کد خبر: ۲۳۰۶۷
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
معاون بیماری‌های زئونوز دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی افزود: واکسن‌های وارداتی در استان‌هایی که ابتلا به تب مالت در آنان حادتر است، استفاده می‌شود ...

حکیم مهر - معاون بیماریهای زئونوز دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی از واردات سه میلیون دز واکسن تب مالت (بروسلوز) با کیفیت بالا به کشور خبر داد.

«دکتر کریم امیری» روزسه شنبه در سفر به شهرکرد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سازمان دامپزشکی، واردات سه میلیون دز واکسن آمریکایی با کیفیت بالا برای سال آینده به منظور مقابله با بیماری قابل انتقال بین دام و انسان تب مالت (بروسلوز) را درخواست داده که با آن موافقت شده است.

وی بیان داشت: این واکسن برای استان هایی که ابتلا به بیماری تب مالت در آنان حادتر است، استفاده و همچنین این واکسن ها با واکسن های داخلی مقایسه و تفاوت کیفیت آن بررسی می شود.

امیری با بیان اینکه برنامه واکسیناسیون دام از سال 1343 در کشور آغاز شده است افزود: در آن زمان کیفیت واکسن ها بگونه ای بود که برخی کشورها نیاز واکسن دامی خود را از ایران تامین می کردند، در حالی که اخیراً مشاهده شده که کیفیت واکسن های داخلی نسبت به گذشته کاهش داشته است.

وی بیان داشت: موسسه سرم سازی کشور باید تقویت شده و از افت کیفیت تولیدات این موسسه جلوگیری شود.

امیری در ادامه اظهارداشت: در راستای کنترل سل گاوی سالانه بین یک تا 1.5 میلیون راس دام ازنظر ابتلا به این بیماری آزمایش و بین یک تا سه هزار دام آلوده شناسایی و از چرخه مصرف حذف می شوند.

امیری بیان داشت: در سال 93 سازمان دامپزشکی موفق شد ابتلا به این بیماری را به 0.12 درصد جمعیت گاوی محدود کند که پیش بینی می شود در سال جاری این آمار کاهش بیشتری داشته باشد.

معاون بیماریهای زئونوز دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی ادامه داد: برای کنترل بیماری خطر آفرین تب مالت نیز این سازمان درصدد تدوین برنامه براساس نیاز استانهاست.

کریم امیری افزود: بر این اساس برای شناسایی میزان آلودگی در هر استان واکسیناسیون گوسفندی تا پایان شهریورماه امسال به اتمام می رسد و از مهرماه سال آینده میزان شیوع دامی بیماری تب مالت در هر منطقه تعیین و برنامه ریزیها طبق این آمار انجام و امکانات به مکانهایی سوق داده می شود که برنامه های کنترلی نتایج رضایت بخش تری داشته باشد.

وی تصریح کرد: برای کنترل تب مالت در بین دام سنگین نیز سالانه بین 800 تا 950 هزار راس خونگیری انجام و دامهای آلوده از چرخه مصرف خارج می شوند.

امیری ادامه داد: در سال 82 میزان آلودگی گاوی به بیماری تب مالت به 0.3درصد جمعیت دام و در سال 93 به 0.08 درصد جمعیت دام سنگین رسیده که مبین پایین ترین آمار ابتلای دام سنگین و کنترل این بیماری در بین گاوهاست.

به گزارش ایرنا، معاون بیماریهای زئونوز دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی برای شرکت در همایش بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام مرکز بهداشت چهارمحال وبختیاری به شهرکرد سفر کرده است.

