کد خبر: ۲۲۷۵۹
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
«دکتر پیام محبی» افزود: بیماری مشمشه ببر سیبری ممکن است درمان شود اما چون حیوان به‌عنوان رآکتور شناخته‌ شده، دلیلی ندارد که از آن نگهداری کنیم ...
mohebbi

حکیم مهر - خبرگزاری موج نوشت:

5 سال از نگهداری ببر سیبری در باغ‌وحش ارم می گذرد و هر روز بیم و امید معدوم شدن و انتقالش به مکانی دیگر، گریبان این ببر نگون‌بخت را گرفته است.

ابتدای سال جدید «مسعود خرازیان مقدم»، مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست، از برنامه های معاونت طبیعی این سازمان برای نگهداری ببر سیبری خبر داد و گفت: قرار است محل نگه داری ببر سیبری به زود با هماهنگی و موافقت سازمان دامپزشکی کشور معرفی شود.

در این مدت خبرهایی از آماده سازی محل نگه داری ببر سیبری در میانکاله تا معرفی سایت سمسکنده ساری منتشر شد.

«محمود مرعشی»، دامپزشک و کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، قرنطینه احداث شده در سایت سمسکنده ساری را یکی از بهترین گزینه ها برای نگهداری از ببر سیبری عنوان کرده است.

مرعشی با اشاره به این که در ابتدا بنا بود 4 قلاه ببر سیبری برای احیای نسل ببر به ایران منتقل شوند، می‌گوید: میانکاله برای جفت اول و سمسکنده برای جفت دوم طراحی و احداث شده بود.

آنچنان که خرازیان مقدم گفته بود، این سازمان ابتدا منطقه باراجین را برای نگهداری ببر سیبری معرفی کرده بود اما مورد موافقت کارشناسان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار نگرفت.

پس از آن خبر موافقت سازمان دامپزشکی با قرنطینه سمسکنده رسید که به گفته خرازیان مقدم به تمام تجهیزات لازم برای نگهداری از ببر سیبری از جمله استخر مجهز است.

با وجود این که این مقام مسوول در سازمان محیط زیست از موافقت سازمان دامپزشکی خبر داده بود، اما موضوع انتقال این ببر نگون بخت دوباره مسکوت ماند تا اینکه پس از 5 ماه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که برای ببر سیبری برنامه خاصی نداریم، گفته است: حفاظت از این ببر جزو برنامه‌های اصلی ما نیست ولی دلیل تاخیر انتقال آن ملاحظاتی است که در روند انتقالش وجود دارد.

گویا انتقال ببر سیبری به مذاق مسوولان دامپزشکی خوش نمی آید و دلیل این کش و قوس ها هم عدم رضایت مسوولان دامپزشکی است.

دکتر محبی: این حیوان به‌عنوان رآکتور شناخته‌ شده و بر اساس هر قانونی باید معدوم شود

«دکتر پیام محبی»، نایب رئیس جامعه دامپزشکان ایران، در گفت و گو با خبرنگار موج به پروتکل های جهانی اشاره می کند و می گوید که ببر سیبری باید معدوم شود.

وی با بیان این که ببر سیبری مبتلا به مشمشه است، اظهار می کند: اگر این بیماری به انسان منتقل شود بسیار خطرناک است.

نایب رئیس جامعه دامپزشکی ایران تاکید می کند: این حیوان به عنوان رآکتور شناخته شده و بر اساس هر قانونی باید معدوم شود.

وی ادامه می‌دهد: بیماری مشمشه ببر سیبری ممکن است درمان شود، اما به‌ واسطه خطری که برای انسان دارد و می‌تواند انسان را بکشد، حیوان به‌عنوان رآکتور شناخته‌ شده و دلیلی ندارد که از آن نگهداری کنیم.

پیام محبی تصریح می‌کند: وقتی پروتکل جهانی می‌گوید این حیوان باید معدوم کنیم ما نباید فکر کنیم که این ببر را نگه‌داری کنیم؛ در واقع وقتی سازمان بهداشت جهانی حکم می‌دهد ما حق «ان قلت» آوردن و معطل کردن نداریم، چراکه ما نه صلاحیت علمی و نه صلاحیت عملی آن را نداریم.

