دارد که باعث شده در برخی از این کشتارگاه‌ها دامپزشکی وجود نداشته باشد.

با جنجال از ورود دامپزشکان به کشتارگاه‌ها جلوگیری می‌شود

وی تصریح کرد: مواری مشاهده شده است که این کشتار گاه‌ها برای جلوگیری از ورود دامپزشکان و پرداخت حقوق به آنها جنجالی از طریق مراجعه به نمایندگان مجلس، دولت و سازمان دامپزشکی ایجاد کرده و اصطلاحا پنه کار را می زنند، زیرا تخلفات آنها فراوان است.

این دامپزشک با بیان اینکه برای جلوگیری از تخلف و تقلب در کشتارگاه‌ها نیاز به عزم ملی وجود دارد اظهار داشت: این افراد متقلب و متخلف، قدرتمند و صاحب نفوذ شده‌اند و با پرداخت هزینه‌های برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها افراد را وام دار خود می‌کنند.

وی گفت: در مواری مشاهده شده که برخی از صاحبان کشتارگاه ها از ورود دامپزشک به این مکان جلوگیری به عمل می آورند و با پرداخت ماهانه یک میلیون تومان به دامپزشکان از امضای آنها سوء استفاده می‌کنند. با این کار می توانند به تخلفات خود ادامه دهند و از پرداخت هزینه 4 میلیونی استقرار دامپزشکان در محل فرار کنند.

این کارشناس امور دام با بیان اینکه این تخلفات توسط تعداد معدودی از کشتارگاه‌ها انجام می‌شود، یادآور شد: در صورتی که یک کشتارگاه هم تخلف کند محصول وی در سطح شهر پخش می‌شود و ممکن است افراد متعددی را درگیر کند.

وی در پایان گفت: در این کشتارگاه‌های متخلف، هر قسمتی از لاشه دام مانند آلایش، قسمت‌هایی از روده، بند ناف و بیضه که باید دور ریخته شود با رنگ‌دهی از طریق سنگ دان مرغ، تاج خروس و رنگ دانه‌های غذایی رنگ آمیزی شده و به فروش می‌رسد.

 

خبر مرتبط:

اجرای طرح پایش گوشت چرخ‌کرده در واحدهای بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی استان تهران

 

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناظر بسته بندی
|
-
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
0
0
نظارت بر گوشت چرخکرده به عهده کارشناس و یا کاردان دامپزشکی میباشد، امید است در هر مرکز بسته بندی همانطور که از مسئول فنی (دکتر دامپزشک) حمایت میشود از ناظر زحمتکش واحد هم که نقش کنترلی در تولید چرخکرده دارد هم حمایت شود
نگهبان فنی سابق
|
-
|
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
0
0
از فردا تمام مشکلات حل شد!.تا جایی که اطلاع داریم شعار ..................... غذای سالم نیست بلکه#تا حالا کسی نمرده#می باشد.جالب اینجاست خود روسا ................... برای فرار از دیدن واقعیات بحث اشتغالزایی را مطرح می کنند.این جماعت نه اشتغالزا هستند و نه تولید کننده بلکه ........................................ وزارت کار خودش را متولی اشتغالزایی نمی داند اما سازمان دامپزشکی متولی اشتغالزایی شده است!! ایکاش مدیران به اصطلاح حامی کارگران یکبار لیست بیمه و حقوق کارگران را می دیدند تا پی به برده داری ببرند.طرف 1000 تن مرغ تاریخ گذشته منجمد را تو چیلر میریزه و به عنوان تازه میده بازار مصرف اما اگر مسوول فنی(همان ماده 19) یواشکی به رییس اداره خبر بده،یکدفعه بحث تحریم و سفره کارگران و .... وسط میاد.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
0
0
دوستان من گیاه خواری سالمترین و انسانی ترین نوع خوراک در روی زمین است. دلم میخواد جمله زیبایی از صادق هدایت بازگو کنم که در کتاب فواید گیاهخواری نوشته است.
((مقایسه بکنید یک دکان میوه فروشی را که به رنگ ھای دلپذیر روان بخش آراسته شده از بوی آن شامه لذت می‌برد. سیب، نارنج، گیلاس، ھلو، انگور و خربزه و رنگ ھای زنده سبزی ھای گوناگون را با دکان قصابی، دل و روده آویخته شده، اجساد سربریده، شکم ھای شکافته شده، پاھای شکسته که آویزان است و قطره قطره از آن خون می‌چکد و بوی گند لاشه در ھوا پراکنده می‌باشد.))
فني
|
-
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
0
بعضي از عزيزان كه هم رنگ و هم طعم دهنده گوشت مي زدند.
اكثرا ضايعات گوشت را فريز كرده و سپس فريز شده چرخ مي كنند تا رنگ آن روشن و قرمز باشد
بهترين گوشت را براي آزمايشات مي فرستند و بدترين كه چه عرض كنم ( آشغال ) را چرخ مي كنند
مردم هم كه هميشه خريداراند و از خود نمي پرسند چرا قيمت آن پايين است
حداقل از جايي بخريد كه با چشم خود چرخ كردن را مي بينيد
هيچ ارزاني بي دليل نيست
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
0
0
وقتی گوشت هندی با این حجم وارد میشه و مرغ منجمد هم با قیمت پائئین تر میاد و به راحتی میشه خرید از طرفی هم قیمت محصولات مشابه ایرانی برای حمایت باید گران تر باشه تازه با همین قیمت بیشتر هم میگن داریم ضرر میکنیم اما همچنان محصولات ایرانی دارن تولید میشن خودتون قضاوت کننین این چرخه تولید چطوری داره میچرخه دوستان عزیزم مشکل با ماده 19 حل نمیشه خودتون برین تو بازار رنگ گوشتهای چرخکرده رو ببینین بعد از خودتون بپرسین کدوم قسمت گوشت گاو یا گوسفند اینقدر قرمزه تازه با این قیمت هم میشه خرید به نظرم درک این مطالب خیلی اسونه حل این مشکلاتم خیلی اسونه
نظر شما
ادامه