کد خبر: ۲۲۷۹
تعداد نظرات: ۲۱ نظر

حکیم مهردکتر سید جواد طباطبایی گزارشی از سفر خود به برزیل در پاییز سال 88 برای نظارت بهداشتی بر ذبح در دو بخش ارائه کرده که به نقل از وبلاگ حسن آباد جرقویه بازخوانی می گردد :

 

سفر به برزیل - دکتر سید جواد طباطبایی / بخش اول

 

با نام و یاد خدا و صلوات برمحمد و آل محمد(ص) و سلام به ارواح مطهر امام راحل(ره) و شهدای گرانقدر و درود به محضر مقام معظم رهبری
چندی پیش از طرف مدیر محترم وبلاگ شهرم {حسن آباد} جناب آقای سید حسن فاطمی مورد لطف قرار گرفته و ایمیلی دریافت نمودم که خواسته بودند از سفرم به برزیل مطالبی جهت درج در وبلاگ ارسال نمایم. لذا مطالبی را در چند قسمت ارسال می نمایم امیدوارم مورد توجه و استفاده دوستان قرار گیرد.
هر ساله جهت تامین بخشی از نیاز کشور شاهد واردات گوشت هستیم. روشن است که باید ضوابط شرعی و بهداشتی رعایت گردد و طبق قانون، نظارت بر اجرای آن به عهده سازمان دامپزشکی کشور است.
کشور پهناور برزیل با  مساحتی حدود پنج برابر ایران، پنجمین کشور بزرگ دنیا بوده که با دارا بودن آب و هوایی معتدل استوایی و جنگلها و مراتع سرسبز گسترده یکی از کشورهای بزرگ صادر کننده گوشت است. در حال حاضر جمعیت دامی آن عاری از بیماریهای خاص می باشد. از این رو قسمت عمده واردات گوشت ایران از این کشور صورت می پذیرد.
سازمان دامپزشکی کشور علاوه بر بررسیهای کارشناسی اولیه از وضعیت بهداشتی دام کشور صادرکننده، ضمن انعقاد تفاهم نامه با سرویسهای دامپزشکی دولتی آن کشور، ناظرانی را برای رعایت بهداشت و ذبح شرعی تعیین می کند. بدین منظور یک روحانی و یک دامپزشک برای نظارت به آن کشور اعزام می شوند.
براساس بررسی هایم ایران از معدود کشورها و شاید تنها کشوری است که با این جدیت، ضوابط دقیق شرعی و بهداشتی را با حضور ناظران در کشتارگاه رعایت می کند. متأسفانه شاهدم که کشور های دیگر ـ اعم از اسلامی و غیر اسلامی ـ بدون حضور ناظر در حال واردات گوشت هستند.
اینجاست که باید قدردان نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که به این مهم اهمیت داده تا هم حلیت و طهارت گوشتهای وارداتی و هم ضوابط دقیق فنی بهداشتی دامپزشکی تامین و تایید گردد.
واین بود که بعنوان ناظر بهداشتی جهت نظارت بر استحصال و ارسال محموله های یکی از شرکتهای واردکننده، در معیت رفیق شفق جناب حجت الاسلام شیخ علی نوری فر ـ مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی استان کردستان ـ به برزیل اعزام شدم و این توفیق همراهی باعث افتخار و مسرتم گردید.
یادآوری: سازمان دامپزشکی کشور از جمله مجموعه هایی است که امور محوله قانونی خود را بدون سر و صدا درجهت حفظ بهداشت عمومی جامعه با کنترل و نظارت بهداشتی فرآورده های خام دامی اعم از گوشت قرمز و سفید، شیر ، عسل و غیره را با نهایت دقت و حساسیت به انجام رسانده و همچنین در راستای حفظ سرمایه دامی کشور با برنامه ریزی و اجرای عملیات صحرایی دشوار اقدام می نماید اما متاسفانه اطلاع رسانی مناسبی از این اقدامات به شهروندان عزیز کشور صورت نمی گیرد و لذا شناخت و اطلاعات بسیاری از مردم در این زمینه محدود بوده و این کمبود اطلاعات بعضا نگرانی های بی جا را فراهم می آورد.

