کد خبر: ۲۳۰۴۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
وی پس از گذراندن دوره دکترای عمومی دامپزشکی، موفق به اخذ رتبه یک دوره تخصصی ایمنی‌شناسی پزشکی شده است و ثبت 12 مورد اختراع و ارائه 48 مقاله بین‌المللی را در کارنامه دارد ...
741

حکیم مهر - روزنامه ایران در شماره روز دوشنبه خود، به گفتگو با «دکتر سید شمس‌الدین اطهاری» پرداخت:

 

سید شمس‌الدین اطهاری دانشجوی منتخب نمونه کشور از علل موفقیت اش می گوید

مهم‌ترین گام کاربردی کردن علم است

 

«سید شمس‌الدین اطهاری» جوان 31 ساله ملکانی با انجام تحقیق و پژوهش در زمینه ایمنی شناسی پزشکی، ثبت 12 مورد اختراع، 16 کتاب در نشریات دانشجویی و ارائه 48 مقاله بین‌المللی، موفق شد عنوان دانشجوی برگزیده سال 94را کسب کند.

این جوان آذربایجانی که پس از گذراندن دوره دکترای عمومی دامپزشکی، موفق به اخذ رتبه یک دوره تخصصی ایمنی شناسی پزشکی شده است، در کنار تحقیق و پژوهش به فعالیت‌های فرهنگی نیز پرداخته و پژوهش‌های فرهنگی را اصلی‌ترین نیاز دانشجویان کشور معرفی می‌کند.

دبیرانم در دبیرستان ارومیه و کتاب‌های درسی، سکوی پرتابم شدند

این دانشجوی نمونه که ریشه علاقه به رشته دانشگاهی‌اش را در دوران کودکی و کنجکاوی‌های کودکانه‌اش به علوم طبیعت می‌داند، می‌گوید: از کودکی به مباحث علمی علاقه فراوان داشتم و هرجا صحبت از مسائل مربوط به طبیعت بود با کنجکاوی شرکت می‌کردم. علاقه فردی به علوم زیستی و جانوری باعث شد تا در مقطع دبستان و بالاتر، مطالعه کتاب‌هایی که به نحوی با طبیعت مرتبط می‌شد را در برنامه روزانه خود قرار دهم و این علاقه تا جایی ادامه یافت که رشته تجربی را با اطمینان تمام و کمال در دوره دبیرستان برگزیدم و تصمیم گرفتم تا رسیدن به اهداف و موفقیت پیش رفته و از هر گونه تلاشی غافل نشوم. در آن زمان کلاس تقویتی یا دوره‌ای که به موفقیت در کنکور کمک می‌کند وجود نداشت و من با کمک دبیرانم در دبیرستان ارومیه و کتاب‌های درسی، سکوی پرتابم را به سوی آینده ساختم و از هیچ گونه تلاشی دریغ نکردم.

قبولی در رشته دامپزشکی با کسب رتبه 194

دانشجوی نمونه دانشگاه تربیت مدرس ادامه می‌دهد: قبولی در دکترای عمومی رشته دامپزشکی با کسب رتبه 194، برای خانواده‌ام بهترین هدیه‌ای بود که تا آن لحظه گرفته بودند. اگرچه پدر و مادرم از تحصیلات دانشگاهی برخوردار نبودند، اما همواره مرا تشویق می‌کردند تا با جدیت پله‌های ترقی را طی کنم و دوران تحصیلم را در دانشگاه با کمک والدینم بدون هیچ دغدغه و مشکلی گذراندم. سال 88 فارغ‌التحصیل شدم و با توجه به اطلاعاتی که کسب کرده بودم و با توجه به علاقه‌ام، رشته ایمنی شناسی پزشکی را انتخاب کردم.

اهمیت رشته ایمنی شناسی

سید شمس‌الدین اطهـــــاری، ایمنی شناسی پزشکی را یکی از رشته‌های مهم قابل پیشرفت در جامعه ما و دنیا معرفی کرده و می‌گوید: اهداف این رشته، به منظور تشخیص بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان پایه‌گذاری شده و به تجزیه و تحلیل عملکرد سیستم ایمنی بدن باز می‌گردد. برای نمونه، در بیماری‌هایی نظیر سرطان، اگر چه پس از تشخیص و درمان و خارج ساختن توده و انجام روش‌های مداخله‌ای مانند رادیو تراپی، مشکل رفع شده است، اما ممکن است برخی بافت‌های سرطانی از دید جراح پنهان بماند. هدف از رشته ایمنی شناسی پزشکی، رد‌یابی ریشه‌های سرطان از طریق سلول‌های سیستم ایمنی است. از طرف دیگر تولید واکسن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری به اهداف این رشته مربوط می‌شود.

بیشترین حوزه فعالیت من در حیطه بیماری‌های آسم و آلرژی می‌باشد

دانشجوی نمونه کشوری به یکی از تحقیقاتش در زمینه ارتباط کنترل بیماری آسم با معنویات اشاره کرده و در این رابطه می‌گوید: بیشترین حوزه فعالیت من در این رشته به درمان و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند آسم و آلرژی باز می‌گردد که شاخه‌ای از ایمونولوژی محسوب می‌شود. تولید نانو دارو برای درمان آسم که هم‌اکنون در فاز نهایی قرار داریم، تحقیق بر تأثیر‌گذاری گروهی از داروهای گیاهی برای کنترل بیماری و تحقیقی که ارتباط آسم و مذهب را مشخص کرده است از فعالیت‌هایی است که در دوران دانشجویی انجام داده‌ام.

