کد خبر: ۲۲۷۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

شورای پروتئین کشور تشکیل شود

تولیدکنندگان خوراک دام، طیور، آبزیان، دارو و مکمل‌های دامپزشکی، مرغداران و دامداران خواستار تشکیل شورای پروتئینی کشور وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شدند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در حاشیه سومین جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی در خانوار ایرانی، فقر و کم‌غذایی به‌صورت مزمن وجود دارد و در کودکان کشور سوءتغذیه دیده شده است.

«مجید موافق‌قدیری» افزود: همچنین طبق برآوردهایی که از مقایسه آمار تولید و مصرف از کشور به‌دست می‌آید، مصرف سرانه برخی از مهم‌ترین صنایع غذایی نظیر نان، برنج، قند و شکر، روغن نباتی، گوشت قرمز و مرغ و لبنیات طی سال‌های اخیر با تغییر کاهش در سبد خانوار روبه‌رو شده است.

وی خاطرنشان کرد: مقایسه مصرف محصولات دامی در کشور طی دو برنامه سوم و چهارم نیز می‌تواند ترسیم‌کننده کاهش سبد مصرف غذایی خانوار باشد، به‌طوری که مصرف شیر و جایگزینی حبوبات و غلات به جای پروتئین‌های گوشتی بارزترین تغییرات سبد خرید خانوارها است.

موافق‌قدیری ادامه داد: بین مواد پروتئینی نیز گوشت قرمز و ماهی کم‌رنگ‌تر از گوشت مرغ دیده شده‌اند، این در حالی است که تغییر سبد غذایی خانوار که تحت تأثیر شرایط اقتصادی کشور ایجاد شده، ضریب امنیت غذایی را با تهدید روبه‌رو کرده است.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه در سیاست‌های کلی قانون برنامه توسعه کشور بر تأمین خودکفایی با تکیه بر تولید و منابع داخلی تصریح شده و کاهش تورم در قیمت محصولات غذایی مورد تأکید قرار گرفته است، اما اکنون سهم قابل توجهی از نیاز غذایی کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

این فعال اقتصادی یادآور شد: در زمان حاضر تأمین امنیت غذایی با توجه به مصرف روزانه سه‌هزار کالری برای هر فرد، وابستگی شدیدی به محصولات غذایی خارجی دارد، در حالی که بر اساس سیاست‌های کلی چشم‌انداز، امنیت غذایی باید با تکیه بر تولیدات داخلی تأمین شود؛ این در حالی است که بر اساس پیش‌نویس اولیه بسته پیشنهادی، امنیت غذایی کشور و بهبود شاخص امنیت غذایی جامعه در کالاهای اساسی و سرانه پروتئین حیوانی باید به 34 گرم در روز به‌عنوان اهداف کلی مورد توجه قرار گیرد.

موافق‌قدیری تأکید کرد: لازمه دستیابی به این اهداف، رشد و تولید همگام با افزایش جمعیت است.

وی اظهار داشت: میان میزان تولید با مصرف محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر فاصله زیادی وجود داشته و واردات سال‌های گذشته این ادعا را تأیید می‌کند، ضمن آنکه بررسی‌های تغییرات سرانه واردات محصولات کشاورزی طی سال‌های 68 تا 90 حاکی از آن است که متوسط سرانه واردات این محصولات به‌گونه‌ای بوده است که تراز تجاری محصولات کشاورزی با نوسانات بسیار زیادی در طول 23 سال گذشته همراه بوده است.

موافق‌قدیری همچنین گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران ایجاد دگرگونی‌های بنیادی را در ارگان‌های مملکتی به‌منظور خودکفایی هرچه بیشتر کشور در زمینه‌های مختلف ازجمله امور پروتئینی گیاهی و حیوانی لازم ساخته و بدین‌منظور با توجه به مشکلات پیش رو، همه دست‌اندرکاران تولید محصولات پروتئینی کشور ازجمله تولیدکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان، دارو، مکمل‌های دامپزشکی، مرغداران و دامداران خواستار تشکیل شورایی به نام شورای پروتئین کشور وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هستند که بتواند از طریق تنظیم سیاست‌های لازم با حضور سازمان‌ها و مراجع تصمیم‌گیر دولتی و بخش خصوصی مرتبط این امر را سامان داده و از اتلاف منابع جلوگیری کند.

وی در پایان افزود: با ارائه سیاست‌گذاری پیرامون چگونگی تولید و توزیع در مناطق مختلف کشور در کل زنجیره تأمین پروتئین کشور و همچنین استقرار یک نظام و خط‌مشی، تولید پروتئین سالم را امکان‌پذیر ساخته و ایران را در حرکت به سوی خودکفایی پایدار و حضور در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای هدایت می‌کند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
0
0
هدف این شورا چیه؟ فرار از نظارت بهداشتی!!!!!!!!!
نظر شما
ادامه