کد خبر: ۲۲۷۵۸
تعداد نظرات: ۱۲ نظر

سوسیس کالباس

عضو هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان فرآورده‌های گوشتی گفت: عموم فرآورده‌های غذایی که ما استفاده می‌کنیم برای ضمانت شرایط نگهداری، حفظ شرایط کامل بهداشتی و عدم مخاطره آمیز بودن، از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، موضوع کیفیت فرآوده‌های گوشتی یکی از موضوعات حاشیه دار تولیدات صنایع غذایی ما بوده که در مواقعی به دلیل سکوت رسانه‌ای مسئولان این امر و تولیدکنندگان شایعات را نیز با خود به همراه داشته است.

برای روشن شدن این موضوع میزگردی با حضور مرادیان، عضو هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان فرآورده‌های گوشتی کشور و عضو کمیته فنی انجمن فرآورده‌های گوشتی کشور، هماپور،عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی شهید بهشتی، ابراهیم نژادرفیعی ،به عنوان منتقد و خبرنگار تخصصی حوزه صنعت غذا و جمعی از خبرنگاران و مسئولان صنایع غذایی در فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست منتقد برنامه با بیان اینکه یکی از دلایلی که مصرف کننده کمتر به سراغ فرآورده‌های گوشتی می رود و اعتماد لازم را به این صنایع ندارد، اظهار نظ‌رهای صریح مسئولان بهداشتی کشور درباره محدودیت مصرف این محصولات است، گفت: نیترات به عنوان یک ماده نگهدارنده موجود در این فرآورده‌های گوشتی، به دلیل محدودیت‌های مصرفی که دارد باید در دوز مصرفی آن دقت لازم را داشت.

عضو هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان فرآورده‌های گوشتی کشور در واکنش به این موضوع اظهار داشت: عموم فرآورده‌های غذایی که ما استفاده می‌کنیم برای ضمانت شرایط نگهداری، حفظ شرایط کامل بهداشتی و عدم مخاطره آمیز بودن، از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند.

مرادیان افزود: کیک، کلوچه، عموم آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌ها در تولیدات خود از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند و سوسیس و کالباس تنها محصولاتی نیستند که از این ماده دارد.

وی خاطر نشان کرد: برای حفظ شرایط بهداشتی این محصولات استفاده از مواد نگهدارنده بر اساس میزان تعیین شده الزام آور بوده و عدم استفاده از آنها مخاطرات جدی تر برای سلامت مصرف کنندگان ایجاد خواهد کرد.

این مقام مسئول در بخش فرآورده های گوشتی ادامه داد: نیترات سدیم هم ماده نگهدارنده ای است که در استانداردهای ملی و بین المللی برای ایمن سازی فرآورده های گوشتی به آنها اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: میزان مجاز این ماده در فرآورده‌های گوشتی کشور ١٢٠ ppm بوده که این میزان از استانداردهای ٢٠٠ ppm امریکا و کانادا کمتر است.

در ادامه هماپور با بیان اینکه استاندارد 120 میلی گرمی نیترات در هرکیلو گرم از این فرآورده ها از استاندارد جهانی کمتر است گفت: هر فرد مجاز است روزانه تا 10 میلی گرم نیترات دریافت کند.

