کد خبر: ۲۳۱۷۹

خبرگزاری فارس: تولیدمثل موفق عامل تعیین‌کننده در پیشرفت ژنتیکی اسب کاسپین

استادیار علوم‌ دامپزشکی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تولیدمثل موفق و باروری سالم عامل مهم تعیین‌کننده در پیشرفت ژنتیکی و بازده بالای پرورش اسب کاسپین است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، «دکتر محسن شریفی» عصر امروز در نشست تخصصی دومین روز از همایش بین‌المللی اسب کاسپین مروری بر جنبه‌های فیزیولوژیکی و محیط‌های انجماد اسپرم کرد.

وی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در پیشرفت ژنتیکی و بازده بالای پرورش اسب را تولیدمثل موفق و باروری سالم عنوان کرد.

استادیار علوم‌ دامپزشکی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه تلقیح مصنوعی یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تاثیرگذار بر بهبود روند تولیدمثل است، اظهار کرد: این امر تحت عوامل مختلفی بوده که یکی از اصلی‌ترین آنها تولید اسپرم‌های بارور پس از فرآیند انجماد است.

وی فرآیند محافظت انجمادی را موجب آسیب‌های کشنده و زیر حد کشنده روی اسپرم دانست و گفت: این آسیب‌ها عمدتاً ساختاری و بیوشیمیایی است.

شریفی با اشاره به اینکه تولید گونه‌های فعال اکسیژن از دلایل عمده این آسیب‌هاست، یادآور شد: این آسیب‌ها تحت تاثیر حجم سلول، سیتوپلاسم سلول و پروتئین‌های درون سلولی است.

وی خاطرنشان کرد: محیط‌های اسپرم اسب و اجزای آن باید نقش سازنده‌ای بر محافظت از اسپرم در زمان فرآیند انجماد داشته باشد.

به گفته استادیار علوم‌ دامپزشکی دانشگاه تربیت مدرس، لیستین سویا از جدیدترین نگهدارنده‌های برون‌سلولی گیاهی است که در سال‌های اخیر نقش آن در محافظت از اسپرم به خوبی نشان داده شده‌است.

به گزارش فارس، چهارمین همایش بین‌‌المللی اسبچه خزر برای نخستین بار در گیلان به مدت سه روز به صورت صبح و عصر با حضور نمایندگان و کارشناسان 16 کشور دنیا در حال برگزاری است.

اسب کاسپین از نطر رفتاری بسیار باهوش، مهربان و دوست‌داشتنی، راغب به کار و دارای روحیه عالی و بانشاط و فرمان‌بردار است.

پرش از مانع، مسابقات چوگان، سواری بچه‌ها و مسابقات زیبایی از جمله توانایی اسب‌های کاسپین است.

جشنواره زیبایی اسب کاسپین فردا در باشگاه سوارکاری تک‌تاز انزلی برگزار می‌شود.

 

نظر شما
ادامه