 

خبر مرتبط:

انتقاد رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از سازمان دامپزشکی کشور

 

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
0
آقای دکتر امیری ، شما که تا دو سه سال پیش از واکسن بروسلوز داخلی تعریف میکردید، چی شده یکدفعه اینطور میفرمایید؟
ناشناس
|
-
|
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
0
دكتر اميري از كارشناسسان خوشنام و فني دفتر هستند و بيان اينگونه مسايل فقط بينش فني مي خواهد
ناشناس
|
-
|
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
0
به هر حال استقلال سازمان دامپزشكي از موسسه رازي و قرباني نشدن طرحهاي سازمان به علت تماميت خواهي عزيزان موسسه امريست كه دير يا زود ميبايست اتفاق بيافتد و طرفه داستان اينست كه عزيزان سازمان و موسسه تصور ميكنند كه لاپوشاني هاي مشكلات موسسه توسط سازمان و بلعيده شدن بودجه هاي مصوب سازمان توسط موسسه توسط بخش خصوصي و كارمندان سازمان ديده نميشود اميدوارم عزيزان و بزرگان تلاشي را در سازمان رقم بزنند كه آيندگان ماها را بي عرضگان اين برهه از تاريخ معرفي ننمايند
دامپزشك سازمان مركزي
شاهرخ
|
-
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
0
با سلام تا زمانیکه کل دامهای کشور اعم از سبک و سنگین تحت عملیات تست تب مالت (خونگیری)قرار نگیرند .بیماری تب مالت در کشور در جمعیت انسانی و دامی در حال پیشروی خواهد بود .چون در صد ابتلاء دامها به بیماری را کسی نمی داند . ضمنادر اجرای برنامه های پیشگیری ایراداتی وارد است .
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
0
امیری جان بیشتر مسائل را بگو . شما از کیفیت واکسن رازی بیشتر می دانی .
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
0
واکسن تب مالت چون واکسن خیلی مهمی هست آقای دکتر امیری با این صراحت در مورد کیفیت پایین واکسن موسسه صحبت کردند و اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم متوجه پایین بودن کیفیت بقیه واکسن های موسسه رازی خواهیم شد و متاسفانه مشتریان موسسه رازی از سر اجبار خیلی از محصولات این موسسه را استفاده میکنند و جایگزین دیگه ای ندارند
ناشناس
|
-
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
0
موسسه رازی چند تا محصول با کیفیت و موثر بیشتر نداره که رییس موسسه هم بیشتر مانورش رو همون چند تا محصول هست مثل واکسن فلج اطفال وسرم های ضد عقرب و مار گزیدگی بقیه محصولات تولیدی موسسه به هیچ وجه قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی نیست ، این واقعیتی هست که باید قبول کرد
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
0
0
افشای بیشتر
Dr
|
-
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
0
0
واکسن های بروسلوز گوسفند و بز تولیدی موسسه رازی حداکثر 2 ماه عمر ماندگاری داشته و قبل از رسیدن به دام بی ارزش می شوند و از طرفی توسط حتی سازمان دامپزشکی کشور هم مراحل ثبت را طی نکرده است لطفا به دکتر امیری حمله نکنید
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
0
دکتر امیری خیلی حرف ها دارد برای بروسلوز که می خواهیم بزند .
ناشناس
|
-
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
