کد خبر: ۲۲۷۴۵

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، جلسه ای به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار در اداره کل دامپرشکی استان با حضور دکتر رسولی، مدیر کل دامپزشکی استان همدان، دکتر بهرامی رییس سازمان نظام دامپزشکی استان و معاون توسعه و منابع اداره کل دامپزشکی و جمعی از خبرنگاران از خبرگزاری مهر، خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایسنا، خبرگزاری ایرنا، سایت تابناک، روزنامه نسل فردا، روزنامه همدان پیام و روزنامه هگمتانه در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان تشکیل گردید.

در این جلسه «دکتر محمود رضا رسولی» مدیر کل دامپزشکی استان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی، روز خبرنگار را به جامعه زحمت کش خبرنگاران کشور تبریک گفت.

وی در ادامه اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی دو وظیفه مهم در حوزه اقتصادی و بهداشتی دارد ، افزود: خبرنگاران از مهمترین مولفه‌های ایجاد فرهنگ بهداشتی در جامعه هستند، لذا برای کنترل بهداشتی مواد خام دامی مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ و آلایش آنها باید با مدیریت فرهنگی،فرهنگ آن در بین مردم ایجاد شود تا هر شخص خود، بازرسی در راستای فعالیت‌های دامپزشکی باشد.

دکتر رسولی افزود: نیت این اداره کل این است تا مردم خود نسبت به بهداشت مواد خام دامی که خرید می‌کنند حساسیت نشان دهند و به شناسنامه آن دقت کنند و به هیچ عنوان از محصولاتی که به صورت فله و بدون هویت و برچسب مصرف عرضه می شود استفاده نکنند و در صورت مشاهده این تخلفات در مراکز عرضه مراتب را از طریق شماره تماس 1512 به بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: در سال 1394 حدود 9 میلیون نوبت سر واکسیناسیون برای دامهای استان انجام خواهد شد که از ابتدای امسال تاکنون بیش از 4 میلیون نوبت سر واحد دامی واکسیناسیون علیه بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک از جمله؛ تب برفکی، تیلریوز، آبله، آنتروتوکسمی، قانقریا، آگالاکسی و بروسلوز، PPr، لمپی اسکین، شاربن و غیره انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه معمولا با برخی بیماری‌های بازپدید و نو پدید در حال مبارزه هستیم، و این موضوع به موقعیت جغرافیایی کشور و اینکه کشورهای همسایه ما از کمترین امکانات بهداشتی برخوردارند و برخی بیماریها در این کشورها وضعیت نامشخصی داشته و بررسی نشده است بر می گردد.

مدیرکل دامپزشکی همدان عنوان کرد: در استان همدان به همت تلاش شبانه روزی همکاران ما در دامپزشکی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی ،هیچ مشکلی از نظر بیماریها از قبیل لمپی اسکین،CCHF  تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری‌های آبزیان مثل،VHS سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی و IHn ، آنفلوانزا فوق حاد پرنذگان و ppr را نداریم.

وی با اشاره به نقش بهداشت و دامپزشکی در صادرات محصولات دامی بیان کرد: اگر شرایط بهداشتی خوب باشد و میزان بیماری‌های دامی کنترل شود صادرات نیز به خوبی انجام می شود.

دکتر رسولی تصریح کرد: مجوزهای بهداشتی که دامپزشکی در زمینه صادرات و واردات محصولات دامی صادر می‌کند ابعاد بین المللی دارد و در استان همدان نیز مجوزهایی اعطا می‌شود و صادرات از استان شامل انواع دام و یا فرآورده‌های آن به کشورهای مختلف انجام میگیرد.

وی گفت: اداره دامپزشکی اداره ای با وظایف حاکمیتی و ابعاد بین المللی می باشد که امکانات ما در این اداره با توجه به وظایف کافی نیست و از کمبود پرسنل و اعتبارات رنج می بریم.

دکتر رسولی در ادامه افزود: در حوزه توزیع مواد خام دامی نیز سیستم یکپارچه قرنطینه در کشور وجود دارد که بر این اساس تمام محموله های خام دامی که در حال تردد هستند ثبت و ضبط می‌شود و محموله ها به وسیله همکاران ما در پست های قرنطینه مورد بازرسی قرار می‌گیرد و در استان همدان پست های قرنطینه در شهرستان‌های بهار (صالح آباد) و رزن فعال است.

دکتر رسولی اظهار داشت: در مورد قرنطینه باید فرهنگ آن در کشور ایجاد شود چرا که تعداد راه های اصلی و فرعی در کشور بسیار است و بسیاری از مشکلات به سبب جا به جایی نا آگاهانه دام صورت گرفته است.

مدیر کل دامپزشکی همدان با اشاره به اینکه در 4 ماهه ابتدای امسال 383 تن مواد خام دامی غیر بهداشتی و تاریخ مصرف گذشته در استان همدان ضبط و معدوم شد، گفت: این میزان مواد خام دامی از 32 هزار مورد بازرسی واحدهای توزیع، نگهداری، بسته بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان انجام شده و 147 از واحد های متخلف نیز به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

وی در مورد بیماری تب مالت نیز گفت: تنها 17 کشور در جهان توانسته اند این بیماری را ریشه کن کنند،و در کشور ما نیز به علت گستردگی فراوان و پرورش دام به صورت سنتی بیماری تب مالت وجود دارد.

دکتر رسولی تصریح کرد: برخی استانها نسبت به اعلام گزارش تب مالت پیشی گرفته اند و دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز چند سالی است که در زمینه تب مالت فعالیت گسترده ای دارد و گزارش دهی در استان نسبت به سایر استانها شفاف تر شده است.

ایشان یکی از چالش های موجود را نبود اطلاعات دقیق در رابطه با شیوع بیماری درجمعیت دامی استان عنوان کرد گفت:در نمونه گیری که در سال 92 در همدان انجام شد 3.5 درصد دام سبک (گوسفند) و 5 درصد در بز دارای تیتر بیماری تب مالت بوده اند.

وی بیان کرد: طرح 3 ساله ای برای مقابله با بیماری تب مالت در همدان به استانداری ارائه شده که در صورت موافقت در شورای برنامه ریزی استان این طرح می تواند 50 درصد بیماری تب مالت را در همدان کاهش دهد.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان در پایان صحبت های خود از راه اندازی سیستم پیش سرد برای نخستین بار در استان همدان خبر داد و گفت: سیستم پیش سرد برای اولین بار در استان همدان و شهرستان نهاوند راه اندازی شده است که گوشت به مدت 24 تا 48 ساعت در یک سردخانه نگهداری می شود که به این روند جمود نعشی می گویند و در این حالت میکروب ها و ویروس های گوشت مانند تب کریمه کنگو از بین می رود.

رسولی ابراز امیدواری کرد که بتوان این سیستم را در همه استان همدان متداول کرد و بیان داشت: قرار داد سیستم پیش سرد کشتارگاه صالح آباد نیز بسته شده است که به زودی عملیاتی می شود.

در پایان جلسه نیزهر یک از خبرنگاران سوالات خود را از مدیر کل دامپزشکی پرسیدند و دکتر رسولی نیز با اهداء لوح تقدیر و هدایایی از زحمات ایشان در پوشش اخبار دامپزشکی در استان تقدیر و قدردانی نمود.

 

نظر شما
ادامه