کد خبر: ۲۲۸۹۸

خبرگزاری فارس: دردسرهای دام‌داران مازندران تمامی ندارد

مشکلات دام‌داران مازندران تمامی ندارد، با توجه به نداشتن صرفه اقتصادی و هزینه‌های بسیار بیماری لمپی‌اسکین تلفاتی به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مشکلات دام‌داران مازندران تمامی ندارد با توجه به نداشتن صرفه اقتصادی و هزینه‌های بسیار بیماری لمپی‌اسکین تلفاتی به همراه داشته است.

در حال حاضر بیماری لمپی‌اسکین در روستاهای شهرستان شیوع پیدا کرده و تلفاتی نیز به همراه داشته‌ است، این بیماری که یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا بوده که خسارت‌های اقتصادی بسیاری به همراه دارد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بابل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره تلفات دام بر اثر بیماری، با تایید این خبر اظهار کرد: در حال حاضر شاهد تلف شدن دام‌ها هستیم که بیشترین تلفات مربوط به بندپی‌شرقی است.

ابراهیم عرب اضافه کرد: درخواست ما از مسئولان این است اگر بیماری وجود دارد باید به فکر درمان آن باشیم نه اینکه بیماری را انکار کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشتر دام‌ها در روستاها هستند ولی مراکز دامپزشکی در شهرها فعال است که باید شعبه‌ای در سطح بخش‌ها و روستاها داشته باشد تا به این امور رسیدگی کند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بابل خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت این مهم لازم است دستگاه‌های مرتبط این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: این بیماری جدیدی نیست و حدود یک‌سال است که تحت کنترل است.

دلاور حیدرپور اضافه کرد: بیماری‌ها به دو صورت است برخی بیماری عمومی دولت باید واکسیناسیون کند ولی برخی بیماری اختصاصی است دام‌دار باید نسبت به تزریق واکسن دام برابر دستورالعمل اقدام کند.

وی با بیان اینکه دام‌داران باید به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند، گفت: متاسفانه برخی موارد دام‌دار بی‌توجهی کرده و نسبت به واکسیناسیون دام اقدام نمی‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر مشکلی خاصی وجود ندارد و تلفاتی نداشتیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 530 هزار در واکسن تزریق شده و واکسن به میزان کافی موجود است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران درباره شیوع این بیماری در بابل و تلفات دام، اضافه کرد: بیماری لمپی‌اسکین است آبله گاوی نیست که واکسن آبله برای آن مصرف می‌شود.

حسن رضوانی ادامه داد: بلافاصله پس از دریافت گزارش، از شهرهای اطراف بسیج شده و نسبت به تزریق واکسن برای دام اقدام کردیم و خوشبختانه تلفات نداشتیم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه برنامه جامع واکسیناسیون کشوری در دستور کار ما قرار دارد، افزود: براساس برنامه سازمان مرحله به مرحله واکسیناسیون در حال انجام است، اشکال کار در این است برخی دام‌داران در مناطق بالادست نسبت به واکسیناسیون اقدام نمی‌کنند.

رضوانی با بیان اینکه این بیماری به‌صورت ضایعات بر روی پوست دام ظاهر می‌شود، گفت: به تمامی دهیاران روستاها اعلام شده که بلافاصله دام‌داران از مناطق بالادست به پایین‌دست حضور یابند به همکاران ما اطلاع دهند تا نسبت به واکسیناسیون اقدام شود.

وی به استقرار همکاران دامپزشکی در بندپی‌شرقی اشاره کرد و گفت: واکسن به اندازه کافی موجود است و البته این موضوع به صورت جدی در سطح استان پیگیری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه برنامه واکسیناسیون این بیماری از دو سال قبل مطرح شده است، یادآور شد: بیماری مربوط به سیستان و بلوچستان بوده که بدون آگاهی اقدام به انتقال دام کردند و واکسن هر شش ماه یک‌بار تکرار می‌شود.

رضوانی گفت: بیماری لمپی‌اسکین از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام نیست و امکان انتقال آن به انسان وجود ندارد.

 

نظر شما
ادامه