سخنان آقای دکتری امیری پیش از آنکه به بیان واقعات بپردازد، نشان از فشار زیاد وارده به سازمان دامپزشکی در خصوص بروسلوز داشته که متاسفانه مسئولین این سازمان تنها راه مواجهه را در برخورد با همان روش تکراری و قدیمی یعنی فرافکنی و انداختن مسئولیت همه مشکلات به واکسن و مورد اتهام قرار دادن موسسه رازی یافته اند. آقایان اگر میخواهید افکار عمومی را گول بزنید بیایید حداقل خود را گول نزنید. 70 سال تجربه بشر در استفاده از واکسنهای بروسلوز ثابت کرده کارآمدی واکسن در کاهش شیوع بیماری، حتی اگر به قول شما با کیفیت ترین نیز باشد، به شدت وابسته به رعایت اصول بهداشتی پرورش دام و Biosecurity در گله ها، سطح پوشش واکسیناسیون، کنترل جابجایی دام و عدم واردات دام آلوده است. شما به عنوان سیاست گذاران دامپزشکی کدام یک از این شرایط را فراهم کرده اید که از واکسن انتظار معجزه دارید؟ در حالیکه برنامه مبارزه با بروسلوز دامی سالهاست که فقط و فقط مبتنی بر واکسیناسیون فراگیر کورکورانه است، گله های گوسفند و بزی در کشور وجود دارند که 2 سال است واکسن نخورده اند. هنوز در شناسایی دامها مشکل داریم، آمار دقیقی از وضعیت جمعیت دامی نداریم، نزدیک 15 سال است یک مطالعه اصولی اپیدمیولوژیک برای آگاهی از وضعیت شیوع بیماری نداشته ایم و اطلاعات میدانی ما فقط بصورت منفعل و در صورت گزارش سقط جنین توسط دامدارها بدست میآید، در این شرایط چه انتظاری از واکسن دارید. در ضمن کدام تولیدکننده واکسن آمریکایی حاضر به فروش واکسن به ما شده که هنوز تحریمها پابرجاست؟؟؟!!! آقای دکتر آیا شما برنامه ای برای پایش مراکز مایه کوبی بخش خصوصی دارید؟ آیا از آنها کسب گواهی ایزو خواسته اید؟ آیا مطمئن هستید واکسن به درستی توزیع و مصرف میشود؟ آیا هیچگاه آموزشی برای واکسیناتورها داشته اید؟ آیا ....
پاسخ را به شما میسپارم و اذهان آگاه و منصف.
رامین باقری نژاد، سرپرست بخش بروسلوز موسسه رازی
|
-
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
دوستان و همکاران محترم، قضاوت با شماست ولی فقط به منظور آنکه با اطلاعات و آگاهی بیشتری قضاوت کنید لازم میدانم مواردی چند را به سمع و نظرتان برسانم:
- واکسنهای بروسلوز موسسه رازی در سال 1388 در سازمان دامپزشکی با ارائه کلیه مدارک و مستندات مربوط به مطالعات آزمایشگاهی، پیش بالینی و بالینی به ثبت رسیده و مجوز تولید و مصرف در کشور دریافت نمودند.
- واکسنهای بروسلوز در موسسه رازی مطابق با تمام استاندارهای WHO و OIE تولید و کنترل شده و آقای دکتر هاینریش نویبائر (رئیس آزمایشگاه رفرانس بروسلوز OIE در آلمان که هفته گذشته مهمان موسسه رازی بود) وقتی برگه گواهی آنالیز آزمایشات کنترلی این واکسنها را مشاهده کرد با تعجب گفت در هیچ کشور دیگری در خاورمیانه چنین سیستم کنترل کیفی قوی ای وجود ندارد.
- سویه های واکسنهای بروسلوز تولیدی در موسسه رازی همگی از مراجع معتبر جهانی و مورد تایید OIE تهیه شده و در مطالعات مختلف که در مجلات معتبر علمی به چاپ رسیده اند کارآمدی آنها در ایجاد ایمنی محافظت کننده علیه بروسلوز دامی به اثبات رسیده است.
- رقابت با کالاهای خارجی مشابه برای همه کالاهای تولید داخلی دشوار است، که پرداختن به علل آن از این مجال خارج است ولی میتوان گفت عدم فراهم بودن تکنولوژی بی تأثیر نیست. از ایران خودرو نمیتوان انتظار داشت مرسدس بنز تولید کند.
- تولید واکسنهای بروسلوز و کنترل آن در موسسه رازی توسط دامپزشکان و کارشناسانی انجام میشود که با شاگردی در محضر اساتیدی چون دکتر ذوقی و مرحوم دکتر عبادی، سالیان زیادی از عمر خود را وقف اینکار کرده و با داشتن تجربه و دانش کافی و علیرغم همه کمبودها تمام تلاش خود را در جهت ارتقاء بهداشت جامعه خود کرده اند. ما نیز همچون شما و یا حتی، نگران کیفیت محصولات خود بوده و خود را نسبت به بهداشت کشور و مردم عزیزمان مسئول میدانیم.
