کد خبر: ۲۳۰۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

خبرگزاری فارس: تلف شدن ۲ گونه جانوری در حال انقراض در روند انتقال/ سازمان محیط زیست حامی حیوانات یا قاتل آنها؟

خبرگزاری فارس نوشت:

تاکنون در روند انتقال ۱۰ گوزن زرد ایرانی در حال انقراض ۲ گوزن تلف شده‌اند و به گفته یکی از مسئولان سازمان محیط زیست در این روند تلفات جانوری اجتناب ناپذیر است!

یکی از گونه‌های کمیاب جانوری ایران، گوزن‌های زرد هستند که متاسفانه در معرض انقراض قرار دارند.

قطعا حفاظت از این گونه باید در اولویت برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست که متولی این امر است قرار بگیرد.

به گفته مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست هم‌اکنون 55 راس از این گوزن در ایران شناسایی شده‌اند که تحت مراقبت هستند ولی برخی از آنها در سایت‌های غیر استاندارد نگهداری می‌شوند و برای مراحل تکثیر آنها باید به سایت‌های استاندارد انتقال پیدا کنند.

اصولا این انتقال‌ها را برای این انجام می‌دهند که برای مثال 10 راس حیوان را بتوانند به 20 راس برسانند ولی ظاهرا در هر مرحله انتقال این حیوانات تعدادی از بین می‌روند و تعداد کمی زنده می‌مانند.

فاجعه آن زمان است که به عنوان مثال از 5 راس حیوانی که منتقل می‌شود یک راس نر باشد و مابقی ماده و از قضا همان یک راس نر از بین برود.

این در حالی است که طبق اصول زنده‌گیری حیوانات باید بیهوش شوند، بعد در جعبه مخصوص قرار بگیرند و با احتیاط به محل مورد نظر حمل شوند تا حیوان هیچ آسیبی را متحمل نشود.

از این رو در این زمینه با «سید مجید خرازیان مقدم»، مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت‌وگو کردیم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از گونه کمیاب و در خطر انقراض گوزن زرد ایرانی گفت: ما با همکاری کارشناسان بین‌المللی نحوه عمل گوزن زرد ایرانی را تدوین کردیم و با امید اینکه تکثیر گوزن زرد را به 2 برابر برسانیم شناسایی زیستگاه‌های مناسب این یوان آغاز شده است.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در روند شناسایی زیستگاه‌های مناسب این حیوان 6 سایت تکثیر در اسارت را به دلیل عدم شرایط مناسب از رده خارج کردیم و 8 سایت تکثیر در اسارت را نگه داشتیم.

وی افزود: عملیات انتقال گوزن‌های زرد ایرانی از هفته گذشته آغاز شد و برای اینکه این کار به درستی انجام شود حدود 90 میلیون تومان هزینه صرف کرده‌ایم.

مقدم در ادامه تصریح کرد: قصد داشتیم 55 گوزن زردی که باقی مانده‌اند را به سایت‌های مقصد منتقل کنیم. این کار به صورت متمرکز و با نظر مشاور خبره انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در پروسه انتقال حیوانات صد در صد بحث معدم و مصدوم شدن تعدادی از جانوران اجتناب‌ناپذیر است و اگر کسی این را قبول نداشته باشد از تجربه‌ کافی برخوردار نیست ولی باید با مدیریت صحیح سعی کرد این روند به حداقل برسد.

وی ادامه داد: در هفته گذشته 10 راس گوزن زرد ایرانی منتقل شدند که 6 راس آنها از ایلام به یزد و 4 راس آنها از کرمانشاه به خوزستان منتقل شدند و نتیجه این دو انتقال تلف شدن 2 گوزن زرد ایرانی یکی در یزد و دیگری در خوزستان بود.

مقدم افزود: قرار است کالبدشکافی برای این دو حیوان صورت بگیرد و علت مرگ را به ما گزارش دهند که هنوز گزارشی به دست ما نرسیده است.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایکاش همه به جای دیدن نیمه خالی لیوان نیمه پر آن را می‌دیدند، گفت: زمانی انتقال صحیح گوزن زرد ایرانی آرزوی سازمان حفاظت محیط زیست بود که هم‌اکنون به آن دست یافته است.

وی گفت: بسیاری از سایت‌های تکثیر در اسارت در زمان گذشته به صورت قارچ‌گونه رشد کردند که ما داریم آن را ساماندهی می‌کنیم. هدف ما این است که تا 5 سال آینده گوزن زرد ایرانی را به زیستگاه خودش منتقل کنیم.

مقدم معتقد است خبر انتقال 5 گوزن زرد ایرانی که یکی از آنها کشته و بقیه آنها مصدوم شده‌اند برای گذشته است. در صورتی که این خبر حاکی از انتقال این گوزن‌ها در هفته دولت است.

همچنین مقدم بیان کرد که از مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان درباره این مطالب سوال کردم که وی تمام آن را انکار کرد.

سوالی که ذهن مردم را درگیر کرده‌ این است که آیا کشته شدن دست کم 2 گوزن زرد ایرانی که گونه‌ای در معرض انقراض است از 10 گوزن منتقل شده تعداد کمی است؟

معصومه ابتکار پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره ببر سیبری گفته بود که اولویت ما حفظ گونه‌های درحال انقراض است نه ببر سیبری. هم‌اکنون می‌بینیم که نه پروژه انتقال ببر سیبری انجام شده و این ببر در آستانه بیماری است و نه از گونه‌های ارزشمند در حال انقراض محافظت می‌شود.

با توجه به عملکرد این سازمان سوال پیش می‌آید که آیا به راستی سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت حفاظت از گونه‌های جانوری را دارد؟

 

برچسب ها: گوزن زرد،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
0
0
این نقل و انتقالات در تمام کشورهای دنیا انجام میشه پس چرا اونها تلفات ندارند. ثانیا منظور از انتقال این گوزنها به زیستگاه اصلی چیست ؟ مگر نه اینکه در سال گذشته تقریبا تمامی گوزنهای زرد خوزستان به دلیل میاز از بین رفتند و تنها 3 یا 5 راس آن باقی ماند؟ اگر منظور شما از زیستگاه اصلی خوزستان است باید بگویم در اثر ایجاد سدهای متعدد بر روری رودخانه کرخه ، آب رودخانه در پایین دست کم شده و مانع از ایجاد حوضچه های آب برای آب تنی گوزنها شده و در نتیجه گوزنها در معرض حمله مگسها قرار گرفته و می میرند. آیا شرایط زیستگاه اصلی مهیاست که کار انتقال صورت گرفته یا میخواهید نسل این گونه در معرض انقراض را به یکباره نابود کنید؟
نظر شما
ادامه