کد خبر: ۲۳۱۵۹

احتمال وجود سرب و نیترات در پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند بسیار زیاد است. این مواد سمی است و می تواند منشاء بیماری باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی گفت: هر آبی که برای مصرف دام و طیور مصرف شود باید قبل از مصرف مورد آزمایش قرار گیرد و نمونه آب برای این اداره ارسال شود و دامپزشکی هم نتیجه آزمایشات آب را در صدور مجوز دامپروری و دامداری تاثیر خواهد داد. «دکتر اصغر زاده» افزود: در آزمایشاتی که از آب دام گرفته می شود بار میکروبی و سختی آب مورد آزمایش قرار می گیرد که به عنوان مثال سختی آب برای مصرف طیور نباید از 3 هزار و برای دام از 5 هزار بالاتر باشد چرا که سختی و بار میکروبی بسیار مهم است و اگر بالاتر از نرم باشد مضر است.

وی ادامه داد: باید آبی که در رودخانه امیرآباد رها می شود آزمایش شود و سختی و بار میکروبی آن به دست آید و پس از تایید این اداره و شبکه بهداشت و درمان برای مصارف دام و علوفه مورد استفاده قرار گیرد.

«دکتر اصغرزاده» اضافه کرد: احتمال وجود سرب و نیترات در این آب زیاد است که این ها مواد سمی هستند و اگر وارد بدن دام شود می تواند بر گوشت و شیر آن تاثیر بگذارد. وی تاکید کرد: تاثیر بر روی شیر و گوشت دام را نمی توان از روی ظاهر دام تشخیص داد و تنها در دراز مدت این تاثیرات خود را نشان داده و نمایان می شوند و هر کسی که از شیر و گوشت آن دام بخورد در او هم تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

وی همچنین به بیماری های مشترک میان انسان و دام اشاره کرد و گفت: در چنین مکان هایی که آب جمع می شود احتمال رشد انگل ها و قارچ ها بسیار افزایش می یابد و بیماری های انگلی، قارچی، عفونی و پوستی را شایع می کند و اگر آب به صورت راکد باشد می تواند مکان خوبی برای رشد پشه مالاریا باشد.

 

 

نظر شما
ادامه