- در اردیبهشت 1394 به یکباره سازمان دامپزشکی تصمیم میگیرد واکسیناسیون علیه بروسلوز گوسفندی را تا پایان شهریور و مهر به پایان رساند که کل نیاز واکسن یکساله خود را در این مدت تقاضا نمود که بخش بروسلوز موسسه رازی که با تحمل فشار کاری بسیار توانست 40 درصد بیشتر از تعهدات خود را تولید و واکسن مورد نیاز سازمان را تأمین کند. به نظر شما کدام تولید کننده خارجی میتواند ظرف 3 ماه بیش از 20 میلیون دز واکسن تولید کرده و به سازمان بفروشد؟ به خاطر داشته باشیم یکی از دشمنان کیفیت بی برنامگی است.
- عواید مالی فروش واکسنهای بروسلوز موسسه رازی بطور مستقیم به جیب هیچ فرد یا افرادی نمیرود که بخواهند به هر قیمتی و حتی بدون انطباق با استاندارهای OIE فروش خود را حفظ کنند.
در پایان لازم میدانم به این نکته اشاره کنم که عمر کوتاه قفسه ای واکسن بروسلوز گوسفندی این موسسه از دیرباز مطرح بوده و از آنجا که اطلاعات خاصی در متون علمی در این زمینه به دلایل تجاری وجود ندارد، دستیابی به این مهم دشوار و نیاز به آزمون و خطا دارد که خوشبختانه مطالعات گسترده ای با حمایت ریاست کنونی موسسه در حال انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک به بار نشیند. با تشکر
روح اله
|
-
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
سلام.ای کاش آقای دکترامیری خیلی زودتر این حرف هارامیزد،نه الان وبعدازداستان وزارت بهداشت. ای کاش این حرف را روزی میزد که واکسن را فرستادیم خارج وآن جواب خجالت آور را برای مافرستادند.ای کاش بعدازسقط های طوفانی که درچهار یا پنج استان بعداززدن واکسن موسسه رازی اتفاق افتاد میزدند.ای کاش این حرف را بعدازهر رزبنگال والیزای بعدازواکسن گله ،بدون داشتن هیچ تیتری علیه بیماری میزدند،نه الان.
نه الان که موسسه رازی حتی ناراحت میشودچرا واکسن خارجی برای چنداستان درگیربیماری ازسالیان دور ،واردمیکنیم .قطعا با نتایج کارشناسیبعداززدن واکسن خارجی، جان ومال مردم بهترحفظ میشود.
درضمن موسسه رازی بعنوان تنها تولیدکننده و فروشنده واکسن های مسخره ای همچون تب برفکی ، آبله وبروسلوز،هیچ نظری نباید بدهدو این کار فقط با سازمان دامپزشکی کشور میباشد وآنها متاسفانه دراین رابطه کوتاهی کردند.
كلينيسين طيور
|
-
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
متاسفانه نه تنها واكسنهاي دام بلكه واكسنهاي طيور موسسه رازي هم چنين وضعيتي دارند بعنوان مثال واكسن نيوكاسل يا گامبورو رازي كه من هيچ گاه ديگر استفاده نمي كنم مرغدار من جواب را به اداره كل داد و كلي پيگير هم بود ولي نتيجه اي نداشت متاسفانه ضعف علمي سازمان خصوصا در زمينه واكسن هاي طيور باعث حمايت بي دليل از موسسه رازي شده است بياييد كمپين محصول بي كيفيت نخريم راه بياندازيم
ناشناس
|
-
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
نمیدونم این آقا که تحت عنوان کلینیسین طیور مرقوم فرمودند، آیا واقعا همین شغل را دارند یا خیر؟ ولی فرموده ایشان در خصوص بحث کیفیت و کمپین قابل قبول نیست. ببینید نبایستی انتظار داشته باشیم با این وضعیت ، موسسه بهترین تولید رو داشته باشه، اگرچه که کیفیت هم مهم است ولی راهش استفاده از واکسن خارجی نیست. در توانایی موسسه شکی نیست ولی اینکه چرا یکباره اینطوری میشه نیاز به بحث های کارشناسی و بررسی عملکرد مدیریتی هست که بایستی انجام شود. موسسه دارای تجربیات فراوان و افراد زبده ای است که در توانمندی آنها شکی نیست. بیائیم مسئله رو سیاه و سفید نبینیم.قرارنیست هر مشکلی رو با واردات !!!بپوشانیم
