کد خبر: ۲۲۸۳۴

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس از آغاز طرح مطالعاتی ارزیابی و بررسی حساسیت نژاد گوسفند قره گل به بیماری مدی-ویزنا در شهرستان خبر داد.

«باغبان نژاد» در گفتگو با نسیم سرخس، درباره اجرای این طرح گفت: در این طرح از گوسفندان قره گل خالص به منظور بررسی حضور بیماری در جمعیت گوسفندی و بررسی حساسیت های نژادی نمونه خون کامل و خون دارای ماده ضد انعقاد گرفته می شود و برای بررسی های آزمایشگاهی به آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان ارسال خواهد شد.

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس افزود: مدی ویزنا (ذات الریه پیش رونده گوسفند) بیماری ویروسی با روند کند در گوسفند است که توسط یک لنتی ویروس ایجاد و ویروس عامل بیماری باعث یک عفونت پایدار و مادام العمر در گوسفند می شودو منجر به درگیر شدن ریه ها، دستگاه عصبی مرکزی، مفاصل و پستان می شود.

وی تصریح کرد: این بیماری با داشتن دوره کمون طولانی یک بیماری منحصر به فرد بوده و انتقال این ویروس به صورت عمودی و افقی است.

باغبان نژاد ادامه داد: مدی به معنای تنگی نفس نخستین بار در سال ۱۹۳۹ در گله های گوسفند ایسلند دیده شد و از آن به بعد تقریباً در تمام دنیا به جز استرالیا و نیوزیلند گزارش شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس با بیان اینکه میزان شیوع بیماری برحسب منطقه، سن و نژاد گوسفند متغیر و دامنه شیوع گزارش شده یک تا ۹۰ درصداست، اذعان کرد: اگرچه میزان آلودگی گوسفند به این ویروس بالا است، اما اکثر گوسفندان آلوده نشانه بالینی خاصی ندارند و بیماری با علائم تنفسی پیش رونده و از دست دادن تدریجی وزن در گوسفند بالغ مشخص می شود.

وی ادامه داد: در این نوع بیماری تورم پستان بینابینی، تورم مزمن و غیر چرکی در مفاصل مچ اندام های حرکتی نیز ممکن است دیده شود.

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس اظهار کرد: ویزنا نیز که فرم عصبی بیماری است، به طور معمول در ارتباط با مدی و بروز ضایعات در ریه رخ می دهد و تشخیص بیماری از طریق معاینات بالینی، جداسازی ویروس، روش مولکولی و سرولوژی امکان پذیر است.

باغبان نژاد عنوان کرد: این بیماری درمان خاصی ندارد و کنترل این بیماری از طریق حذف حیوانات مثبت امکان پذیر با توجه به دوره ی کمون طولانی، وجود حاملین سالم، نبود راه مطمئن و مؤثر برای جلوگیری از مرگ و میر و همچنین وضعیت مدیریت گله های گوسفند در ایران و انتقال آسان عامل بیماری توسط گوسفند از منطقه ای به منطقه دیگر، این بیماری می تواند به عنوان یکی از عوامل ایجاد خسارات اقتصادی به صنعت دامپروری باشد.

شهرستان مرزی سرخس تنها مرکز اصلاح نژاد گوسفند قره گل در کشور بوده که همه ساله پذیرای دانشجویان و محققان برای گذراندن دوره های تحصیلات تکمیلی است.

 

 

نظر شما
ادامه