بررسی تاثیر به جا آوردن مناسک مذهبی در بهبود علائم آسم

دکتر اطهاری درباره پژوهشی که تأثیر‌گذاری به جا آوردن مناسک مذهبی و قدرت ایمان را با بهبودی علائم آسم و از بین بردن حملات اشاره دارد، می‌گوید: آسم یک بیماری روان تنی است که به جنبه‌های ژنتیکی، روانی و محیطی در پیدایش علائم آن نقش دارند. استعدادهای وراثتی و مادرزادی زمینه بروز علائم اولیه بیماری را فراهم می‌کند و زمانی که فرد در معرض استرس‌های شدید محیطی و شوک‌های عاطفی قرار می‌گیرد، آزاد شدن یک سری میانجیگرهای شیمیایی از سلول‌های سیستم ایمنی بر دستگاه تنفس تأثیر گذاشته و باعث تنگ شدن مجاری تنفسی و سختی تنفس می‌شوند. از طرف دیگر، عوامل محیطی مانند، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی و گرد و غبار شانس وقوع حملات را تشدید می‌کند. در این پژوهش که ابتدا با بررسی روی 975 بیمار در لندن انجام گرفت، این نتیجه پیدا شد، که استفاده از تکنیک‌های یوگا و مدیتیشن احتمال وقوع حملات را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و جالب این بود که از 100 تمرین یوگا، تنها سه حرکت در کنترل بیماری تأثیر‌گذار بود که این تمرینات به عمل سجده در نمازهای یومیه مسلمانان شباهت زیادی دارد.

دانشجوی نمونه کشوری ادامه می‌دهد: این پژوهش را بومی‌سازی کردیم و مشاهدات در افرادی که به طور مرتب نماز می‌خوانند، به طور کامل بررسی شد. نتایج این تحقیقات نشان داد، تغییر آناتومی ریه در حالت سجده، به فرد کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشد و انقباض عضلات در بیماران مبتلا به آسم کمتر اتفاق می‌افتد. شواهد نشان داد، در افراد مبتلا به آسم زمانی که دسترسی به دارو امکان پذیر نباشد قرار داشتن در حالت سجده برای 5 دقیقه نجات بخش خواهد بود.

 

پژوهشگری که در کنار مردم حضور نداشته باشد، نمی‌تواند موفق شود

این محقق 31 ساله، ادامه می‌دهد: شرکت در فعالیت‌های فرهنگی در دوره دانشجویی باعث شده است تا حس همدلی و تجربه زندگی و تحقیق در کنار هموطنانم را تجربه کنم. به نظر من پژوهشگری که در کنار مردم حضور نداشته باشد و مشکلات آنها را از نزدیک حس نکند، نمی‌تواند موفق شود.

این جوان موفق که در فعالیت‌هایی مانند مددکاری در مراکزی نظیر محک و جمعیت هلال احمر فعالیت دارد به نقش همکاری‌های فرهنگی دانشجویان تأکید داشته و ادامه می‌دهد: همواره به دوستان دانشجویم پیشنهاد می‌کنم که فعالیت‌های فرهنگی را جدی بگیرند. کمک به ترویج فرهنگ و عادات صحیح در سطح جامعه و سبک زندگی سالم باید از مراکز آموزشی آغاز شود. با کمک پژوهشگران و محققان و دانشجویان می‌توان بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مرتفع ساخت و فرهنگ حمایت از تولیدات ملی و ترویج عادت‌های صحیح مصرف را پایه‌گذاری کرد.

این دانشجو که تاکنون موفق به ثبت اختراع دستگاه کاهنده چربی خون با امواج و کاهش استرس و افسردگی را با امواج الکترو مغناطیس در فاز حیوانی دارد، تأکید می‌کند: حضور در اجتماع و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی مراحل تحقیقات را به سمت کاربردی شدن پیش می‌برد و زمینه تکیه بر تولیدات ملی و پیشرفت را فراهم می‌سازد.

 

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر محمد لطفی زاده
|
-
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
1
بسمه تعالی. با اهداء سلام و احترام. از دیدن این مصاحبه خوشحال شدم. به همکار ارزشمندان جناب دکتر اطهاری عزیز تبریک می گویم که اینچنین تلاش کرده و موفقیت را تجربه نموده اند.
ناشناس
|
-
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
0
احسنت
زنده باشند ان شاالله...
ناشناس
|
-
|
۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
0
ایول دکتر
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
1
افرین بر شما جناب دکتر امید موفقیت براتون دارم البته خیلی دوست دارم راجع به موقعیت شغلی و سطح درامد این رشته بدونم اگر امکان دارد توضیح دهید
قربانی
|
-
|
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
0
1
با تبریک خدمت دوست عزیز جناب آقای دکتر اطهاری
جعفر شيرازي
|
-
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
1
با عرض تبريك صميمانه به همكار و همشهري عزيزم جناب دكتر اطهاري اميدوارم كه هميشه و در همه مراحل زندگي بويژه در پيشبرد عرصه علم موفق و مويد باشند.
میر کبیر نبوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
0
پسر دایی نازنینم دکتر شمس الدبن اطهاری باعث افتخار منطقه و ایرانی ارزوی موفقیتهای روز افزون دارم براتون و افتخار میکنم منطقه ملکان فرزندی شایسته و لایق مثل شما را دارد .
نظر شما
ادامه