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
0
متاسفانه در كشور ما همه توليد كنندگان با رانت دولتي و اجحاف به مصرف كننده مي خواهند محصول خود را بفروشند چرا يكي سوال نمي كند موسسه رازي به چه دليل محصولاتش اينقدر گران است و چرا ما بايد هزاران ميليارد سرمايه دامي كشور را فداي موسسه رازي كنيم دوست عزيز تا كي مردم ما به خاطر پرايد بايد تلفات بدهند
كلينيسين طيور
|
-
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
0
دوست عزيز من حداقل ٢٥ سال است كه در اين زمينه فعاليت مي كنم و حداقل چند بار با دوستان مطلع در موسسه صحبت كرده ام و به دليل نفوذ موسسه رازي در جهاد و احتمال پست گرفتن مديران موسسه در سازمان همانند امروز امكان درج مطالب با نام امكانپذير نيست فقط جهت اطلاع عرض نمودم من هيچگاه ابروي خود را بازيچه موسسه رازي يا ساير محصولاتي كه وارداتي بودند وتيتر نگرفتيم نمي كنم من از كمپين منظورم واكسن هاي غير موثر چه داخلي و چه وارداتي بود ضمننا بگوييد اگر راهكار واردات نيست و ارتقا موسسه است خوب است پس من با تلفات مرغداري چه كنم ايا ميليونها تومان خسارت بي كيفيتي محصولات را مرغدار ما بدهد الان واكسن گامبورو و نيو كاسل دزي ١٠ توان است و براي مرغداري ٥٠٠٠٠ تايي حداكثر هر دو واكسن مبلغش به يك ميليون تومان هم نمي رسد پس چرا توليد كننده و من دامپزشك ريسك كنم ضمننا اين چه توليدي است كه با تحريم نابود و بي كيفيت مي شود
مطلع
|
-
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
0
بابا صحبت از واردات نكنيم حقوق و طرحهاي چند ده ميليوني اقايان به خطر مي افتد وگرنه ارزش افروده در هر كشور تعريفي دارد كه از تفريق قيمت نهايي كالا با هزينه هاي توليد را شامل مي گردد اگر موسسه رازي درامد زا است و ارزش افزوده براي كشور دارد چرا بايد ميلياردها تومان پول از بودجه عمومي كشور بگيرد براستي اگر ما بودجه موسسه رازي را به شركتهاي معتبر بين المللي بدهيم واكسن هاي دام و طيور را مي توانيم رايگان به بهره بردار بدهيم
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
0
0
بیائید بحث های فنی رو شخصی نگاه نکنیم. وگرنه همون اشتباهی رو که دیگران کردند ما هم مرتکب خواهیم شد. بجای نگاه به معلول ها و تجزیه و تحلیل اونها و گاها دعوای بر سر آن ها بیائیم به علت ها توجه و فکر کنیم؟
ناشناس
|
-
|
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
0
0
همكاران عزيز سازمان حق دارند از واردكنندگان حمايت مي كنند چون وارد كنندگان حاميان مالي همكاران سازمان هستند دوستان منتقد موسسه لطفا بگوييد دو نفر از كارشناسان دفتر طيور و چهار نفر از مدعوين كميسيون هاي سازمان با هزينه كدام واردكننده واكسنهاي دام و طيور به افريقا رفته اند اين مصاحبه ها و حرفها همه با برنامه است
ناشناس
|
-
|
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
0
0
سخنان سرپرست محترم بخش بروسلوز موسسه رازی شنیدیم ، کاری به این که چقدر درست گفتند نداریم ولی همینکه نوضیح دادند مهم است و ایشان این کارشان قابل احترام است به نظر می رسد دکتر امیری و یا دکتر جهان پیما نیز پاسخ دهند تا واقعا ببینیم مشکل کجاست . لاپوشانی از طرف موسسه و یا سازمان خیانت به تولید و مردم خوب و کلینیسین های زحمتکش و تکنسین های خدوم است .
نظر شما
ادامه