وی دلیل مقاومت و عدم اجرای قانون را قدرت زیاد سازمان محیط زیست در برابر سازمان دامپزشکی می‌خواند و می‌گوید: برای دو ارگان اجرایی کشور زشت است که یکی بگوید این ببر باید معدوم شود و دیگری مقاومت کند.

برخلاف اصرار مدیر کل دفتر حیات‌ وحش سازمان محیط زیست، رئیس این سازمان محیط‌ زیست آن‌چنان هم رغبتی به نگه‌داری از این ببر نشان نداده است.

«دکتر داریوش جهان پیما»، مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، تنها گزینه موجود برای نجات ببر سیبری از گزینه معدوم سازی را انتقال این حیوان به منطقه‌ای بدون بازدید‌های عمومی، اما با شرایط مطلوب برای نگهداری از گربه سانی مانند ببر می‌داند و به سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد می‌کند با انتقال ماده ببر سیبری به منطقه‌ای دارای استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور موافقت کند، چرا که در شرایط فعلی و با توجه به قرنطینه غیراستاندارد این حیوان، زمینه برای خونگیری و اعلام نظر قطعی درباره منفی یا مثبت بودن نتیجه آزمایش این ببر سیبری فراهم نیست.

ببر سیبری 5 سال در باغ‌وحش ارم نگه‌داری می‌شود و هر روز بیم و امید معدوم شدن و انتقالش گریبان این ببر نگون‌بخت را گرفته است.

 

خبر مرتبط:

تخصیص سالانه 100 میلیون تومان برای نگهداری از ببر سیبری

تایید مکان قرنطینه ببر سیبری/ هزینه تغذیه این گربه‌سان ماهانه چهار میلیون تومان

دکتر جهان‌پیما از تایید «سمسکنده ساری» به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری توسط سازمان دامپزشکی خبر داد

کارشناسان سازمان دامپزشکی به زودی از محل جدید قرنطینه ببر سیبری بازدید می‌کنند

سازمان محیط زیست «باشگل قزوین» را به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری تایید نمی‌کند

سازمان دامپزشکی «باشگل قزوین» را به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری تایید کرد

مکان جدید قرنطینه ببر سیبری هفته آینده آماده بازدید است

بازدید مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی از دهکده حیات طبیعت قزوین

استان قزوین به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری معرفی شد

توضیحات «دکتر داریوش جهان‌پیما» درخصوص درمان ببر سیبری مبتلا به مشمشه

برای نخستین بار در جهان: اقدام برای درمان ببر سیبری مبتلا به مشمشه

انتقاد دکتر جهان‌پیما از سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل به فراموشی سپردن ببر سیبری

اصرار وزارت بهداشت برای معدوم‌سازی ببر سیبری

اعلام دو راه حل نهایی سازمان دامپزشکی برای رهایی ببر سیبری از قرنطینه: معدوم‌سازی و انتقال به منطقه‌ای بدون بازدید عمومی

انتقاد مدیرکل دفتر تنوع‌زیستی و حیات‌وحش سازمان محیط زیست از عملکرد سازمان دامپزشکی درخصوص ببر سیبری

ببر بنگال با حکم قضائی از قرنطینه خارج شد/ وضعیت نامعلوم ببر سیبری

رئیس سازمان دامپزشکی: تصمیم‌گیری درباره ببر سیبری باغ‌وحش ارم در هفته آینده

مخالفت وزارت بهداشت با خونگیری مجدد از ببر سیبری باغ وحش ارم

درخواست از سازمان دامپزشکی برای تکرار آزمایش خون ببر سیبری باغ وحش ارم

سازمان دامپزشکی موافق معدوم‌سازی ببر سیبری قرنطینه‌شده در ایران است

ببر بنگال با سلامت کامل وارد کشور شد/ ببر سیبریایی در برزخ مرگ و زندگی

ببر ماده سیبری در برزخ بودن یا نبودن

اعتراض مدیر پارک ارم درباره وضعیت ببر سیبریایی/2 سال است نتوانستهایم محیط زیست و دامپزشکی را سر یک میز بنشانیم

