کد خبر: ۲۲۸۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

یک فعال حقوق حیوانات ضمن ابراز تاسف از سوء مدیریت و ناکارآمدی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با ببر سیبری می‌گوید: شکی نداریم سازمان حفاظت محیط زیست همین روزها خبر از بروز علائم بیماری مشمشه در ببر سیبری خواهد داد.

«شادی مدرس» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه تا سال گذشته سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت کشور تنها گزینه معدوم سازی را برای ببر سیبری که 5 سال از عمر خود را به دلیل احتمال ابتلا به مشمشه در اتاقکی غیراستاندارد موسوم به قرنطینه گذرانده پیشنهاد می‌دادند، می‌گوید: آبان ماه سال گذشته طی نامه ای سرگشاده از وزیر بهداشت درخواست کردیم ابتدا از ببر سیبری آزمایش مشمشه گرفته شود و حیوان تنها در صورت مثبت بودن نتیجه و ابتلا به مشمشه معدوم شود.

به گفته وی این درخواست پس از پیگیری‌های مکرر و فشار رسانه‌ای سرانجام منجر به پیشنهاد گزینه ای دیگر از سوی مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی شد، "سرانجام در اردیبهشت ماه سال جاری، مسئولان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت طی جلسه ای در سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد دادند ببر سیبری به مکانی دور از مناطق مسکونی منتقل شده و سپس مورد آزمایش مشمشه قرار گیرد تا در صورت منفی بودن نتیجه، سازمان حفاظت محیط زیست به صلاحدید خود برای ببر برنامه ریزی کند و درصورت مثبت بودن نتیجه حیوان تا آخر عمر در آن قرنطینه به زندگی ادامه دهد."

به گزارش فارس، در اردیبهشت ماه سال جاری، سازمان حفاظت محیط زیست بدون در نظر گرفتن تنها شرط سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت که همان فاصله داشتن از مناطق مسکونی بود، باغ وحش قزوین واقع در باراجین را به عنوان اولین گزینه پیشنهادی برای نگهداری و خونگیری از ببر سیبری معرفی کرد. گزینه ای که فورا توسط مسئولان سازمان دامپزشکی رد شد.

مدرس با تاکید بر اینکه انگیزه سازمان حفاظت محیط زیست از این پیشنهاد، شانه خالی کردن از بار مخارج نگهداری و تغذیه این حیوان و محول کردن آن به باغ وحش است، می‌گوید: مدتی بعد دکتر جهان پیما، مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی اعلام کرد، طی صورتجلسه امضا شده با مسئولان اداره محیط زیست استان قزوین، منطقه حفاظت شده باشگل در این استان برای نگهداری از ببر سیبری به عنوان گزینه پیشنهادی مورد تأیید سازمان دامپزشکی انتخاب شده. خبری که ساعاتی بعد، علی‌رغم وجود صورت‌جلسه امضا شده، توسط مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب شد!

وی ادامه می‌دهد: پس از گذشت یک ماه دیگر سرانجام جایگاهی صد متری که سه سال پیش برای احیای نسل ببر مازندران در منطقه حفاظت شده سمسکنده که احداث شده بود به عنوان گزینه پیشنهادی بعدی به سازمان دامپزشکی معرفی شد که مورد تایید قرار گرفت اما متاسفانه شیرینی این خبر دوامی نداشت و بهانه جویی های سازمان حفاظت محیط زیست طی گفتگوهای مکرر مسئولان با ابراز ناتوانی از پرداخت مخارج نگهداری از این میهمان بخت برگشته آغاز شد. ابتدا گفتند مخارج تغذیه و نگهداری ببر سیبری در سمسکنده ماهانه حدود 9 میلیون تومان خواهد شد و تا زمان تامین اعتبار، انتقال ببر سیبری را به تعویق می اندازیم.

پس از چند روز مدیرکل دفتر حیات وحش و همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کردند برای انتقال حیوان به سمسکنده مخالفت ها و ملاحظاتی وجود دارد که نمی‌توان عنوان کرد. امروز هم زمزمه می‌کنند که ببر سیبری ممکن است آلوده به مشمشه باشد.

این در حالی‌است که امیر رستمی استادیار و رئیس سابق دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تاکید می‌کند: با توجه به موارد معدود گزارش مشمشه در گربه سانان وحشی و اینکه این حیوان طی 5 سال گذشته هیچ علائم بالینی از مشمشه بروز نداده احتمال ابتلای این ببر به مشمشه بسیار بعید است.

اما ملاحظاتی که مسئولان سازمان از جمله معصومه ابتکار آن را دلیل اصلی به تعویق افتادن انتقال ببر سیبری به جایگاه سمسکنده عنوان می‌کنند، قفلی است بر در سیاهچال ببر سیبری که شاید کلیدش را بتوان نزد ناصر مهردادی، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان مازندران جستجو کرد.

مهردادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن اظهار بی اطلاعی از تصمیم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای انتقال ببر سیبری به جایگاه ببر در منطقه حفاظت شده سمسکنده می‌پرسد، چرا از میان همه استانها مازندران باید برای نگهداری از ببر سیبری انتخاب شود؟

این در حالی‌است که، مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته اعلام کرده بود: جایگاه مخصوص ببر در منطقه حفاظت شده سمسکنده که سه سال پیش برای احیای نسل ببر احداث شده بود و تقریبا برای پذیرایی از ببر سیبری آماده است، در حال حاضر تنها گزینه ای است که می‌توان برای نگهداری از این ببر در نظر گرفت چرا که ساخت یک جایگاه جدید برای این ببر بالغ بر 60 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.

