کد خبر: ۲۲۹۳۶

پرورش ماهی "سیباس" که از طیف ماهی‌های تیلاپیا است، در استخرهای فوق‌متراکم زمینی در بوشهر و توابع این استان آغاز شده است و به‌زودی به‌عنوان رقیب جدی قزل‌آلا معرفی می‌شود.

مدیرعامل سایت پرورش میگوی حله بوشهر امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: این پروژه که از سال 1384 با کمک کارشناسان نروژی برای تولید و پرورش ماهی دریایی سیباس در استخرهای متراکم زمینی آغاز شد، به شکل پیشرفته در تنگستان از توابع استان بوشهر کلید خورد و اکنون آماده عرضه به بازارهای داخلی به‌ویژه تهران و کلانشهرهای دیگر را دارد.

محمد قدسی افزود: این ماهی به شکل انبوه اکنون در داخل کشور تولید نمی‌شود، اما به صورت پایلوت در استان بوشهر به پرورش انبوه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: رشد این نوع ماهی طی شش ماه کامل شده و آماده عرضه به بازار می‌شود، اما از آنجا که این ماهی‌ها پس از رسیدن به وزن دلخواه باید به مرحله بوزدایی به‌علت آمونیاک موجود در آب برسند، طی 24 تا 48 ساعت بدون غذا نگهداری شده و پس از آن آماده عرضه خواهند شد.

مدیرعامل سایت پرورش میگوی حله بوشهر ادامه داد: این ماهی طی شش ماه به وزن یک کیلو و 100 گرم رسیده و از آنجا که گوشت لذیذ و بدون تیغی دارد و 100 گرم گوشت ماهی معادل یک کیلو و 100 گرم گوشت قرمز ارزش غذایی دارد، به سرعت می‌تواند در سبد غذایی ایرانیان پهلوبه‌پهلوی ماهی قزل‌آلا قرار گیرد.

قدسی تصریح کرد: کارشناسان نروژی پیش از این سواحل جنوبی کشور ایران را مورد مطالعه قرار دادند و پرورش این ماهی در قشم، کیش و توابع اطراف بوشهر را به‌صورت در قفس یا در دریا پیشنهاد داده بودند، اما پرورش فوق‌متراکم زمینی در بوشهر بهترین نتیجه را داشته است.

وی یادآور شد: هرچند به‌صورت آزمایشی، عرضه تازه این ماهی به بازارهای تهران و اصفهان آغاز شده است، اما امکان عرضه تازه نیازمند هواپیماهای دارای سردخانه است که هنوز این امکان برای توزیع انبوه آن آغاز نشده، اما بدون شک پرورش گسترده این ماهی می‌تواند علاوه بر جذب بازارهای داخلی برای صادرات نیز یکی از زمینه‌های سرمایه‌گذاری داخلی باشد.

گفتنی است، بچه‌ماهی‌های سیباس از دو کشور تایلند و استرالیا تأمین شده و از فرودگاه امام خمینی به مقصد بوشهر برای تکثیر وارد مرحله پرورش می‌شود.

 

 

برچسب ها: سیباس، بوشهر،
نظر شما
ادامه