کد خبر: ۲۲۸۴۱

سگ7

معاون خدمات شهری شهردار اردبیل از اجرای طرح زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در سطح شهر خبر داد و گفت: این اقدام در راستای تأمین آسایش و سلامت شهروندان انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «محمد مدنی» پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی اجرای طرح زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در اردبیل اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از مشکلات مهم بهداشتی و اجتماعی در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور وجود سگ‌های ولگرد بوده و با توجه به شناخت بسیاری از بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان و به مخاطره افتادن سلامت انسان‌ها، امروزه در هیچ نقطه‌ای حضور آزاد سگ‌های بدون صاحب در خیابان‌ها امر پذیرفته شده‌ای نیست.

وی تصریح کرد: لازم است اقدامات اساسی در مورد کنترل اصولی این حیوانات به عمل آید که در این راستا و بر اساس مفاد بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از شیوع امراض سرایت‌کننده به انسان و حیوان و جمع‌آوری حیوانات بدون صاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد جزو وظایف شهرداری‌ها شناخته شده است.

مدنی مواردی همچون کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و جلوگیری از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، کاهش میزان حیوان گزیدگی و کاهش هزینه‌های برنامه‌های کنترلی، تامین آسایش عمومی در شهرها و ممانعت از آلودگی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و نیز تامین حقوق حیوانات و ارتقای سطح آگاهی صاحبان سگ در زمینه نحوه نگهداری سگ‌ها را از جمله مواردی برشمرد که از دلایل ضرورت اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد است.

معاون خدمات شهری شهردار اردبیل بیان کرد: حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری اردبیل نیز به دنبال ابلاغ آئین‌نامه شیوه نظارت بر نحوه نگهداری سگ‌های گله و نگهبان از سوی وزارت متبوع، با منسوخ کردن روش‌های کنترلی قبلی، با تعیین و آماده‌سازی محل نگهداری سگ‌های ولگرد، اقدام به عقد قرارداد با بخش خصوصی برای زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در سطح شهر کرده است.

وی با بیان اینکه محلی واقع در نزدیکی مرکز پرورش گل و گیاه شهرداری به منظور نگهداری از سگ‌های ولگرد تعیین شده است، گفت: امیدواریم که این معاونت با این اقدام بتواند در راستای تامین آسایش و سلامت شهروندان در این زمینه به وظایف خود عمل کرده باشد که در این راه به طور قطع نیازمند همکاری شهروندان در شناسایی محل‌های تجمع و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد هستیم.

مدنی افزود: سگ بدون صاحب به سگی اطلاق می‌شود که فاقد صاحب مشخص، قلاده و شناسنامه بوده و در معابر و مکان‌های عمومی رها شده باشد و براساس قانون مجازات اسلامی در صورت وارد کردن هرگونه خسارت به شهروندان، پرداخت غرامت به‌روز هرگونه حادثه بر عهده نگهداری‌کننده سگ است.

 

نظر شما
ادامه