هماپور اضافه کرد: یعنی یک نفر 50 کیلو گرمی در هر 10 روز می‌تواند یک کیلوگرم فرآورده‌های گوشتی به شرط عدم مصرف سایر محصولاتی که در آنها نیترات وجود داشته باشد، استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف بیش از اندازه نیترات عامل سرطان‌زایی بوده که البته میزان مصرف آن در فرآورده‌های گوشتی معتبر ما درحد مجاز است که بخشی از این نیترات هم به صورت ادرار از بدن دفع می‌شود.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
0
0
احسنت
ناشناس
|
-
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
0
0
یعنی تمامی کتاب های رفرنس سرطان و پاتولوژی دارند دروغ میگویند جزء جناب عضو هیئت مدیره تعاونی تولید کنندگان فرآورده‌های گوشتی؟؟!!
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
0
0
دوستی که در مورد کتاب های رفرانس سرطان و پاتولوژی اظهار نظر فرموده اند مسلما و بدون شک آشنایی تخصصی با موضوع ((ارزیابی ریسک)) در مبحث ایمنی مواد غذایی نداشته اند. ((ریسک)) یا ((احتمال خطر)) برابر است با حاصل ضرب خطر ((هازارد)) در مواجهه ((اکسپوژر)). بنابر این برای کاهش ریسک (احتمال خطر) باید یا خطر (هازارد) را کاهش داد ((کاهش نیتریت سدیم به زیر مقدار خطر که این امر به درستی در صنایع فراورده های گوشتی انجام شده است و در استاندارد آن نیز مقدار 120 پی.پی.ام پیش بینی شده است که خیلی کمتر از آستانه ی خطر می باشد؛ یا باید مواجهه را کاهش داد به این معنی که دفعات مصرف کاهش پیدا کند، در حال حاضر اغلب صاحب نظران و کتب مرجع تغذیه، مصرف دوبار در ماه فراورده های گوشتی را بی خطر می دانند. سروینگ سایز هم در مورد این فراورده ها حدود 100 گرم است. در ضمن باید یادآور شد که نوع فراورده های گوشتی در ایران با آنچه که در کشورهای اروپایی و سایر کشورها عرضه می شود، بسیار متفاوت است، زیرا آنها فراورده های گوشتی خام عمل آوری شده هم دارند که به منظور جلوگیری از فساد، مملو از نیتریت سدیم است در صورتی که در ایران اصولا چنین فراورده هایی اجازه ی تولید ندارند و صرفا فراورده های گوشتی پخته عرضه می شوند. بدون شک اگر بحث سرطان زایی نیتریت سدیم قطعیت داشت سازمان هایی همچون وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد، مجاز به دادن مجوز برای تولید و عرضه ی آنها نبودند. متاسفانه بسیاری از پزشکان هم که در شبکه های رسانه ای حتی صدا و سیما به این گونه مسایل دامن می زنند فاقد اطلاعات تخصصی در این زمینه هستند و البته مردم کشور ما هم چون با دید هزاره ی قبل پزشک را حکیم و ((همه چیز دان)) می دانند فکر می کنند ایشان هر چه می فرمایند درست است. در دنیای امروزی، هر تخصصی با ده ها فوق تخصص و شاخه های جانبی، برای خودش دنیای وسیعی است که فقط افراد صاحب نظر باید در مورد آن صحبت کنند.
دامپزشک
|
-
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
0
جناب آقای دکتر دباغ مقدم
تا جایی که من میدانم ، فراورده های گوشتی به سه شکل «خام عمل آوری شده - حرارت دیده - پخته» وجود دارد و فراورده های کشور ما حرارت دیده هستند و پخته نیستند.
دامپزشک
|
-
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
0
با سلام : از توضیحات دکتر دباغ مقدم متشکرم
همکار
|
-
|
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
0
0
پاسخ نظر دکتر علی باسی پزشک فوق تخصص خون و انکولوژی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد سرطان زا بودن یا نبودن سوسیس و کالباس :
همه میدانند سوسیس و کالباس و همبرگر و پیتزا آنهم با اون وضعیت تولید در ایران بیشترین سهم را در عوامل اصلی و جدی انواع سرطان به خود اختصاص داده اما شیکترین مغازه ها پیتزا فروشی و فست فودی ها هستند و غذای آدمهای با کلاس شده است