سفر به برزیل - دکتر سید جواد طباطبایی / بخش دوم

 

سفرم به برزیل که یک ماموریت اداری بود ابتدا سه ماهه مقرر ولی بعد یک ماه تمدید گردید این سفر از فرودگاه امام خمینی(ره) با پرواز ساعت 4 صبح ششم آبانماه 1388 با شرکت هواپیمایی الامارات ابتدا به مقصد دبی آغاز شد که حدود 2 ساعت بطول انجامید. با کمال تاسف اکثر مسافرین در حین ورود به هواپیما با رویت مهمانداران با آن ریخت و قیافه، سیمایشان دگرگون شد. خداوند انشاء الله به ما ایمان و اعتقاد عمیق همراه با آگاهی عطا کند. نماز صبح را داخل هواپیما اقامه نمودم و چند دقیقه بعد از طلوع آفتاب هواپیما در فرودگاه دبی به زمین نشست. بلیطم ترانزیت بود لذا حدود 3 ساعت در سالن مربوطه در آن فرودگاه منتظر شدم .متأسفانه تنها تفاوت آن فرودگاه با فرودگاههای کشورهای غیر اسلامی در داشتن نمازخانه بود و بس. ساعت ده و نیم صبح به وقت دبی (9:30به وقت تهران) پرواز چهارده و نیم ساعته مستمر به مقصد سائوپائولو برزیل شروع، که حدود نیمی از این مدت را هواپیما بر فراز اقیانوس اطلس در حال پرواز بود و از آنجایی که از نیمکره شمالی به نیمکره جنوبی در حال حرکت بود لذا در طول این مدت فقط نماز ظهر و عصر را در هواپیما خواندم. جهت قبله را وقتی هواپیما برفراز شهر خرطوم در حرکت بود با قبله نما تعیین نموده برای اطمینان از مهماندار خواستم با کابین خلبان تماس بگیرد و جهت قبله (کعبه) را سؤال کند که خلبان هم همین جهت را اعلام نمود، ملحفه ای از مهماندار گرفتم و انتهای سالن هواپیما نماز را اقامه کردم.
هواپیما پس از طی مسیر هوایی 12228 کیلومتری، حدود نیم ساعت بعد از غروب آفتاب (19 به وقت محلی) در فرودگاه بین المللی شهر سائوپائولو برزیل فرود آمد .فردا عصر از فرودگاه پروازهای داخلی این شهر با یک ساعت و نیم پرواز راهی گویانیا مرکز ایالت گویاس شده از آنجا با خودرو مسیر 500کیلومتری را در حدود 6  ساعت طی نموده و به شهر باهادوگارسا از ایالت ماتوگروسو رسیدم.

 


مراحل استحصال گوشت گوساله بدون استخوان
پس از بازدید اولیه و تأیید کشتارگاه توسط دامپزشک ناظر بهداشتی و اعلام به سازمان دامپزشکی کشور و صدور اجازه کشتار دام از طرف آن سازمان، استحصال گوشت در مراحل ذیل انجام می شود.
برای هر روز کشتار دام پس از بررسی، گواهی های حمل دام صادره از سوی دامپزشکی دولتی برزیل و نظارت قبل از کشتار بر دامها توسط دامپزشک ناظر بهداشتی و نظارت روحانی ناظر ذبح شرعی از سالن و ابزار کار، درصورت تأیید توسط هر دو ناظر، اجازه کشتار دام صادر و لذا دامها توسط ذابح مسلمان و با رعایت کامل ضوابط شرع مقدس اسلام ذبح شده و پس از طی مراحلی، بازرسی لاشه ها توسط بازرسین بهداشتی کشور مبدأ و نظارت ناظر بهداشتی ایران انجام و لاشه های دام مورد تأیید ممهور گردیده و سپس به مدت 24 تا 72 ساعت (معمولا 48 ساعت) در اطاق های سرد با دمای صفر تا 4 درجه سانتی گراد نگهداری شده بطوریکه در موقع خروج دمای عمق لاشه ها بین صفر تا 7 درجه و اسیدیته آن کمتر از 6 بوده که این موارد توسط ناظر بهداشتی کنترل می گردد. در مرحله بعد لاشه ها به سالن استخوان گیری منتقل و پس از جداسازی گوشت از استخوان، بسته بندی گوشت ها در سایز مناسب همراه با لیبل (برچسب گذاری) انجام و این بسته ها داخل کارتن چیده شده و با نوارهای پلاستیکی یا نوار چسب کارتنها بسته می شود.

 


کارتن های گوشت بلافاصله به تونل انجماد با دمای  35تا 45 درجه منتقل و بین 24 تا 48 ساعت بعد از تونل خارج و به سردخانه نگهداری روانه شده و در آنجا تا زمان بارگیری در دمای18 درجه و یا پایین تر می ماند. بارگیری به داخل کانتینرهای دارای سردخانه مناسب مرحله نهایی بوده که با حضور هر دو ناظر و کنترل مسائل مربوطه انجام و سپس مجوز حمل برای هر کانتینر صادر که می بایست به تأیید و مهر و امضاء دامپزشکی دولتی برزیل و دامپزشک ناظر بهداشتی ایران برسد و بلافاصله باید توسط ناظر بهداشتی مجوز حمل آنلاین در سایت سیستم یکپارچه قرنطینه سازمان دامپزشکی کشور صادر گردد. همچنین برای کانتینرها گواهی ذبح شرعی نیز صادر و به تأیید روحانی ناظر ذبح شرعی می رسد.

