کد خبر: ۲۲۷۹۸

درحالی‌که هر روز بر تعداد دامداری هایی که به علت مشکلات مالی و بادکردن شیر روی دستشان تعطیل شده اند، ‌اضافه می شود. آمار رسمی گمرک از افزایش ۱۰۰ درصدی واردات شیر خشک حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از برنامه پیک بامدادی رادیو ایران، دربازار شیر تو شیر، انگار در و تخته باهم حسابی جورشده اند، از یک طرف کارخانه های لبنی شیر به قیمت مصوب از دامداران نمی خرند، ازطرف دیگر هم برخی کارخانه ها در تعیین قیمت ساز خودشان را می زنند وکاری به خط و نشون سازمان حمایت ندارند.

بنابر این گزارش دولت هم که آب پاکی را بر دست دامداران ریخته و خبری از یارانه نیست، همین امر سبب شده که دخل و خرج دامداران با هم نخواند و خیلی از آنها تعطیل شده اند و برخی ها نیز به سختی نفس می کشند و اما جالب تر اینکه درست زمانی که شیر رو دست دامداران مانده و کارخانه ها برای خرید آن ناز می کنند واردات شیر خشک افزایش چشمگیری داشته، وارداتی که داغ دل تولید کننده های شیر را تازه و تازه ترمی کند.

از بلاتکلیفی دامداران تا بردن گاو شیرده به کشتارگاه

براساس این گزارش دامداری می گوید: ما شیر زیادی داریم درصورتیکه شیر خشک را دولت وارد می کنند.

-دامداران بلاتکلیف مانده اند و می خواهند تمام دامهای خود را بفروشند. شیر خشک را وارد می کنند و این واردات باعث شده که قیمت شیر ثابت بماند و دامداران واقعا متضرر هستند.

- دامداری رو به نابودی است چرا دولت فکری به حال این قشر نمی کند دیگر توانی برای ما باقی نمانده است، مجبور هستیم گاو شیرده خود را به کشتارگاه ببریم تا خرج گاو دیگرمان را برای تولید شیربدهد ، و باور کنید تا آخر امسال اگر این وضع ادامه پیدا کند ما مجبور هستیم شیر و ماست و پنیر را از کشورهای دیگر وارد کنیم.

این گزارش حاکی است طی یک دهه اخیر واردات شیر خشک و فرآورده های لبنی هفت برابر شده،آمار گمرک نشان می دهد تنها در خرداد امسال واردات شیر خشک نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 درصد افزایش پیدا کرده و این بارهم آفت واردات به جان تولید ملی افتاده،تولیدی که اگه به داد آن نرسیم شاید در کوتاه مدت به سه دهه قبل برگردیم، زمانی که برای یه بطری شیر شیشه ای ساعت ها پشت در مغازه ها صف می ایستادیم.

علل واردات شیرخشک

آقای سلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران: بحث واردات شیر خشک چند علت دارد و علت اول آن این است که متاسفانه دولت تعرفه لازم برای واردات شیر خشک تعیین نکرده و تاچند وقت پیش این تعرفه صفر بوده و باتلاشهایی که شده به 40 درصد افزایش پیدا کرده و قیمت جانشین شیر خشک کاهش یافته و کمتر از 50 درصد نسبت به شش سال گذشته شده باز هم این تعرفه قابل رقابت نیست.

علت دوم در این است که متاسفانه همیشه در کنار وارداتی که به آن مجوز داده می شود قاچاق هم به حد وفور وجود دارد و هر دوی این عوامل باعث می شود که به صنعت دامپروری ما لطمه وارد شود.

این گزارش می افزاید دام واردات شیرخشک برای دامداران،موضوعی که دبیر انجمن صنایع لبنی اصلا زیر بار آن نمی رود و آدم از واکنش آقای باکری به آمار رسمی واردات شیر خشک خشکش می زند: سر در نمی آورم کالایی که ممنوع الورود است و تعرفه گمرکی 90 در صد دارد به درد چه کسی می خورد؟ شیر خشک در ایران هم 7000 تومان شده و چه کسی اقدام به واردات می کند؟برای صنایع لبنی شیر خشک وارد نمی شود و این یک اطلاعات کاملا خطا و غلطی است.

بازار کشش افزایش قیمت محصولات را ندارد

اما واکنش مدیرعامل اتحادیه فرآورده های لبنی به افزایش آمار واردات شیر خشک منطقی تراست، اقای اسماعیلی می گوید: چون بازار کشش افزایش قیمت محصولات را ندارد تولید کننده ها برای ارزان تر شدن محصولشان به واردات شیر خشک روی آوردند و کالاهایی که وارد کردند اکثرا شیر خشک بوده چرا که می دانند آن طرف به صرفه تر است و برای اینکه بقای خودشان را پایه دار ترکنند و ما هم مخالف گران شدن محصولات هستیم .به همین دلیل است که ما هر چه قدر محصولات داخلی مان گرانتر شود مصرف کنندگان ما راغب تر می شوند برخی محصولات برای فروش در کشور وارد شود.

واردات شیر خشک اگرچه ممکن است به مزاج جیب تولید کننده های لبنیات و محصولات غذایی مانند بیسکوئیت خوش بیاید، اما این ارزانی ممکن است برای سلامتی مصرف کننده ها گاه مخاطراتی را به همراه داشته باشد،چون برخی اوقات در شیر خشک برندهای معروف جهانی هم آلودگی دیده می شود وای به حال شیرخشک های کم نام و نشان یا محصولاتی که به صورت قاچاق از کشور سر در می آورند:

-در شیر خشک تولید شده در شرکت میجی ژاپن عنصر سیزیم(cesium) یافت شد.

قیمت علوفه و نهاده های دامی پرچرب شده و قیمت خرید کارخانه های لبنی کم چرب، این وسط واردات شیر خشک صنعتی هم شده قوز بالای قوز،تنظیم الاکلنک تقاضا آن هم با رویکرد حمایت از تولید داخلی یکی از بدیهی ترین سیاست های اقتصاد مقاومتی است، سیاست هایی که همه انتظار دارند از بخش نامه و دستور العمل به گود اجرا هم برسد.

 

 

برچسب ها: شیر خشک، واردات،
نظر شما
ادامه