کد خبر: ۲۳۱۷۵

مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان گفت: برای جلوگیری از گسترش بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک، لاشه های این حیوانات با آتش زدن آنها معدوم می شود.

«صفی الله کرامتی» شامگاه یکشنبه در جلسه امنیت غذایی استان با اشاره به اینکه هفته گذشته از سوی اداره محیط زیست استان زنجان گزارشی مبنی بر بروز این بیماری در میان حیوانات نشخوار کننده کوچک در منطقه خرمنه سر طارم اعلام شد، افزود: بلافاصله جلسه ای ویژه ای در این زمینه تشکیل و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست تدابیر لازم برای مقابله با این بیماری اندیشیده شد.

وی اظهار کرد: تصمیماتی از قبیل شروع پایش ها در این منطقه آغاز و اداره کل منابع طبیعی نیز موظف شد دام های اهلی را از این منطقه دور کند.

کرامتی بیان کرد: در شعاع 10 کیلومتری منطقه تصمیماتی از قبیل نحوه معدوم سازی لاشه های تلف شده ناشی از این بیماری اتخاذ شد.

تشکیل 17 اکیپ در اداره کل محیط زیست زنجان

مدیر کل محیط زیست استان زنجان نیز با بیان اینکه هشتم شهریور جاری با پدیده بیماری طاعون نشخوار کنندگان در بین حیات وحش منطقه خرمنه سر مواجه شدیم، ادامه داد: این بیماری مسری بوده و بر اساس اظهارات متخصصان به سرعت گسترش پیدا می کند.

«ناصر جعفری» بیان کرد: پس از تشکیل جلسه اضطراری راهکارهای متعددی برای مقابله با این نوع بیماری از قبیل انجام واکسیانسیون دام ها، ضد عفونی آبشخور زیستگاه های مشترک دام، دفن بهداشتی دام های تلف شده و کنترل و پایش منطقه آلوده و علاوه بر آن تمهیداتی برای کنترل ورود و خروج دام از منطقه آلوده اتخاذ شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 41 کل و بز شاخص منطقه خرمنه سر طارم بر اثر گرفتاری به این نوع بیماری تلف شدند، بیان کرد: بر این اساس می توان گفت میزان تلفات این بیماری در حیوانات روبه افزایش بوده و حتی تجربه کسب شده در استان مرکزی نیز بیانگر آن است که این بیماری پس از مشاهدات تلفات زیادی را به دنبال داشته است.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان ادامه داد: با توجه به اینکه احتمال شیوع این بیماری در مناطق مهم استان از جمله دشت سهرین وجود دارد کنترل بیماری و جلوگیری از افزایش تلفات اهمیت بسزایی دارد.

وی یادآوری کرد: هم اکنون 1400 راس آهو در دشت سهرین وجود دارد و در صورت عدم اقدامات به موقع برای جلوگیری ازگسترش این نوع بیماری با فاجعه زیست محیطی جدی مواجه خواهیم شد.

وی ابراز کرد: این اداره کل 17 اکیپ شامل کارشناسان امر برای بررسی وضعیت و پایش بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک تشکیل داده است.

مدیر کل محیط زیست استان زنجان، سختی و صعب العبور بودن منطقه حفاظت شده خرمنه سر طارم را از جمله مشکلات اساسی در امر انجام اقدامات بهینه در این خصوص بیان کرد و گفت: برای ساماندهی نیرو، تامین تجهیزات لازم با کمبود منابع اعتباری مواجه هستیم.

به گزارش ایرنا، بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک 'PPR' بیماری ویروسی بسیار مسری است که جمعیت دامی بز، گوسفند و نشخوارکنندگان حیات وحش به آن مبتلا می شوند.

گاو، شتر، گاومیش و خوک نیز به عنوان حامل، ویروس این بیماری را در خود حفظ می کنند بدون آنکه خود مبتلا شوند و یا علایمی از بیماری در این حیوانات مشاهده شود.

 

 

برچسب ها: ppr، لاشه، زنجان،
نظر شما
ادامه