از سوی دیگر با وجود اشخاص حقیقی که بارها برای تامین مخارج نگهداری از این ببر اعلام آمادگی کرده اند، ناتوانی سازمان از تامین مخارج این حیوان دور از ذهن می‌نماید.

ایرج جهانگیر مدیرعامل مجموعه تفریحی ارم که 5 سال است هزینه نگهداری از این ببر را در قرنطینه ارم عهده دار شده به خبرنگار فارس می‌گوید: بارها اعلام کرده ام که حاضرم مخارج خونگیری و ارسال نمونه خون به خارج از کشور جهت آزمایش مشمشه را متقبل شوم تا در صورت منفی بودن این نتیجه طبق نظر سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، حیوان به باغ وحش ارم منتقل شده و در جایگاه استاندار گربه سانان به زندگی ادامه دهد.

ابراهیم طریقت پیما مدیر یک سیرک هم به خبرنگار فارس می‌گوید: حاضرم هزینه تعذیه این ببر را تا آخر عمر هر چه که باشد ماهانه پرداخت کنم چون سالهاست با ببرها زندگی کرده ام و می‌دانم زندگی بدون آفتاب و آب‌تنی و به دور از هر موجود زنده ای برای یک ببر تا چه حد کشنده است.

سازمان محیط زیست تا همین چند ماه پیش به امید واگذاری و یا فروش ببر سیبری به یکی از باغ وحش ها با استناد به تشخیص کارشناسان و دامپزشکانی چون رستمی، رئیس وقت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، تاکید داشت ببر سیبری سالم است و با توجه به ارزش بالای ژنتیکی باید هرچه زودتر از قرنطینه نجات پیدا کند امروز مکررا اعلام می‌کنند که ببر سیبری جزء اولویت‌های سازمان نیست! به طوریکه معصومه ابتکار هفته گذشته در این باره گفت: "هم‌اکنون دومین منطقه برای حفاظت از این ببر معرفی شده است ولی ملاحظاتی وجود دارد که انتقال و جابه‌جایی آن را به تاخیر می‌اندازد؛ به هر حال حفاظت از این ببر جزء برنامه اصلی ما نیست."

امروز برای دوستداران این ببر زیبا روشن است که نگهداری از این حیوان در مناطق حفاظت شده، نه تنها منفعتی نصیب سازمان محیط زیست نمی‌کند بلکه به نظر می‌رسد پرداخت مخارج نگهداری از آن که تا به امروز به عهده باغ وحش ارم بوده نیز به این سازمان عریض و طویل، به شدت گران آمده است.

 

خبر مرتبط:

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست مازندران: نگهداری ببر سیبری کار بیهوده‌ای است!

نایب رئیس جامعه دامپزشکان ایران: ببر سیبری باید معدوم شود/ وقتی سازمان بهداشت جهانی حکم می‌دهد، حق نداریم معطل کنیم

تخصیص سالانه 100 میلیون تومان برای نگهداری از ببر سیبری

تایید مکان قرنطینه ببر سیبری/ هزینه تغذیه این گربه‌سان ماهانه چهار میلیون تومان

دکتر جهان‌پیما از تایید «سمسکنده ساری» به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری توسط سازمان دامپزشکی خبر داد

کارشناسان سازمان دامپزشکی به زودی از محل جدید قرنطینه ببر سیبری بازدید می‌کنند

سازمان محیط زیست «باشگل قزوین» را به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری تایید نمی‌کند

سازمان دامپزشکی «باشگل قزوین» را به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری تایید کرد

مکان جدید قرنطینه ببر سیبری هفته آینده آماده بازدید است

بازدید مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی از دهکده حیات طبیعت قزوین

استان قزوین به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری معرفی شد

توضیحات «دکتر داریوش جهان‌پیما» درخصوص درمان ببر سیبری مبتلا به مشمشه

برای نخستین بار در جهان: اقدام برای درمان ببر سیبری مبتلا به مشمشه

انتقاد دکتر جهان‌پیما از سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل به فراموشی سپردن ببر سیبری

اصرار وزارت بهداشت برای معدوم‌سازی ببر سیبری

اعلام دو راه حل نهایی سازمان دامپزشکی برای رهایی ببر سیبری از قرنطینه: معدوم‌سازی و انتقال به منطقه‌ای بدون بازدید عمومی

انتقاد مدیرکل دفتر تنوع‌زیستی و حیات‌وحش سازمان محیط زیست از عملکرد سازمان دامپزشکی درخصوص ببر سیبری

ببر بنگال با حکم قضائی از قرنطینه خارج شد/ وضعیت نامعلوم ببر سیبری

رئیس سازمان دامپزشکی: تصمیم‌گیری درباره ببر سیبری باغ‌وحش ارم در هفته آینده

مخالفت وزارت بهداشت با خونگیری مجدد از ببر سیبری باغ وحش ارم

درخواست از سازمان دامپزشکی برای تکرار آزمایش خون ببر سیبری باغ وحش ارم

سازمان دامپزشکی موافق معدوم‌سازی ببر سیبری قرنطینه‌شده در ایران است

ببر بنگال با سلامت کامل وارد کشور شد/ ببر سیبریایی در برزخ مرگ و زندگی

برچسب ها: ببر سیبری،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
0
0
این سازمان اسمش شکار وصید بوده ....شما دیگه باید بدونی خانه از پایبست ویران است ....کلش را باید منحل کرد ....نیرو باید جان برکف باشه ....کوماندوهای بازنشسته و جانباز سپاه و ارتش که حداقل 3 سال سابقه جبهه دارن را باید استخدام کرد ....فقط خون
نظر شما
ادامه