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهناز
|
-
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۳
2
0
عجب کار شما سخت بوده اقای دکتر؟
م.م
|
-
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۴
3
0
این قسمت از خاطرات ایشان خیلی جالب است و همین مورد باعث ایجاد .... در دفتر ..... سازمان شده است همه دنیا اشتباه می کنند و بر اساس قوانین کدکس فائو عمل می کنند ولی ما به دامپزشکان بخش دولتی خودمان را بهتر از تشکیلات جهانی می دانیم اخه این ها از اسمان افتاده اند و بیچاره ملت باید گوشت را گران تر بخرد تا اقایان بروند بگردند و ........ هم بازار پر رونقی در اعزام ها داشته باشد سازمان دامپزشکی کشور علاوه بر بررسیهای کارشناسی اولیه از وضعیت بهداشتی دام کشور صادرکننده، ضمن انعقاد تفاهم نامه با سرویسهای دامپزشکی دولتی آن کشور، ناظرانی را برای رعایت بهداشت و ذبح شرعی تعیین می کند. بدین منظور یک روحانی و یک دامپزشک برای نظارت به آن کشور اعزام می شوند.
براساس بررسی هایم ایران از معدود کشورها و شاید تنها کشوری است که با این جدیت، ضوابط دقیق شرعی و بهداشتی را با حضور ناظران در کشتارگاه رعایت می کند. متأسفانه شاهدم که کشور های دیگر ـ اعم از اسلامی و غیر اسلامی ـ بدون حضور ناظر در حال واردات گوشت هستند. کجایی دولت عدالت محور ؟؟؟
ع
|
-
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۶
1
1
آقای دکتر انشاالله مواظب بودین دست نا محرم (خانم کارگر!) به گوشتها نخوره!
از همکاران
|
-
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۸
0
1

معلوم نشد که بالاخره جناب م.م حرف حسابشان چیست؟

کدام گوشت گران تر؟!!!.

گوشت لخم و بدون استخوان برزیلی که واقعا به لحاظ کیفیت قابل تأمل است با قیمت کیلویی هفت هزار تومان، گران است؟

حقیقتا اگر واردات این گوشت نبود قیمت گوشت گرم زنده گوساله داخلی به تأیید دست اندرکاران به کیلویی 20 هزار تومان هم می رسید.

از طرف دیگر آیا دقت و نظارت مستقیم بر اینکه کیفیت گوشت وارداتی مشکلی نداشته باشد اشکالی دارد؟
خود این قضیه باعث اعتبار بخشی به بعد نظارت بهداشتی سازمان است.

باران
|
-
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۹
0
1
مگه قراره در کشتارگاه کار دیگری هم انجام بشه!!روال کار در همه جا همینه.

