کد خبر: ۲۲۷۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

قرارداد 60 میلیارد ریالی طرح کلان فناوری قزل‌آلای عاری از بیماری خاص SPF به امضا رسید

مراسم امضا قرارداد اجرای طرح کلان فناوری ماهی قزل‌آلا عاری از بیماری خاص SPF امروز در فرمانداری آمل با اعتبار 60 میلیارد ریال و با مسئولیت اجرایی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مراسم امضای قرارداد اجرای طرح کلان فناوری ماهی قزل‌آلا عاری از بیماری خاص SPF امروز در فرمانداری آمل با اعتبار 60 میلیارد ریال و با مسئولیت اجرای مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به امضا رسید.

در ابتدای این مراسم، ربیع فلاح استاندار مازندران، با بیان اینکه استان مازندران در بخش خشکی و مجاورت با دریای خزر به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید ماهی است، گفت: واردات بی‌رویه تخم چشم‌زده این صنعت را با تهدید جدی انتشار انواع بیماری‌ها روبه‌رو کرده است، لذا به‌منظور تولید پایدار آبزی‌پروری، استانداری مازندران با مشارکت و امضا این قرار داد عملاً نشان داد که برای تولید و اشتغال جوانان و حمایت از تولیدکنندگان پیشگام و جدی است.

در ادامه اسکندر زند، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، با اشاره به اهمیت تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی و رویکرد همکاری مشترک با معاونت علمی ریاست جمهوری در اجرای طرح‌های کلان اظهار داشت: تاکنون چهار طرح کلان امضا و اجرایی شده و اجرای طرح SPF قزل‌آلا سهم بسزایی در رونق اقتصادی استان، منطقه و کشور دارد.

وی با بیان اینکه واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلا میلیون‌ها دلار ارز را از کشور خارج می‌سازد و از سوی دیگر انواع بیماری ویروسی وارد کشور می‌کند، افزود: هدف از اجرای این طرح انتقال دستاوردها و مشارکت بخش خصوصی است که این امر جزو اولویت‌های سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی است.

در بخش پایانی مراسم، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از این اقدام ارزشمند مشارکت سه سازمان، آمادگی خود را برای حل معضلات جدی استان از طریق به‌کارگیری علم و فناوری و مشارکت بخش خصوصی با حمایت معاونت علمی اعلام کرد.

وی با اعلام اینکه یکی از صنایع بسیار مهم در زیربخش کشاورزی تولید بذر است، خاطرنشان کرد: این طرح هم با تولید بچه‌ماهی سالم گام مؤثری برای پروژه پرورش ماهی در قفس و آبزی‌پروری برمی‌دارد.

ستاری با عنوان اینکه فاز دوم این طرح تولید بچه‌ماهی توسط بخش خصوصی است و دولت و سازمان‌های دولتی نباید بچه‌ماهی تولید کرده یا بفروشند، ادامه داد: رویکرد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در این راستا است و باید تکنولوژی و دستاوردهای تحقیقاتی را تجاری‌سازی کنیم.

وی ضمن تشکر از سازمان و مؤسسه اعلام کرد که سرمایه این استان جوانان و ظرفیت‌های بالقوه سرزمینی است و با بازگشت به اصل و ریشه خود می‌توانیم تمام معضلات جدی کشور و استان را با تفکر و به‌کارگیری مغز و تجاری‌سازی یافته‌ها حل کنیم.

در پایان مراسم، قرارداد 60 میلیارد ریالی طرح کلان فناوری قزل‌آلای عاری از بیماری به‌صورت چهارجانبه با قدرالسهم مشخص 30 میلیارد ریال معاونت علمی، 15 میلیارد ریال استانداری مازندران و 15 میلیارد ریال مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و پشتیبانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به مدت دو سال به امضا رسید.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر چوبچیان
|
-
|
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
0
0
در اینکه طرح مناسبی میباشد تردیدی نیست اما واقعا جای همکاران متخصص بهداشت و بیماریهای آبزیان و سازمان متبوع جهت انجام امور مرتبط با بخش بیماریها خالی نیست؟ نقش سازمان دامپزشکی و اساتید مرتبط با این رشته کجاست؟
نظر شما
ادامه