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
0
0
صاحبین سرمایه با بازی با لغات راحت با جون انسان هم به خاطره منافعشان بازی می کنند
دكتر حسن زاد ، عضو انجمن دامپزشكان كانادا و امريكا
|
-
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
0
0
با عرض احترام خدمت تمام اساتيد و همكاران، در كتاب طب داخلي طب داخلي دام بزرگ Radostits جلد ١٠ تنها اشاره به درمان مؤثر مشمشه در خوكچه هندي أمده و صحبتي از درمان حيوانات حامل نشده ، ممنون مي شؤم اگر اساتيد صاحب نظر روشنگري بفرمايند كه با چه پروتوكول درماني و چه نوع إنتي بيوتيكهايي قصد درمان ببر مشكوك را دارند و از چه تست تأييدي براي تاييد درمان مؤثر استفاده مي كنند، تا جاييكه من ميدانم اين بيماري درمانپذير نيست. و بدليل خطر بيماري بعنوان يك عامل بيوتروريستي بهترين راه معدوم سازي است. فلذا گزيده متن كتاب داخلي دام بزرگ رادوستيتس را به ضميمه إرسال مي كنم. إظهار نظر اينجانب به قصد به چالش كشيدن هيچ فرد يا افراد خاصي نيست نيست صرفا بدليل كنجكاوي براي اطلاع از پروتوكول درماني در مورد اين كيس است و صرفا به قصد تبادل علمي است.
Burkholderia (Pseudomonas) mallei is the causative organism.Carnivores, including lions may be infected by eating infected meat and infections have been observed in sheep and goats. Infected animals or carriers that have made an apparent recovery from the disease are the important sources of infection.In the few animals that recover, there is a long convalescence with the frequent development of the carrier state. Animals rarely make a complete recovery.
Zoonotic implications
While humans are not highly susceptible, the infection may gain access through skin abrasions to produce granulomatous disease and pyemia. Infection can also occur from inhalation of infectious material. The case fatality is high. Horse handlers in general are at risk.The organism is identified as a possible agent of bioterrorism.
TREATMENT
There is little information on treatment. However, it is unlikely that treatment would be an option in most countries. Penicillin and streptomycin have no detectable effect on the progress of the disease but sodium sulfadiazine has been highly effective in the treatment of experimental glanders and melioidosis in hamsters. Treatment for a period of 20 d was necessary to effect 100% recovery. Combinations of a formalized preparation of B. mallei and sulfadiazine, or mallein and sulfadimidine, are reported to be effective in the treatment of affected horses.
CONTROL
Although clinical and serological recovery from glanders occurs occaSionally, recovered animals are not solidly immune and attempts to produce artificial immunity have been uniformly unsuccessful. Complete quarantine of affected premises is necessary. Clinical cases should be destroyed and the remainder subjected to the mallein test at intervals of 3 weeks until all reactors have been removed.
دكتر حسن زاد ، عضو انجمن دامپزشكان كانادا و امريكا
|
-
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
0
0
البته اين مساله اي است كه با اشاره مستقيم در وب سايت اموزشي وابسته به دانشكده دامپزشكي university of Guelph امده و فكر كنم مراجعه به سايت زير جالب توجه باشد چون اين مطلب توسط دو فرد مسول public health and zoonosis نوشته شده.
http://www.wormsandgermsblog.com/2011/01/articles/animals/other-animals/lions-and-tigers-and-glanders/
ناشناس
|
-
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
0
0
یک سوال از اساتید بزرگوار دامپزشک، اگر این ببر یک انسان بود و شما بزرگواران پزشک بودید، آیا بخاطر راکتور بودنش دستور قتل و معدوم کردن آن انسان را می دادید؟!!!
آخه تا کی باید آماتوری فکر کنیم؟؟؟!
