کد خبر: ۲۳۱۷

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی ایلام ، قزوین و خراسان جنوبی

 

کنترل و مهار بیماری تب برفکی در دام های استان ایلام

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: از ابتدای سال جاری و شیوع بیماری تب برفکی در سطح دام های کشور و استان ، این اداره کل با انجام مراقبت فعال و شناسایی حدود 58 کانون بیماری در سطح استان ، اعمال مقررات قرنطینه ای و بهداشتی در کانون های آلوده ، جلوگیری از نقل و انتقال دام ، ضدعفونی جایگاه ها و نقاط نگهداری دام با مواد ویروس کش ، اطلاع رسانی و توزیع کتابچه و بروشور در بین دامداران ، برگزاری کلاس های آموزشی و بکارگیری تمام امکانات و اکیپ های بخش دولتی و خصوصی و واکسیناسیون رایگان حدود 580 هزار رأس دام سبک و سنگین در کانون های بیماری موفق به مهار و کنترل بیماری در استان گردید . بطوریکه در دو هفته اخیر هیچ موردی از بیماری در استان مشاهده نگردیده است .
دکتر پیرانی افزود: خوشبختانه با انجام اقدامات فوق و تلاش شبانه روزی همکاران، بیماری خسارت و تلفات چندانی در سطح استان نداشته است .
وی همچنین از مساعدت و همکاری تمام مسئولین استان به ویژه استاندار ، فرمانداران شهرستان ها و رئیس سازمان جهاد کشاورزی که با حساسیت خاصی موضوع را دنبال و از هرگونه مساعدتی دریغ ننمودند تشکر و قدردانی نمود .
لازم به یادآوریست بیماری تب برفکی از بیماری ویروسی بسیار واگیردار جمعیت دامی است که به علت تعدد سویه ها باعث خسارات اقتصادی فراوان و کاهش تولید محصولات دامی می شود .

 

----------------------------------------------

 

برگزاری جلسه مشترک پلیس پیشگیری نیروی انتظامی با کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان قزوین

 

در نشستی راههای همکاری پلیس و دامپزشکی در مورد جلوگیری از نقل و انتقال غیر مجاز دام و فرآورده‌های خام دامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سرهنگ گرائیلی رئیس پلیس پیشگیری استان قزوین و  سرهنگ محمدی رییس اداره عملیات پلیس پیشگیری با حضور در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان قزوین، به بحث و تبادل نظر با کارشناسان این اداره کل در خصوص  امکان  کنترل ورود و خروج دام و برقراری قرنطینه های دامی در راههای مواصلاتی استان پرداختند.

در این جلسه مشترک دکتر نجار معاونت فنی اداره کل دامپزشکی استان و کارشناسان مربوطه درباره سیستم یکپارچه قرنطینه دامپزشکی در کشور و استان توضیحاتی را ارائه نموده و پس از آن مسؤلین پلیس پیشگیری استان، درخصوص نحوه همکاری این نیرو با اداره کل دامپزشکی استان در جلوگیری از نقل وانتقال غیر مجاز دام و فراورده های خام دامی راهکارهایی را ارائه نمودند.

 

آشنایی عرضه کنندگان مواد غذایی با اصول بهداشتی توسط دامپزشکی بوئین زهرا

 

دکتر علیرضا اکبر شاهی رئیس دامپزشکی شهرستان بوئین زهرا گفت: در راستای برگزاری دوره های آموزشی برای بهره برداران خدمات دامپزشکی، یک دوره کلاس آموزشی با موضوع رعایت بهداشت در نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی با حضور مسئولین (متصدیان) مراکز عرضه فرآورده های خام دامی شهرستان بوئین زهرا در محل شبکه دامپزشکی شهرستان بوئین زهرا برگزار گردید که در این دوره ضمن تشریح دستورالعملهای ابلاغی از سازمان دامپزشکی کشور،بر رعایت ضوابط بهداشتی در این مراکز بویژه با توجه به شروع فصل گرما تأکید گردید.

 

برگزاری کلاس آموزشی بیماریهای نو پدید وبازپدید پرندگان توسط دامپزشکی قزوین

 

دکترعصار رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین گفت:

در راستای برگزاری دوره های آموزشی برای بهره برداران خدمات دامپزشکی، دوره آموزشی آشنایی با بیماریهای بازپدید و نوپدید پرندگان با همکاری مدیریت جهادکشاورزی شهرستان قزوین و با حضور مرغداران شهرستان برگزار گردید لازم به ذکر است در این دوره آموزشی وضعیت بیماریهای نوپدید و بازپدید، راههای انتقال و پیشگیری از آنها توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان به مرغداران ارائه گردید.

---------------------------------------------

 

بازدید استاندار خراسان جنوبی از کشتارگاه طیور بیرجند

استاندار خراسان جنوبی در راس هیاتی از مسئولین استان از کشتارگاه زرین طیور بیرجند بازدید کرد.

در این بازدید استاندار از نزدیک در جریان روند کشتار طیور از ابتدا تا تولید گوشت و عرضه آن به بازار قرار گرفت.
مدیرکل دامپزشکی استان ضمن توضیح کلیه مراحل مختلف کشتار در کشتارگاه ،گزارشی از تعداد و وضعیت مرغداری ها و کشتارگاه های موجود در استان  ارائه کرد.
دکتر رضائی به نقش مهم  دامپزشکی در نظارت بهداشتی در کشتارگاه اشاره کرد و گفت:حضور کارشناسان دامپزشکی در تمام مراحل از کشتار طیور تا زمان بسته بندی در استحصال گوشت سالم و مطلوب نقش بسزایی دارد.
در حاشیه این بازدید استاندار خراسان جنوبی ضمن ابراز رضایت از تجهیزات و امکانات موجود در کشتارگاه زرین طیور،هدف از این بازدید را بررسی و رفع مشکلات این مجتمع عنوان کرد.
قهرمان رشید بر حمایت همه جانبه از صنعت دام و طیور استان تاکید کرد و افزود: در راستای گسترش و توسعه صنعت دام و طیور در استان تمهیداتی صورت گرفته است تا تولیدکنندگان بیش از پیش مورد حمایت دولت قرار گیرند.

نظر شما
ادامه