کد خبر: ۲۳۱۹۱

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: اسب‌هایی که از نظر تست مشمشه و واکسیناسیون شاربن مورد تایید دامپزشکی نباشند، به‌هیچ عنوان مجوز حمل و نقل و شرکت در مسابقات را ندارند.

«دکتر مهدی رادمهر» امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به اینکه بیماری مشمشه یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، اظهار داشت: این بیماری از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا تماس با بافت‌های آلوده دام مبتلا به انسان به‌ویژه در افرادی مانند دامپزشکان و مالکان اسب منتقل می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه این بیماری در دام یک بیماری مزمن بوده و اغلب بدون علائم است، بیان کرد: این بیماری با انجام تست مالئیناسیون قابل تشخیص است.

رادمهر افزود: در صورت بروز بیماری سرفه، ریزش ترشحات چرکی از بینی، زخم در روی مخاط بینی از جمله علائم این بیماری در دام است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین راه‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری شناسایی موارد بالینی مشکوک، شناسایی تک‌سمیان آلوده به ظاهر سالم، حذف حیوانات آلوده و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای است، عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 694 رأس اسب در باشگاه‌های سوارکاری شهرستان کرمان مورد تست مشمشه قرار گرفتند.

این مسئول با بیان اینکه هیچ دارویی برای درمان قطعی حیوانات مبتلا به مشمشه و هیچ واکسن مؤثری به منظور پیشگیری از این بیماری به بازار عرضه نشده است، افزود: در این مدت یک رأس اسب مبتلا به این بیماری شناسایی و معدوم شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی کرمان تأکید کرد: اسب‌هایی که از نظر تست مشمشه و واکسیناسیون شاربن مورد تایید شبکه دامپزشکی کرمان نباشند به‌هیچ عنوان مجوز حمل و نقل و شرکت در مسابقات را ندارند.

رادمهر خاطرنشان کرد: امیدواریم مالکان اسب‌هایی که تمایل به شرکت در مسابقات کشوری یا منطقه‌ای دارند همکاری لازم با شبکه دامپزشکی برای انجام تست و دریافت گواهی‌های مربوطه به منظور صدور گواهی بهداشتی حمل را داشته باشند.

 

 

نظر شما
ادامه