آخه تا کی باید برای حل کردن یک مسئله، صورت آن را بکلی پاک کنیم؟؟؟؟!!
چرا این همه استاد کلینیسین متخصص در دانشکده های مادر داریم اما یکی از آنها بلد نیست چگونه این کیس را مدیریت کند و دیگر اجازه ندهد من ((های) عمومی و غیر متخصص بتوانیم به راحتی حرف های فوق تخصصی بزنیم؟؟!!
در طول تاریخ اگر طاعون در جوامع انسانی شیوع پیدا کرده بود، عقلای قوم هرگز راه حل را دفن انسان های مبتلا اعلام نکرده بودند اما در آستانه کمی مانده به سال 2016 میلادی و با این همه آنتی بیوتیک های مدرن و این همه تجهییزات آزمایشگاهی و تست های تشخیصی، ما دامپزشکان ایرانی بخاطر مشمشه حکم اعدام یک ببر نادر سیبری را می دهیم!! آه و فغان بر این دامپزشکان و دانشکده های دامپزشکی این کشور که همانند قارچ همه جا روییده اند اما هیچ کدام کفایت یک مدیریت ببر بیما را نداشته اند!!!
چه عیبی دارد به جای جکم اعدام ببر، چند ایمیل به متخصصان آمریکایی و اروپایی بزنیم (البته اگر انگلیسی نوشتن را هم بلد باشیم!!) و از آنها کمک بخواهیم و اگر باز مقدور نبود به اساتید متخصص عفونی پزشکی مراجعه و راجع به نحوه درمان مشمشه از آنها راهنمایی بخواهیم.
در آخر اینکه پست و مقام نمی تواند جایگاه علمی- تخصصی را بگیرد. اگر من به الفرض رادیولوژیست یا متخصص طیور هستم، متخصصین داخلی و جراحی نمیتوانند در حیطه کاری من دخالت کنند، چنانچه من نباید و هرگز صلاحیت آن ندارم در کارهای آنها دخالت کنم. این در حالی است که در این کشور بقدری علم دامپزشکی پیش پا افتاده و ذلیل شده است که حتی دامپزشکان عمومی و یا رزیدنت در کار متخصص دخالت می نمایند!!!
ناشناس
|
-
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
0
منظور از راکتور همان وکتور است؟؟!!!
ناشناس
|
-
|
۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
0
این انجمن دامپزشكان كانادا و امريكا چی هست که ایشون با افتخار از عضو بودن در آن یاد کردن؟
ناشناس
|
-
|
۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
0
دکتر جان مسئولین ان قلت آوردن، شما چرا اونارو میذاری تو آمپاس؟!!
دکتر افشین
|
-
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
0
جناب آقای دکتر پیام محبی
حداقل سه انتظار از نام و عنوان شما داشتیم:
1- پیام محبت به حیوانات ، حتی اگر مریض باشند.
2- شما که یک دامپزشک هستید ، به هیچ وجه به غیر از حیوانات اقتصادی (گاو و گوسفند و ....) نباید به کشتار حیوانات دیگر رضایت بدهید. (حتی سگ های به اصطلاح ولگرد)
3- به عنوان نائب رییس جامعه دامپزشکان ، اگر صحبت می کنید پیام جامعه دامپزشکان را برسانید در غیر اینصورت به عنوان دامپزشک اکتفا کنید.
البته می بخشید.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
0
منظور از راكتور همان راكتور
وكتور چيزي ديگر است دوست عزيز
ناشناس
|
-
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
0
دامپزشک یعنی پزشک حیوانات و پزشک حیوانات یعنی التیام بخش درد و رنج حیوانات. و کسیکه لباس سپید دامپزشکی را پوشیده و سوگند خورده ابدا حق ندارد جان یک حیوان زیبا را بخاطر راکتور بودنش بستاند! چون جان ستاننده تنها در اختیار کسی است که به موجودی جان بخشیده است و من دامپزشک اگر به جای درمان جیوانی جانش را بگیرم، نام من بعنوان قاتلان بی رحم تاریخ خواهم درج خواهد شد!!
Wildlife.Vet
|
-
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
0
0
دوست گرامی که کامنت گذاشتید، واقعا من برام قابل درک و تصور نیست که شما در کتاب دام بزرگ و دام های اهلی دنبال واژه تایگر می گردید و چون پیدا نمی کنید، نتیجه گیری می فرمایید. من واقعا باورش برام سخته. خدا نجاتمون بده فقط! نکته جالب دیگه اینه که دو دوستی که اطلاعات حداقلی درباره ببر و پزشکی حیوانات وحشی دارند، تیتر خبر میشن و درباره یک زمینه ای که کاملا باهاش ناآشنا هستند اظهاراتی رو بیان می کنند تازه با همدیگه اختلاف نظر هم پیدا می کنند و بحث هم می کنند. :))) واقعا خیلی جالبه. همون متخصصین آلمانی بیان به خدا نظر بدند وضع حیوانات وحشی و باغ وحش های ما بهتر خواهد بود. به هر حال موفق باشید.
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
0
0


