کد خبر: ۲۲۸۲۴

بازدید سرزده فرماندار از چند پروژه اجرایی در سطح شهر و کشتارگاه دام کرمان

فرماندار کرمان در جلسه با مسئولین کشتارگاه، نماینده شورای اسلامی شهر ، شبکه دامپزشکی شهرستان و نماینده شهرداری کرمان وضعیت فعلی کشتارگاه را به نسبت بازدید گذشته مطلوبتر ارزیابی کرد، اما خاطر نشان کرد هنوز تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله داریم .

توحیدی با اشاره به خدمات خاص و ویژه کشتارگاه ، افراد غیرمسئول و شرایط ایمنی و بهداشتی را از عمده ترین مشکلات کشتارگاه دانست و گفت: ما در قبال تک تک افرادی که در این مکان کار می کنند مسئولیم. وجود یک دست لباس کامل شامل کلاه، ماسک، روپوش و چکمه از ضروریات کشتارگاه می باشد که با کمترین هزینه می توان آنها را فراهم کرد و در اختیار هر فردی که قصد ورود به کشتارگاه را دارد قرار داد و این کار بایستی به جد مدیریت شود .

وی تأکید کرد: با این کار هم ایمنی افراد تأمین میشود و هم از بسیاری مشکلات احتمالی بهداشتی جلوگیری به عمل می آید .

فرماندار کرمان با اشاره به شرایط خاص محیط کار از جمله لغزنده بودن کف و هوای نامتبوع داخل سالن ها تصریح کرد: بایستی ساز و کاری اندیشیده شود که نواقص موجود برطرف گردد؛ این نواقص با کمترین هزینه مرتفع خواهد شد، با کار گذاشتن چند دستگاه تهویه هوا شرایط هوایی داخل سالن ها به کلی تغییر خواهد کرد؛ تعبیه یک دستگاه سردخانه کوچک در محلی مناسب جهت نگهداری موقت گوشت نیاز به هزینه چندان سنگینی ندارد .

توحیدی با استناد به گزارش دکتر قاسمی کیا، مسئول بهداشتی کشتارگاه، میزان کشتار روزانه گاو و گوسفند را مطلوب ارزیابی نمود و خواستار تشکیل چند جلسه توسط مسئولین دستگاههای اجرایی مربوطه بویژه شبکه دامپزشکی شهرستان و شهرداری شد تا در اسرع وقت کمبودها و نواقص موجود برطرف شود و ابراز امیدواری کرد در بازدید مرحله بعدی هیچ گونه مشکلی وجود نداشته باشد .

دکتر قاسمی کیا مسئول بهداشتی کشتارگاه نیز با ارائه گزارشی از میزان کشتار و وضعیت بهداشتی کشتارگاه گفت: از جمله دلایل و نشانه های یک لاشه غیربهداشتی و حذف شده، لاغر بودن دام، ژله ای بودن چربی های اطراف لاشه و غدد لنفاوی، مرطوب و کف آلود بودن لاشه است.

وی از شهروندان خواست بیماری های مشترک دام و انسان از جمله تب کریمه کنگو را جدی بگیرند و از خرید گوشت بدون مهر و مجوز دامپزشکی خودداری نمایند.

وی افزود: تب کریمه کنگو یا همان تب خونریزی دهنده یکی از خطرناکترین بیماریهای مشترک بین انسان و دام است که به دلیل شرایط ویژه گرمای هوا توسط کنه منتقل می شود و عدم رعایت بهداشت فردی در کشتارگاه، کشتار غیربهداشتی و قاچاق دام از عمده دلایل جدی در انتقال این بیماری از دام به انسان بویژه سلاخان و کارکنان کشتارگاه هاست .

قاسمی کیا نکته جالب توجه در تب کریمه کنگو رانداشتن علائم واضح و مشخصی در دام دانست و تصریح کرد: این بیماری در دام فقط با یک تب نامشخص همراه است، در حالی که در انسان علائم فراوانی از جمله سر درد، تب بالا، درد کمر و مفاصل و ... دارد. در کشور ما شایعترین راه انتقال این بیماری ذبح دامهای آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشاء پس از ذبح است .

وی متوسط کشتار روزانه در این کشتارگاه را قریب به 800 رأس گوسفند، 80 رأس گاو و 4 نفر شتر اعلام کرد .

 

 

نظر شما
ادامه