کد خبر: ۲۲۹۴۰

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی رضایی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: کشتارگاه صنعتی دام به منظور افزایش سلامت و بهداشت دام در استان مرکزی ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، «دکتر علی رضایی‌پور» ظهر امروز در دیدار نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با ناظران و روسای شبکه‌های دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اهمیت ایجاد راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی دام در استان مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر این استان از نظر دارا بودن این کشتارگاه در وضعیت خوبی قرار ندارد و کشتارگاه‌های سنتی استان از نظر ساختار بهداشتی در جایگاه بسیار پایینی قرار دارند.

وی افزود: باید در راستای رفع این مشکل در استان اعتبارات دولتی محقق شود و همچنین بخش خصوصی به منظور رفع این خلاء در استان ورود کند تا بتوانیم امنیت و بهداست غذایی مردم را بیش از پیش محقق کنیم در حال حاضر در استان مرکزی 10 کشتارگاه صنعتی طیور وجود دارد که در سطح کشوری قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: با وجود 10 کشتارگاه صنعتی طیور در استان، تولید 95 درصد از گوشت سفید استان به صورت بهداشتی در این کشتارگاه ها انجام می‌شود به همین منظوراراک به عنوان پایلوت شهر سالم از منظر غذا معرفی شده و این طرح با هدف تولید فرآورده‌های غذایی سالم در جامعه اجرا می‌شود.

رضایی پور تصریح کرد: در استان مرکزی 20 ناظر شرعی ذبح دام وجود دارد که بر کشتار در کشتارگاه‌های استان مرکزی نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به صادرات بخش دام و طیور استان مرکزی اشاره کرد و گفت: پای مرغ از جمله فرآورده‌هایی بوده به خارج از کشور صادر می‌شود و می‌توان گفت صد درصد مرغ تولید استان که برابر 4 هزار تن است به خارج از کشور صادر می‌شود پای مرغ صادر شده به خارج کشور از 4 شهرستان استان مرکزی جمع‌آوری شده و پس از فرآوری به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش صادرات گوشت مرغ و پای مرغ است و کشتارگاه‌هایی می‌توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند که کد IR را اخذ کرده‌اند یا مجوزهای صادراتی را دارا باشند که در حال حاضر یکی از کشتارگاه‌های صنعتی استان توانسته این کد بین‌المللی را دریافت کند و تلاش در این راستا به منظور اخذ این کد برای کشتارگاه‌های دیگر استان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان استان مرکزی بیشترین کاهش تلفات مرغداری‌ها را داشته و در این راستا توانسته تلفات را از 10 درصد به 7 درصد برساند راه‌اندازی کلینیک مرجع دامپزشکی برای نخستین بار در سطح کشور در استان مرکزی نیز از دیگر اقدامات انجام شده این اداره کل بوده که توانسته در راستای شناسایی و کنترل بیماری در هفتاد قله اراک اقدامات خوبی را انجام دهد.

رضایی پور با بیان اقدامات پیشگیرانه در راستای کنترل بیماری‌های دامی در استان مرکزی ادامه داد: سال گذشته 5 میلیون و 500 هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری های دامی مایه کوبی شدند و این اقدام تبیین کننده اهمیت کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی توسط اداره کل دامپزشکی بوده است.

وی بیان کرد: استان مرکزی دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار بالایی بوده که می‌تواند با استفاده از این امکانات در تمامی بخش‌ها اقدامات بسیار مهم و تاثیرگذاری را بردارد و تولید محصول بهداشتی را با جدیت دنبال کند.

 

نظر شما
ادامه