با سلام خدمت همکاران و اساتید عزیز و تشکر از WILDLIFE VET بدلیل طلب نجات از خداوند از شر افراد بی اطلاعی که هنوز آشنایی کامل با منابع علمی ندارند (مثل این حقیر) و با امید استجابت دعای جنابعالی در خصوص نجات شما عزیز فرزانه از دست جاهلینی مثل من باید عرض کنم که شکر خدا مدتی است که دعای شما مستجاب شده و مدتی است که اینجانب رخت سفر از میهن بسته و درحال انجام امور دامپزشکی در بلاد غرب هستم و در اوغات فراغت به عنوان دامپزشک داوطلب (بدون دریافت مزد) در یک انجمن حمایت حیات وحش محلی برای کسب تجربه مشغول بکار هستم .باید خدمت شما عرض کنم اگر با دقت متن کامنت را تا اخر مطالعه می نمودید و دچار احساسات نمیشدید یقینا متوجه میشدید که قصد من کسب اطلاع راجع به شیوه درمانی بود که شما عزیزان با علم و تجربه در زمینه حیات وحش قصد بکار بردن دارید تا اطلاعات خود را با من دامپزشک عمومی و همکاران غیر متخصص من که در این انجمن غربزده که حتی با طی دوره های حیات وحش در دانشکدهای بلاد غرب از نحوه درمان ببر اظهار بی اطلاعی می کنند به اشتراک قراردهید تا بتوانم به سوالات این همکاران کنجکاوم که (بعنوان یک ایرانی دامپزشک ) نحوه درمان را جویا می شوند جوابی قانع کننده دهم.
باید اذعان کنم که بدلیل اموزشهای دوره عمومی با شنیدن کلمه مشمشه مرگ حیوانات و انسانها در ذهنم نقش میگیرد و تا کنون به این فکر نکرده بودم که عامل بیماریزا ممکن است در ببر رفتاری متفاوت از خود نشان دهد و باعث بروز بیماری در خدمه انسانی این ببرزیبای کمیاب نشود.خدمه انسانی که روزانه بخاطر امرار معاش و کسب روزی مجبور به تغذیه و نظافت این حیوان نجیب رو به انقراض هستند و البته بطور حتم و یقین در صورتیکه اتفاقی نا خوشایند برایشان بیافتد تحت حمایت کامل سازمان متبوع ما هستند و تمامی مسولین تمام قد در کنار هم ایستاده و از خانواده انها حمایت می کنند؟ و در این میان سازمان بهداشت نیز چونان یک برادر دوشادوش متخصصین دامهای وحشی سازمان متبوع ما در صدد ریشه کنی بیماری برخواهد امد و انموقع است که تمامی متخصصین بیماریهای عفونی یک شبه بر سر ما هوار میشوند و ما همه میشویم دامپزشکان بیسواد که دانشکده ها و اساتید خود را زیر سوال ببریم.
و خوشحالم از اینکه اینهمه همکار رقیق القلب دارم که وظیفه دامپزشک را التیام درد و رنج حیوانات دانسته و سوگند خورده اند که ابدا حق ندارند جان یک حیوان زیبا را بخاطر راکتور بودنش بستانند؟ وای بر من قاتل بی رحم تاریخ که در ماه جان سگها و گربه ها زیادی را میستانم که تنها خطایشان کهولت سن /تومور / عدم استطاعت مالی صاحبینشان در تامین هزینه حیوان دیابتی انهاست واز همه بدتر بچه گربه ای که دچار تنگی نفس بدلیل فتق دیافراگمی است و صاحبش توان تامین هزینه جراحی راندارد و تا دوروز دیگر به دست من قاتل به دیار باقی میرود و یا حتی اسب مسنی که تناه بخاطر از دست دادن دندانها یش و اسهال و کاهش وزن او را به خواب ابدی فرستادیم. ایا همکاران سازمان بهداشت دست به چنین جنایتی میزنند که انسانی را بخاطر اسها ل و کاهش وزن به شیوه انسانی راحت کنند؟ ایا ای کاش از وجود این همکاران زودتر اطلاع میافتیم چراکه یقین دارم با رقت قلبشان حاضر خواهند شد تا جان خود و خانواده شان را به مخاطره اندازند و در امر درمان و حفاظت از این حیوان زیبا داوطلبانه به تیمار این حیوان اقدام کنند.جای سوال است که این خارجیهایی که دم از حفاظت محیط زیست میزنند چرا داوطلب نمیشوند تا این زبان بسته را به مراکز فوق مدرن مجهز خود ببرند تا افتخار درمان نخستین ببر مشکوک که به مشمشه رااز ان خود کنند؟
ضمن تشکر از عزیزانی که بجای جواب سوال اینجانب بطور علمی و با استناد به منابع معتبر نصایح اخلاقی خود را با زبانی شیوا و درخور فضای علمی برای این همکار دامپزشک عمومی که بدلیل عدم تسلط به زبان شیوای فارسی سوالش به عنوان اظهار نظر کارشناسانه تلقی شد نظر شما را به جوابیه ای که از یکی از دامپزشکان ACZM که در U.S. Department of Agriculture مشغول بکار هستند به همراه لینکهای ارسالی ایشان جلب می کنم . بامید روزی که یاد بگیرم که اگرکسی نظر مخالف من را دارد دشمن من نیست فقط یک ادم با نظر مخالف است که شاید دنبال حقیقت است.
I can find very little about treating Glanders in big cats in the literature. It has been eradicated in most countries, so I believe if a big cat were to get it, it would most likely be from infected meat that it was fed. I have never seen or heard of a case in a tiger so I cannot speak from experience. I would want to run diagnostics on the cat to positively identify the causative organism as Burkholderia mallei and then put the animal on the appropriate antibiotics based on the culture/sensitivity results. Big cats can be treated with all of the same antibiotics you might use in a domestic cat but at larger doses, of course. Not sure how many zoo vets have experience treating this organism in big cats. See:
http://www.cfsph.iastate.edu/Factsheets/pdfs/glanders.pdf
www.cdc.gov/glanders/treatment.html
و سر اخر اینکه به من قاتل بی رحم غیرمتخصص چه ربطی دارد که از اون سر دنیا غصه ببر رو بخوری و بخواهی براش تعیین تکلیف کنی ؟ شاید چون نمیدونم جواب بچه اون کارگر نظافتچی قفس ببر زیبا که با اخرین امکانات قرنطینه سازمان هرروز همون هوا رو نفس میکشه میسوزه که شاید یک روزی بدلیل تایید بی تحقیق من باصطلاح دامپزشک عمومی که به باباش اطمینان دادم همه چی ارومه و رفت تو قفس و چندسال بعد باباش زمینگیر شد .چی دارم بگم ؟من نه تنها بعنوان دامپزشک عمومی بلکه به عنوان یک ایرانی حق دارم از مسولین راجع به برنامه های درمانی و بهداشتیشان سوال کنم و شما دوست متخصص حیات وحش مسول سلامت خانواده ها هستی و از شما انتظار جواب علمی بر اساس مستندات میرود نه ذکر ادعیه برای خلاصی از شر سوال کنندگان. و تشکر از عزیزانی که بابیان اسم و عنوان خود در انتهای نصایحشان جسارت بیان عقیده و نظرشان را برعهده گرفتند.
- دكتر حسن زاد ، عضو انجمن دامپزشكان كانادا و امريكا


ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
0
0
عضو محترم انجمن دامپزشکان کانادا و آمریکا. شما پایتان رسیده اونور اما هنوز عقاید جامعه بسته شرقی تو ذهنتون مونده. بهتره حالا که رفتید کمی دموکرات باشید و افکارتون را هر چند در ظاهر اما باز تغییر بدید. در غیر اینصورت فرق من اینجا با شمای اونجا در چیست؟؟!
Wildlife.Vet
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
0
دکتر حسن زاد عزیز. متن روح نداره من با لبخند نوشتم و کمی طنز گونه نوشتم. ببخشید اگر ناراحتتون کردم. قصدم این نبود. به هر روی همکار خوبمون که DACZM هستند پاسخ نسبتا قابل قبولی دادند و در همون لینک های گلندرز که ایشون لطف کردند گذاشتند خدمتتون و مقالات موجود در ژورنال ها هم گفته شده اگر حیوانی دچار وضعیت حفاظتی نامناسب هست و حفظ کردنش مهمه، مثل این گونه از ببر که وضعیت EN داره و در معرض تهدید انقراض هست، رژیم های درمانی می تونه توصیه و فالو بشه البته مسئله اینه که ما در تشخیص هم ظاهرا کمی گیر داریم در حال حاضر و فعلا باید عزیزان مسئول باغ وحش حالا شده از کشور دیگه یا همینجا با کمک متخصصین واقعی و نه مدعی، بالاخره به نتیجه برسند که این ببر وضعیتش چیه تا بعد بشه برای بحث درمان اقدامی کرد و نتیجه رو دنبال کرد که احتمالا یک درمان طولانی مدت نیاز باشه. و صد البته همکار خوب متخصص حیات وحشمون که نامه نگاری داشتید هم کاملا درست می فرمایند چون در تکست بوک های اختصاصی ما پروتکل خاصی منم ندیدم برای ببر و ببرها و سایر بیگ کت ها مثل اسب جایگاه نداشته در دامپزشکی تاکنون که پروتکل اختصاصی براش تدوین بشه هنوز. از زمانی که مرحوم پروفسور فاولر آغاز کردند ACZM و سرتیفای کردن دامپزشک حیات وحش رو، کمتر از 50 سال می گذره و این فیلد جوان و به شدت سخت و متنوعه حالا حالا جای کار فراوان داره در دنیا. به هر حال امیدوارم که در فعالیت های ارزنده خودتون همیشه موفق و پویا باشید و لذت ببرید از محیط کاری پیشرفته اونجا؛ مجددا عذر می خوام بابت کامنت خودم و ممنون که پیگیر ایران هستید.
یکدوست
|
-
|
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
0
به دکتر حسن زاد عزیز دوست با کفایت بنده سلام
وقتی در همین فهرست اخبار حکیم مهر می خانی که محیط زیست سازمان دامپزشکی را از استفاده دیکلوفناک منع کرده و دانشگاه اصفهان درخواست رشته دامپزشکی داده و انواع اقسام نطریه اشاعه شده، بدان که در این مملکت گل و بلبل، هنوز آب سربالا می ره و قورباغه هم در حال ابوعطا خواندن است! فلذا همان راه را که رفتی بهترین است
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
0
0
سلام به اساتید ارجمند
بنده تخصص یا دانش ابتدایی درمورداین کیس ندارم،پس اگر الان کامنت میزارم میخوام عرض کنم که دوستان که از اساتید به نام هم هستند تعریفشان از دام چی؟که در کتاب دام بزرگ به دنبال راه حل بودند!!!!!!محمدی از بخش خصوصی
دكتر حسن زاد - عضو انجمن دامپزشكان كانادا و امريكا
|
-
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
0
0
اين هم پاسخي ديگر از يك دكتر DACZM به همراه أصل مقاله case report همكاران ايراني كه اين دامپزشك حيات وحش إرسال كرده اند، صرفا جهت اطلاع . و با تشكر از دوست و همكار گرامي wildlife vet كه مطلب را برايم كاملا روشن ساختند. البته سوالاتي راجع به ازمايشگاههاي ملكولي كرده اند كه من هيچ اطلاعي ندارم .

I have no personal experience treating this disease as this disease is not present in the U.S. so I cannot provide treatment recommendations based on experience for this case.

Has there been any successful experience of treating Glandes in cat species?

I know of no such cases

Glanders-positive reactors must be euthanized due to the the risk posed to the public health.

Yes, public health officials may require this in regions of the world where the disease has been eradicated although treatment has been considered in disease endemic regions according to sources. Iran and several other areas of the Middle East are considered endemic for glanders.

The following article appears related to the current discussion:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3391557/

To validate a treatment as successful in terms of eliminating infection as well as a carrier state, you would likely need to perform a number of tests beyond a regular exam including bloodwork, radiographs as well as PCR testing as well as subsequent follow-up testing to assert animal was free of disease. I would not consider serologic testing sufficient to do this. If treatment is pursued, I would recommend treating in consultation with public health authorities in the region. See also the following link,

http://www.oie.int/fileadmin/Home/eng/Animal_Health_in_the_World/docs/pdf/Disease_cards/GLANDERS.pdf

For my own knowledge - what type of laboratory facilities are available in country that can offer testing? Are molecular diagnostics available?

VMD, DACZM
نظر شما
ادامه