کد خبر: ۲۲۹۶۷

توزیع شیرخشک بین کم‌درآمدها ایده پخته و جالبی نیست

قیمت تمام‌شده شیرخام در کشور، در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالا بوده و لازم است به جای آنکه دیگری را متهم به قیمت دستوری یک‌هزار و 440 تومانی کنیم، در این بخش برای کاهش نرخ تمام‌شده فکری اساسی انجام شود.

نایب رییس هیئت‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی امروز در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره اختصاص شیرخشک به دهک‌های با درآمد پایین که اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرده است، گفت: این کار غیرکارشناسی است، زیرا شیرخشکی که در ایران تولید می‌شود، امکان مخلوط شدن با آب را ندارد، زیرا اولاً تولید شیرخشکی که تنها پنج درصد است، کفاف این بخش را نمی‌دهد و در ثانی شیرخشکی که در کشور تولید می‌شود، فوری نبوده و در زمان حل شدن با آب، مزه، طعم مناسب و چربی قابل قبولی نخواهد داشت.

محمد فربد افزود: تنها دو کارخانه در کشور در استان‌های خراسان و شهرکرد شیرخشک تولید می‌کنند که تولیدات آنها صرف غذای کودک می‌شود، بنابراین امکان استفاده از شیرخشک برای اقشار کم‌درآمد وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شیرخشک تولیدشده در کشور کم‌چرب است و تنها یک‌دهم درصد چربی دارد و برای آنکه مطبوع شده و مورد استفاده قرار گیرد، باید با مکانیزم‌های خاصی کره به آن اضافه شده تا بتوان از آن استفاده کرد؛ بنابراین این طرح شکست‌خورده است و امکان چنین اقدامی توسط مردم وجود ندارد.

اختصاص مالیات به نوشابه به نفع شیر است

نایب رییس هیئت‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی درباره اختصاص مالیات برای محصولاتی که به سلامتی انسان ضرر وارد می‌کند، ادامه داد: بالا بردن قیمت محصولاتی چون نوشابه تا قیمت آن به اندازه شیر برسد، اقدامی مناسب است که می‌تواند ضمن کاهش مصرف نوشیدنی‌های مضر، مردم را برای استفاده بیشتر از شیر ترغیب کنند.

فربد تصریح کرد: امیدواریم بخشی از مالیات و بودجه‌های مربوط به سلامت برای محصولات مفیدی چون شیر هزینه شود و به نوشیدنی‌های مضر دیگر مالیات تعلق گیرد.

وی درباره مشکل پیش‌آمده درباره قیمت شیر و وضعیت موجود یادآور شد: با پرتاب توپ به زمین دیگری نمی‌توان مشکل را حل کرد، زیرا اصل مطلب جای بحث دارد.

فربد تأکید کرد: قیمت تمام‌شده شیرخام در ایران بسیار بالا است و مردم بهای شیری را پرداخت می‌کنند که در مقایسه با سایر کشورها از پروتئین و چربی کمتری برخوردار است.

وی اظهار داشت: با وجود مشکلات کم‌آبی پیش‌آمده و کمبود علوفه خشبی در کشور باید دولت با وجود آنکه کمبود اعتبارات دارد، فکری اساسی در این بخش داشته باشد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی همچنین گفت: می‌توان یارانه را به دامدار داد تا قیمت تمام‌شده محصولش پایین‌تر بیاید و بدین‌ترتیب مشکلات حل شود.

فربد در ادامه افزود: در سال گذشته 80 درصد صادرات شیر و فرآورده‌های لبنی به کشور عراق صورت گرفت و ارزش آن معادل 600 میلیون دلار شد، اما اگر قرار باشد به سایر کشورها صادرات داشته باشیم، با توجه به بالا بودن قیمت تمام‌شده شیر در ایران، خریداری برای این محصول وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شیر در کشور آلمان از کیفیت و چربی مناسب‌تری نسبت به شیر تولیدشده در کشور ما برخوردار است و در مقابل قیمتی پایین‌تر دارد؛ بنابراین زمان آن رسیده که تمامی بخش‌های صنعتی و تولیدی و سایر دست‌اندرکاران در کنار هم قرار گیرند و راهکاری میان‌مدت برای مسئله شیر پیدا کنند تا مردم امکان خرید این محصول را داشته باشند.

 

خبر مرتبط:

دریافت مالیات از نوشابه برای شیر و اختصاص شیر خشک برای دهک‌های کم‌درآمد

 

 

نظر شما
ادامه