کد خبر: ۲۳۰۱۸

پس از بررسی نامه ارسال‌شده از سوی چین در زمینه موافقت‌نامه دام و دامپزشکی و تطابق آنچه که در آن وجود دارد، خواهیم توانست در زمینه صادرات و واردات محصولات مختلف کشاورزی، دام، طیور و شیلات به کشور چین، شاهد مراودات بیشتر تجاری باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه نشستی که به مناسبت ایام هفته دولت برگزار شد، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره امضای پروتکل بهداشتی با کشور چین گفت: شرط بهداشتی لازم برای صادرات و واردات محصولات مختلف لازم است، اما کافی نیست و لازم است یک سری از مباحث از طریق دیپلماسی‌های سیاسی تثبیت شود.

مهدی خلج افزود: این سازمان با همکاری معاونت امور بازرگانی و سایر بخش‌ها تلاش می‌کند شرایطی را برای تسهیل بیشتر صادرات محصولات کشاورزی، دامی شیلاتی و دارویی به کشور چین مهیا کنند.

وی خاطرنشان کرد: واردات و صادرات محصولات مختلف از کشور چین در حال انجام است، اما اتفاقی که در این بین افتاده آن است که پرسشنامه‌ای در کشور چین در روزهای پایانی سال گذشته به کشور ما رسید و سازمان دامپزشکی از طریق مجاری دیپلماتیک در کشور پکن نسبت به تنظیم پرسشنامه فوق اقدام کرد که با تأخیر در جواب‌دهی از سوی چینی‌ها روبه‌رو شدیم، اما صبح امروز در نامه‌ای از سوی مقامات ذی‌صلاح چینی، پیش‌نویس موافقت‌نامه بهداشتی دام و دامپزشکی به سازمان دامپزشکی کشور رسید و اصلاحات لازم در این نامه اعمال شد.

خلج ادامه داد: توسط اداره‌کل سازمان‌های تخصصی و روابط عمومی موضوع فوق بررسی می‌شود و اگر با پیش‌نویس اولیه تطبیق داشت یا در برخی موارد به‌صورت جزئی تغییراتی داشت، نسبت به آن رسیدگی شده و اگر از لحاظ ماهیت فنی مشکل خاصی وجود نداشته باشد، پس از هماهنگی‌های لازم و رسیدن به جمع‌بندی نهایی آن را به کشور چین ارسال می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه ایران و چین در حال حاضر نسبت به گذشته از لحاظ دیپلماسی نزدیک‌تر به هم هستند، تصریح کرد: لازم است موافقت‌نامه‌های بهداشتی دام و طیور هرچه سریع‌تر به تصویب مجالس دو کشور برسد تا بتوانیم یک پروتکل بهداشتی دام و دامپزشکی که مقدمه رسیدن به کار نهایی است را در کار و تجارت داشته باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: این پروتکل به واردکنندگان چینی نیز ابلاغ می‌شود تا برای هر محموله وارداتی الزامات لازم اجرایی شود.

خلج تأکید کرد: امضای چنین پروتکلی به نفع تجارت دو کشور خواهد بود.

وی از اتحادیه‌های سراسری تولید و صادرکنندگان نیز خواست که به‌عنوان سخنگوی جمع خودشان، پیگیری‌های لازم را برای این مسئله داشته باشند و وزارت جهاد کشاورزی نیز از طریق اداره‌کل امور بین‌الملل و معاونت‌های بازرگانی و سایر بخش‌ها تلاش می‌کنند تا امضای تفاهم‌نامه فوق را تسهیل کنند.

خلج اظهار داشت: در گذشته کالایی مستقیم به چین وارد نمی‌شد و صادرات آن از طریق کشور ثالث انجام می‌شد و به‌دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد، امیدواریم هرچه سریع‌تر موافقت‌های دام و دامپزشکی به امضاء برسد.

اختصاص اعتبارات حوزه سلامت به دامپزشکی را در برنامه دارم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به پرسش دیگر ایانا درباره برنامه‌هایی که پس از عضویت وی در شورای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حکم وزیر بهداشت در دستور کار است، گفت: اختصاص اعتبار در بخش‌های مختلف سازمان دامپزشکی می‌تواند روند رو به جلویی را برای رفع مشکلات بیماری‌های مشترک و فرآورده‌های خام دامی ایفا کند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از اقدامات انجام‌شده در قالب سیاست‌های برنامه ششم توسعه و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است و از آنجا که سازمان دامپزشکی در امنیت غذایی بهداشت غذا و بیماری‌های مشترک نقش اساسی دارد، در این راستا تلاش می‌کنیم تا نقش این سازمان پررنگ‌تر شود.

خلج خاطرنشان کرد: از این پس با امتیازهای بودجه‌ای که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیار حوزه سلامت قرار می‌گیرد، تلاش می‌کنیم تا وضعیت پیشگیری قبل از درمان را سروسامان دهیم.

وی ادامه داد: معتقدم که هزینه‌هایی که برای پیشگیری می‌شود، به مراتب کمتر از هزینه‌هایی است که برای درمان مورد نیاز است.

خلج درباره پروژه‌های افتتاحی در هفته دولت تصریح کرد: در سال جاری به مناسبت هفته دولت 14 پروژه در حوزه‌های عمرانی و بهداشتی و درمانی توسط بخش دولتی و خصوصی در سراسر کشور افتتاح می‌شود.

وی یادآور شد: این پروژه‌ها با اعتباری معادل 150 میلیارد و 150 میلیون ریال اجرا شده است که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای 258 نفر شغل در سراسر کشور ایجاد می‌کند.

 

 

نظر شما
ادامه