کد خبر: ۲۲۹۵۲

بزرگ‌ترین بازار صادراتی میگو، نیازمند پروتکل بهداشتی/ صادرات 20 تن میگو در دو روز گذشته به روسیه

چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی محصولات شیلاتی همچون میگو است که برای ادامه صادرات، نیازمند امضای پروتکل بهداشتی بین دامپزشکی ایران و این کشور است.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: با وجود آنکه صادرات آبزیان به کشور روسیه به کندی پیش می‌رود، اما روز گذشته شاهد آن بودیم که نخستین محموله 20 تنی میگو راهی بازارهای روسیه شد و محموله دوم نیز شامل 16 تن میگو و ماهیان دیگر به‌زودی صادر می‌شود.

علی‌اکبر خدایی افزود: دستیابی به بازار روسیه سخت است، اما امیدواریم که صادرات محصولات به‌صورت پایدار ادامه پیدا کند.

وی بزرگ‌ترین مشکل صادرات را مربوط به یکی از بزرگ‌ترین مشتریان دانست و خاطرنشان کرد: کشور چین بیش از 64 درصد آبزیان ایرانی را خواهان است، اما به‌تازگی اعلام کرده که میگوی ایرانی به شرط آنکه پروتکل بهداشتی آن به امضاء برسد، اجازه ورود دارد.

خدایی ادامه داد: تا قبل از سال 1391 بیشترین میزان میگوی ایرانی راهی امارات می‌شد، اما به‌دلیل آنکه بازار کوچکی داشت، صادرات ما دچار آسیب می‌شد. بنابراین بازار چین بهترین بازاری است که می‌تواند حجم اعظمی از آبزیان ایرانی را در خود جای دهد و علاوه بر آن، به کشورهای ثالث دیگر همچون کانادا و آمریکا صادر شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم که هرچه سریع‌تر پروتکل بهداشتی محصولات شیلاتی به‌ویژه در بخش میگو بین کشور ایران و چین به امضاء برسد تا مشکلات احتمالی مرتفع شود.

صادرات حدود 7000 تن میگو در سال گذشته به چین

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران یادآور شد: حدود هفت‌هزار تن میگو سالانه به چین صادر می‌شود که علاوه بر آن، در سال 1391 حدود 15 هزار تن ماهی؛ در سال 1392، 19 هزار و 500 تن و در سال گذشته 25 هزار و 900 تن انواع ماهی به کشور چین صادر شد.

خدایی تأکید کرد: در بخش میگو نیز در سال 1392، چهارهزار و 850 تن و در سال گذشته شش‌هزار و 600 تن میگو به چین صادر شده است.

وی کل صادرات آبزیان به چین را بیش از 60 درصد و حدود 11 هزار تن برشمرد و اظهار داشت: در سال جاری که پیش‌بینی می‌شود 20 هزار تن میگو در کشور تولید شود، امیدواریم که هرچه سریع‌تر پروتکل بهداشتی بین چین و ایران به امضاء برسد.

خدایی همچنین گفت: به حدود 16 کشور دنیا صادرات میگو انجام می‌شود که بعد از چین، بازارهایی چون امارات، اروپا، ایتالیا، اسپانیا، یونان و سپس سایر کشورهای عربی همچون عمان و لبنان و حتی مکزیک خواهان میگوی ایرانی هستند.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته به بیش از 11 کشور دنیا صادرات داشتیم که 80 درصد آن را چین و امارات تشکیل می‌داد.

خدایی خاطرنشان کرد: حجم کل صادرات آبزیان ایران به کشورهای مختلف در سال گذشته حدود 55 هزار تن برآورد شده است، در حالی که در سال 1392 حدود 56 هزار تن و در سال 91 حدود 50 هزار تن صادرات داشتیم.

ارزش کل محموله‌های صادراتی آبزیان، 300 میلیون دلار

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران ادامه داد: ارزش کل محموله‌های صادرشده در سال گذشته 300 میلیون دلار برآورد شده است، در حالی که در سال 1392 ارزشی معادل 304 میلیون دلار و در سال 1391 حدود 261 میلیون دلار برآورد شد.

وی تصریح کرد: محموله‌های صادراتی شامل ماهی، میگو، کنسرو، ماهیان زینتی و خوراک آبزیان است.

خدایی یادآور شد: تراز تجاری ایران در بخش آبزیان مثبت است، به‌گونه‌ای که در سال گذشته 51 میلیون دلار واردات آبزیان تجاری و تن‌ماهیان به کشور انجام شد، اما 70 میلیون دلار صادرات به چین در مقابل آن به انجام رسید که این رقم یعنی 19 میلیون دلار تراز تجاری کشور مثبت است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر راه‌های صادراتی برای سایر کشورهای دارای پتانسیل باز شود.

 

 

نظر شما
ادامه