این هم یه جور کاسبیه؟؟؟
فاطمی
|
-
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۲
0
0
بابت درج و نشر این مطلب از وبلاگ حسن آباد جرقویه سپاسگزارم و از اینکه این نقل با ذکر مأخذ است تشکر ویژه دارم. فاطمی ـ مدیر وبلاگ حسن آباد جرقویه http://hassanabad.parsiblog.com/
مهناز
|
-
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۲۳
2
0
از حسن اباد تا ریودوزانیرو؟؟
با پول بخش خصوصی عجب لذتی دارد
فرزاد
|
-
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۱
0
0
شماروباپارتی اعزام کردند یاهرکه بخوادبره میتونه ؟
ترنگ
|
-
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۸
1
0
آیا عدم نظارت بر بهداشت و کیفیت گوشت وارداتی یا سستی نظارت بر آن سود بیشتری عاید بخش خصوصی می کند و اگر سود بیشتری دارد این سود از چه طریقی حاصل خواهد شد آیا این سود از کیسه مردم مستضعف ایران و با مصرف گوشت بی کیفیت عاید نخواهد شد؟
اگر چنین نیست چرا بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی ، بر سلامتی مردم و سرمایه جیب آن دل می سوزاند؟ آیا فکر نمی کنید گربه برای رضای خدا موش نمی گیرد؟
حسن
|
-
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۸
0
0
من نیز با ترنگ موافقم
گربه برای رضای خدا موش می گیرد
دکتر مرتضوی
|
-
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۴/۰۸
1
0
در ایران یک قانون اساسی داریم و در ان اصلی است به شماره 44 که می گوید کلیه وظایف قابل واگذاری باید به بخش خصوصی داده شود و ان را وظایف تصدی گری نام نهاده اند.قانون هم باید اجرا شود.
یک کارشناس
|
-
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۱
1
0
بنده از آقای دکتر لطفی زاده می پرسم که این گزارش را چرا در سایت خود آورده است. چه ارزش خبری، علمی و اجتماعی دارد؟ ایشان فقط میخواسته به مسئولین خود بگوید که تمام نکات شرعی را مو به مو اجرا کرده است و وفاداری خود را نسبت به...... شدیدا اعلام نماید تا دوباره به سرزمینهای کفرستان اعزام شود. آقای دکتر لطفا شأن سایت خود را حفظ نمایید
ناصر
|
-
|
۰۴:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۲
0
3
بهتر است در موردی که تجربه نداریم و اطلاعات کافی در مورد آن نداریم بی مورد اظهار نظر نکنیم
ناظر بهداشتی خبره ( خبره) برای نظارت کاملاً ضروری است و این را فقط اونهایی می توانند درک کنند که لمس کرده اند.
بی خودی ارزش و اعتبار جامعه دامپزشکی را با این سوالات مسخره زیر سئوال نبرید.
مسافر ريو
|
-
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۶
1
0
آقاي دكتر كل دستور العمل نظارت رو خلاصه كردند و بيان كردند.
خدا وكيلي همكاراي محترم جاتون خالي هم فال هم تماشا.....
حالا كه فرصتي پيدا شده كه بگيم ما هستيم... دولتي ها رو از خودتون مي رونين؟

بجاش بيايين راهكار يدين تا همه اونايي كه در زمينه بهداشت گوشت تجربه دارن حتي در بخش خصوصي براي نظارت اعزام بشوند... چرا كه با اين حجم واردات دكتر دامپزشك دولتي كم مي اد....(طبق قوانين داخلي سازمان بين دو سفر ماموريتي بايد 10 سال فاصله باشه....) از ما گفتن دنبال راهكار اعزام براي بخش خصوصي باشين ..كاري نكينين قبل از اينكه ما فاصله بين دو اعزام رو كم كنيم!!!!
dampezeshk
|
-
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۹
0
0
جناب آقای دکتر چرا به اصول GMP , OHS احترام نگذاشتید
با وجود داشتن ریش Beard Cover ندارید و از Ear plug یا ear protection استفاده نکردید !!!
جای بسی تاسف است
یک خواننده
|
-
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۷
0
1
آقای سید شما که اینقدر کار روحانی انجام داده اید حتما جناب روحانی نیز دکتری میکرده!
عبدالله
|
-
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۵
0
1
این ها چیه اینا میگن؟ اگه مطمئن نباشیم حلاله مثل گوشت خوکه.
alireza
|
-
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۶
0
0
hala age toozihe kamel az maraseme namaz khondanetoon ham nemidadid gozareshetoon galat nemishoood.....omidvaram roozi biad ke .............. payda nashan
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
0
1
دست شما درد نکنه واقعا کار مهمیه و ذبح شرعی کار مهمیه و نظر بعضیها واقعا شرم آوره. در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم
سرزنشها گر کند خار بیابان غم مخور
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
0
0
بعضی ها مثل مهناز چقدر حسودن.واه واه
اشک یخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
2
سلام و درود
واقعا دستتون درد نکنه
یه عده از آقایون توی همین خاک و کشور دارن خون مردم رو میمکند و هر ماه هم سفرهای خارجه ی اونچنانه میرن و پول های گزاف به جیب مبارک میزنن و اصلا کارایی هم ندارن یکی هم یادش نمیاد که بهشون متلک بگه ولی این بنده های خدا بعد از کلی بدبختی و دود چراغ خوردن برای سلامت روح و جسم ما سه چهار ماه رو دور از زن و بچه میرن توی غربت و کار هفت هشت ساعته میکنن و چندر غاز هم بهشون میدن(نسبت به خیییلی ها که توی کشورچند ده میلیونی حقوق میگیرن) اونوقت بعضی ها با کمال جسارت و نامهربانی کارشون رو کم ارزش جلوه میدن میخوان عقده های خودشون رو روی این بندگان خدا خالی کنن!

اما من به عنوان یک شهروند ایرانی به این عزیزان میگم اشکال نداره خداقوت
کار برای خدا حرف زیاد توش هست دمتون گرم
نظر شما
ادامه