مگر در 40 نوع مواد افزودنی سوسیس و کالباس چیزی جز مواد سرطان زا دیده می شود ....!!!!
حالا این همکار ما آقای ........ دباغ مقدم ........ اومدن و اظهار نظر فرمودن که ................................. ما که دیگه خودمون تو کارخونه ها وضعیت تولید این آشغالها رو می بینیم .........................................
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
0
0
قطعا یک متخصص خون که درس تکنولوژی تولید فراورده های گوشتی را نخوانده، صلاحیت اظهار نظر در مورد فراورده های گوشتی را ندارد. حالا اگر همکار محترمی مرعوب عناوینی چون ((متخصص خون و انکولوژی)) می شود و تصور می کند طرف چون متخصص خون است، متخصص تکنولوژی تولید فراورده های گوشتی هم هست، باید یک بار دیگر کامنت قبلی بنده را بخواند. دوست عزیز، دوران ((همه چیز دانی)) و ((ابن سینا)) بودن به پایان رسیده است. البته این جمله ی ((همه می دانند که سوسیس و کالباس ... بیشترین سهم را در عوامل؟؟!! اصلی؟؟!! و جدی سرطان دارند)) هم اگر فرمایش آن جناب دکتر باشد که باید به علم اپیدمیولوژی سرطان ها شک کرد. در هر صورت توصیه می کنم این همکار عزیز و آن آقای دکتر متخصص خون، جلد سوم کتاب ((اپیدمیولوژی بیماری ها در ایران- اپیدمیولوژی سرطان ها)) را مطالعه فرمایند. امیدوارم همکاران خوب بنده آن قدر عمق و سطح مطالعات علمی خود را به ویژه در مورد مواد غذایی با منشا دامی ارتقا دهند که بتوانند به عنوان یک دامپزشک، فرق بین ((فکت)) از ((غیر فکت)) را در علوم وابسته به دامپزشکی تشخیص دهند. برای همگان آرزوی موفقیت دارم.
دامپزشک
|
-
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
0
جناب آقای دکتر دباغ مقدم:
حرف شما متین است اما زمانی صادق است که کارخانجات سوسیس و کالباس (حرارت دیده) ضوابط را رعایت فرمایند و بیشتر از 120 PPM استفاده نگردد. بهتر است به خبری به شماره کد خبر: 91101608944 در خبرگزاری ایسنا با متن زیر توجه کنید : «به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در شهریور سال 1388 اداره استاندارد تهران اقدام به نمونه‌برداری ..... کرد و این نمونه‌ها از نظر منشا بافت گوشتی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این آزمون نشان داد که از 20 نمونه سوسیس و کالباس 18 مورد نامنطبق بودند.»
حالا چرا باید از این کارخانجات دفاع کنیم که افزودنی ها را اضافه نمیزنند!!!!!!
لازمه بدونیم که هر چقدر میزان نیترات را اضافه تر کنند ، قدرت جذب آب یا ظرفیت نگهداری آب را هم بالاتر خواهد برد
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
0
بنده کاری به موضوع بحث ندارم و موافق مصرف این محصولات هم نیستم و تایید هم نمی کنم. فقط می خوام عرض کنم از اینکه دکتر دباغ مقدم، علمی، منطقی و زیبا پاسخ می دهند لذت بردم و خوشحالم که هنوز متخصصین دقیق و اهل تفکر و مطالعه در کشور داریم. امیدوارم سایر دامپزشکان و پزشکان در فیلد های دیگر هم این عملکرد رو یاد بگیرند و در پاسخ های خودشون استناد دقیق به منابع علمی داشته باشند و احاطه کافی به موضوع داشته باشند و سپس اظهاراتی رو بیان کنند. اگر برخی اساتید دانشگاه های ما هم اینگونه ریفرنس محور و منطقی بودند، دانشگاه های ایران به این روز نمی افتاد.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
0
0
لطف دارید دوست عزیز.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
0
لطفا عزیزانی که به بلوغ فکری نرسیدن زیر مطلب استاد مطلبی قرار ندهند. با تشکر
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
0
آقای با تشکر
میشه بفرمایید استادتون کی هستند؟
نظر شما
ادامه