کد خبر: ۲۲۹۳۹

همایش بررسی قابلیت­های بیوانفورماتیک و سیستم بیولوژی در واکسن سازی با حضور رئیس موسسه معاونین و تعدادی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان رشته های مرتبط در سالن کتابخانه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، در این همایش «دکتر حمید کهرام» رئیس موسسه رازی با بیان سخنانی اظهار داشت: بیوانفورماتیک علم جدیدی است که در کشورهای پیشرفته جایگاه خود راپیدا کرده ودر کشور ما نیز که در حال توسعه است،آهسته جای خود را باز می کند. این علم در کنار هوش بشر قرار گرفته و راه حل درست و صحیح را برای مسائل و مشکلات پیدا می کند.

وی افزود: بیوانفورماتیک می تواند در حوزه R&D موثر باشد و برای این کار می توان به صورت مشاوره از سیستم های بیوانفورماتیک که در کشور وجود دارد استفاده کرد.

کهرام خاطر نشان کرد: این علم در علوم بیولوژی وارد شده است، بیولوژی و انفورماتیک علم بین بخشی است که اگر بتوانیم این مهم را در موسسه جا بیندازیم می توانیم برای بسیاری از مسایل راه حل بیابیم.

ایشان ابراز امیدواری کرد: ابتدا کارها می تواند به صورت مشاوره انجام شود و در آینده بتوانیم گروه انفورماتیک قوی در موسسه داشته باشیم.

در ادامه مهروانی قائم مقام رئیس موسسه رازی و معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک در سخنرانی خود با عنوان «مروری بر واکسن های تولیدی موسسه رازی» تاریخچه ایی از موسسه رازی و فعالیت ها و فرآورده های آن را بیان کرد و افزود :تولید ۱۲نوع واکسن انسانی، ۶۰ نوع واکسن دامی و طیور، ۶ نوع سرم ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی  وسرم ضد دیفتری و کزاز و همچنین تولید ۱۱ نوع آنتی ژن تشخیصی برای تشخیص بیماری های مختلف و تولید حیوانات آزمایشگاهی و محصولاتی که از آنها به دست می آید، مانند کمپلمان و همولیزین و سرم های مختلف از جمله تولیدات این موسسه کهنسال است.

وی در خصوص واکسن هایی که در آینده در موسسه رازی ساخته خواهد شد، گفت: واکسن های انسانی واکسن پنتاوالان شامل DPT، هپاتیت و واکسن آنفولانزا، واکسن های دامی، توکسوئیدی کردن واکسن آنتروتوکسمی، واکسن تب برفکی روغنی که تولید آزمایشگاهی آن انجام شده، واکسن یون که موسسه در حال تحقیق روی آن است، واکسن حیوانات خانگی که در آزمایشگاه به صورت محدود می توان تولید کرد و همچنین واکسن ترکیبی نیوکاسل، لاسوتا و برونشیت و سویه ۹۱-۴ برونشیت و دو واکسن روغنی نیوکاسل، آنفولانزا و برونشیت و نیوکاسل، آنفولانزا و گامبورو و همچنین مورد دیگر سوسپانسیون کردن واکسن بروسلوز از اقدامات آینده موسسه در خصوص واکسن خواهد بود.

مهروانی درخصوص ویژگی های یک واکسن ایده آل خاطر نشان کرد: ایمنی طولانی، مقاوم بودن در شرایط فیلد، قرار گرفتن چند ویروس یا آنتی ژن در یک واکسن، تک دزی بودن که با یک بار استفاده دور ریخته شود و قابل دسترس بودن برای همه مناطق از جمله ویژگی های یک واکسن ایده آل است.

در ادامه همایش «علی مسعودی نژاد» از آزمایشگاه سیستم بیولوژی و بیوانفورماتیک دانشگاه تهران در خصوص «سیستم بیولوژی در پزشکی مدرن» به معرفی سیستم بیولوژی و کاربردهای آن در پزشکی مدرن پرداخت و افزود: سرعت رشد اطلاعات بیوانفورماتیک در سالهای گذشته بسیار سریع و سرعت رشد اطلاعات بسیار بالا بوده است.

وی تصریح کرد: همزمان با پیشرفت تکنولوژی هزینه ای که باید صرف تولید اطلاعات شود کم می شود، برای مثال تهیه ژنوم انسانی که هزینه های میلیاردی داشت، اکنون در دنیا با ۱۰ یا ۱۵ هزار دلار قابل انجام است.

مسعودی در خصوص اهمیت اقتصادی بیوانفورماتیک خاطر نشان کرد: تکنولوژی اینترنت و موبایل در سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰ تریلیون دلار و اتوماسیون ها، اینترنت، رباتیک و بازار آنها ۴ هزار میلیارد دلار را به خود اختصاص خواهند داد.

این استاد دانشگاه تهران در خصوص اهمیت سیستم بیولوژی گفت: یکی از شبکه های بیولوژی شبکه بیماری هاست. تمام بیماری های انسان توسط ژن های مختلف به هم وصل هستند و بیماری ها نیز از دید سیستمی باید نگاه شود. سرطان به عنوان بیماری متابولیکی نگاه می شود و برای آن دارو تجویز می شود، یا در مالاریا ژن هایی به عنوان هدف برای ساخت واکسن مالاریا در نظر گرفته می شود.

وی در مورد واکسن ها یادآور شد: اکنون از نانو تکنولوژی و علوم دیگر برای ساخت واکسن استفاده می شود، تولید واکسن ها در گیاهان نیز از روش های جدیدی است که در حال انجام است و تمامی مراحل انجام کار به صورت رباتیک است که تولید واکسن آنفولانزا به این شیوه انجام شده است.

شایان ذکر است رهیافت های ژنومیکس در طراحی و توسعه واکسن، روش­های شبیه ­سازی کامپیوتری در پروتئومیکس، مروری بر تئوری Immune responses’ network و Systems vaccinology، مقدمه ای بر Epitope Based Vaccine و جایگاه آن در صنعت واکسن سازی، ایمونوانفورماتیک و کاربرد آن در طراحی واکسن، واکسن های زیرواحدی (Subunit Vaccines) عنوان های دیگر سخنرانی هایی بود که در این همایش مطرح شد.

 

 

نظر شما
ادامه